تلسکوپ فضایی هابل احتمالا نیاز به تعمیر دارد و احتمالا ناسا مجبور است با وجود کمبود بودجه، ماموریتی را به منظور تعمیر آن ترتیب دهد.

هابل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس نیوز، تلسکوپ فضایی هابل دچار مشکل شده و ناسا احتمالا برای رفع این مشکل ناچار است ماموریت ویژه‌ای ترتیب دهد. در تاریخ ۲۹ نوامبر، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل به دلیل مشکلی در یکی از سه ژیروسکوپ عملیاتیش روی حالت ایمن قرار گرفته است.

ناسا برای اولین بار در تاریخ ۱۹ نوامبر متوجه نقص عملکرد این ژیروسکوپ شد و حالت ایمن را فعال کرد. کنترل‌کنندگان هابل، به طور موقت از این وضعیت عبور کردند، اما در تاریخ ۲۱ و ۲۳ نوامبر مشکلات دیگری به وجود آمد. آژانس فضایی ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت که مهندسان مشکل را بررسی کرده‌اند و تاکنون تخمینی برای زمان اجرای عملیات علمی اعلام نکرده‌اند. هابل می‌تواند با یک ژیروسکوپ هم کار کند، اما عملکردش کاهش پیدا خواهد کرد و از پس بعضی کارها مثل برخی مشاهدات در منظومه شمسی برنخواهد آمد.

تلسکوپ هابل شش ژیروسکوپ دارد که در پنجمین و آخرین ماموریت خدمات فضایی شاتل در سال ۲۰۰۹ نصب شدند. از آن زمان تا کنون سه تا از این شش ژیروسکوپ عملکرد نادرستی داشته‌اند. اخبار این مشکل موقت جدید با هابل، پاسخی از جرد آیزکمن، میلیاردر حامی برنامه پولاریس اسپیس ایکس به همراه داشت. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «مربی ما رو وارد زمین کن.» که در واقع اشاره‌ای است به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ توسط آیزکمن، اسپیس ایکس و ناسا درباره یک ماموریت خصوصی برای تقویت یا تعمیر احتمالی هابل توسط کروه دراگون اسپیس ایکس انجام شد. آیزکمن اشاره کرد که انجام ماموریتی برای تقویت‌ یا تعمیر قابل انجام است، اما جزئیاتی از اجرای آن اعلام نکرد.

اسپیس‌اکس تنها گزینه برای خدمات‌دهی به هابل نیست. ناسا در دسامبر گذشته، برای انجام ماموریت‌هایی به منظور تقویت هابل، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که این ماموریت‌ها را تامین مالی نخواهد کرد و در ازای آن، فرصتی به شرکت‌ها برای نمایش‌ قابلیت‌ها ارائه می‌شود.

ناسا هشت پیشنهاد از جمله یک پاسخ از شرکت خدمات ماهواره‌ای استرواسکیل دریافت کرد. در آن زمان، ناسا گفته بود که در حال ارزیابی درخواست‌ها است اما زمان مشخصی برای پایان این بررسی‌ها اعلام نکرد. مقامات صنعت فضانوردی اظهار داشته‌اند که معتقدند یک ماموریت برای تقویت هابل، توسط کرو دراگون یا یک فضاپیمای روباتیک، امکان‌پذیر است و این کار به طولانی‌تر کردن عمر هابل کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با وجود پیچیدگی چنین ماموریت‌هایی، امکان تعمیر هابل باعث افزایش ارتباط انسانی بر سر این موضوع شده است. این کار به دلیل نبود قابلیت‌هایی مانند ایرلاک و بازوی روباتیک در دیگر فضاپیماها و ناتوانی سیستم‌های روباتیک برای انجام عملیات پیشرفته در مدار، بسیاری را به چالش کشیده است.

همچنین، مسئله هزینه نیز مطرح است. در حالی که ناسا اعلام کرده که ماموریت تقویت هابل بدون پشتوانه مالی این آژانس فضایی انجام می‌شود، انجام ماموریت تعمیر احتمالا برای ناسا خرج برمی‌دارد. کارشناسان می‌گویند که این هزینه شامل تامین سخت‌افزار مورد نیاز برای انجام تعمیرات، و انجام عملیات توسط مهندسان ناسا است. این اتفاق در حالی رخ داده که بخش‌های علمی ناسا در حال آماده‌سازی برنامه‌هایی در زمینه کاهش بودجه‌ هستند. این شامل کاهش بودجه عملیاتی برای هابل در سال مالی ۲۰۲۴ هم می‌شود.

در ویدئوی زیر تفاوت تلسکوپ هابل و جیمز وب به تصویر کشیده شده است.

کد خبر 812585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha