جنگ غزه باعث آسیب دیدگی اقتصادی بسیاری از کسب و کارها و بخش‌های فناوری و تجاری رژیم صهیونیستی شده است

درخواست تل‌آویو از اسرائیلی‌ها

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: شاید صهیونیست‌ها نتیجه جنگ در غزه را براساس پیشروی زمینی و یا تعداد شهدای غزه در نظر بگیرند، اما واقعیت ماجرا آن است پیشروی زمینی و یا تعداد شهدای فلسطین نتیجه جنگ را مشخص نمی‌کند، بلکه نتیجه واقعی جنگ در غزه را بایستی براساس میزان خسارات وارد شده به مناطق اشغالی ارزیابی کرد. در آن سوی مرز غزه در مناطق اشغالی جنگ تاثیرات عمیقی را برجای گذاشته و پاسخ‌های دردناک مقاومت به مناطق اشغالی نه فقط باعث تخریب برخی اماکن شده، بلکه رژیم صهیونیستی را با یک زلزله اقتصادی روبرو کرده است. در این گزارش برخی آثار اقتصادی جنگ غزه بر مناطق اشغالی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بحران اقتصادی بزرگ

بحران بدتر از دوره کرونا: روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشته است که تل آویو به سبب جنگ کنونی با بحرانی اقتصادی بدتر از دوران همه‌گیری کرونا مواجه است. این روزنامه به نقل از شرکت‌های اسرائیلی بیان کرد که صدها شرکت در آستانه ورشکستگی هستند و دولت نتوانسته از آن‌ها حمایت کند.

کاهش رشد اقتصادی: «گای بیت اور»،اقتصاددان ارشد در موسسه سرمایه گذاری پساگوت در تل آویو گفته است که پیامدها جنگ غزه بدتر از جنگ اسرائیل با حزب الله در سال ۲۰۰۶ است و تولید اقتصادی ۲ تا ۳ درصد کاهش خواهد یافت.

خسارت ۵۱ میلیارد دلاری: وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی اعلام کرد که خسارت اقتصادی ناشی از جنگ با حماس در غزه به ۲۰۰ میلیارد شِکِل معادل ۵۱ میلیارد دلار می‌رسد.

خسارت هفتگی 1820میلیون دلاری: به گزارش بلومبرگ، جنگ فعلی غزه حدود 1820 میلیون دلار در هفته به اقتصاد اسرائیل ضرر می رساند. این میزان حدود 12درصد از تولید ناخالص داخلی هفتگی اقتصاد رژیم صهیونیستی است.

۱۳۰ میلیون دلار، هزینه نیروهای ذخیره: رژیم صهیونیستی برای فراخوانی حدود ۳۶۰ هزار سرباز ذخیره ناگزیر به پرداخت هزینه ۱۳۰ میلیون دلاری برلای حفظ این نیروها در میدان نبرد است.


بیشتر بخوانید:

بهت و وحشت مقام سازمان ملل از حمله به بیمارستان الشفاء در غزه

ببینید | انفجاز ساختمان مجلس قانونگذاری فلسطین توسط ارتش رژیم صهیونیستی


افت شاخص‌های اقتصادی

کاهش شاخص بورس: بورس تل آویو از زمان شروع جنگ غزه با کاهش روزانه شاخص روبرو بوده است. فایننشال تایمز، در بیست و سومین روز جنگ و بمباران غزه از سقوط ۹ درصدی شاخص بورس تل آویو خبر داد و با توجه به ادامه جنگ و بمباران مناطق اشغالی این میزان سقوط احتمالا در حال حاضر در چهل و یکمین روز جنگ بیشتر هم شده است.

سقوط واحد پولی رژیم صهیونیستی: براساس آمارها «شِکِل» به عنوان پول واحد رژیم صهیونیستی در سومین هفته جنگ به زیر ۴ دلار رسید و سقوط این پول همچنان با توجه به تداوم جنگ غزه ادامه دارد. گفته شده که شِکِل در حال حاضر به پایین ترین ارزش خود در ۱۴ سال گذشته رسیده است.

افزایش کسری بودجه: «بتسلئیل سموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تائید کرده است که کسری بودجه در سال جاری به ۳.۵ درصد افزایش خواهد یافت. تا پیش از جنگ، کسری بودجه حدود ۱.۱ درصد پیش بینی شده بود.

کاهش۱۵ درصدی تولید ناخالص داخلی: «میشل استراوچنسکی»، اقتصاددان دانشگاه بیت المقدس گفته است که هزینه دو جنگ قبلی (جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ و با حماس در سال ۲۰۱۴) تا ۰.۵ درصد بر روی تولید ناخالص داخلی تأثیر گذاشت، اما این بار برآوردها حاکی از کاهش ۳.۵ تا ۱۵ درصدی تولید ناخالص داخلی سالانه نسبت به سال گذشته بدلیل جنگ غزه است.

آسیب دیدن کسب و کارها

اخراج ۴۶ هزار کارگر: وزارت کار رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در نتیجه جنگ کنونی حدود ۴۶ هزار کارگر اسرائیلی از کار اخراج شده و ۷۶۰ هزار نفر دیگر هم از زمان شروع جنگ دست از کار کشیده‌اند.

تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها و کسب و کارها: ناامنی در شهرهای اشغالی، لغو تورهای گردشگری و لغو بسیاری از پروازها و ماندن خانواده‌ها در خانه‌ها باعث شده تا بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها تعطیل شوند. همچنین بخشی از کارگران و افراد شاغل در کافه‌ها جزء همان ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره فراخوانده شده به میدان جنگ هستند که حضور آن‌ها در میدان جنگ به توقف فعالیت برخی از کسب و کارها منجر شده است. گفته شده از هر سه کسب‌وکار در مناطق اشغالی یکی تعطیل شده یا با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. همچنین بیش از نیمی از کسب و کارها با کاهش ۵۰درصدی درآمدی مواجه هستند.

کاهش ۹۸ درصدی ورودی گردشگران: وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که میانگین تعداد گردشگر ورودی به اسرائیل روزانه ۱۵۰۰ نفر بوده و همزمان با جنگ به ۲۶ نفر در روز رسیده است. گردشگری سه درصد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می دهد و به طور غیرمستقیم ۶ درصد از کل مشاغل را ایجاد می کند و بر اثر جنگ ضربه مهلکی متحمل شده است. همچنین پروازهای روزانه به و از فرودگاه بن گوریون در تل آویو از ۵۰۰ به ۱۰۰ پرواز کاهش یافته است.

«گانیت پلگ»، رئیس انجمن راهنمایان تور اسرائیل: برخی از تورها تا دو سال آینده لغو شده اند، زیرا بیم آن می رود که تهاجم تلافی جویانه به غزه حتی پس از جنگ ادامه یابد.

تخلیه شهرها و بیکار شدن صدها هزار نفر: شلیک موشک به شهرهای مجاور غزه و همچنین درگیری‌ها در مناطق شمالی در مرز لبنان باعث تخلیه حدود سیصدهزار نفر جمعیت در مناطق مرزی شمالی و جنوبی شده است. افرادی که از جنوب و شمال به مناطق مرکزی فلسطین اشغالی نقل مکان کرده‌اند، در حال حاضر درآمد و شغل خود را از دست داده‌اند. شهرهایی مانند سدروت در جنوب تا ۹۰ درصد خالی از سکنه شده‌اند.

بیکاری ۷۶۰ هزار نفر: وزارت کار رژیم صهیونیستی بیکاری بیش از ۷۶۰ هزار نفر بر اثر جنگ را تائید کرده و گفته است که این میزان بیکاری خسارت روزانه ۲۷۶ میلیون دلاری را بر کسب و کارها تحمیل خواهد کرد.

لغوقراردادهای ۴۰درصد از شرکت‌های فناوری: بیش از ۴۰ درصدی از شرکت‌های فناوری، قراردادهای سرمایه‌گذاری را به تعویق انداخته یا لغو کرده‌اند که دلیل آن علاوه بر ناامنی ناشی از جنگ، ناامنی سایبری نیز هست.

آسیب اقتصادی ۸۰درصد از شرکت‌های فناوری: ۸۰ درصد از شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی همزمان با آغاز جنگ، روند زیاد دهی و آسیب دیدگی اقتصادی خود را به بانک‌ها اعلام کرده‌اند.

کد خبر 807848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha