در حالیکه سکون و پایداری جوی و انباشت آلاینده‌ها، هوای همه کلانشهرهای کشور را به مرز خفگی رسانده‌است، شاخص آلودگی هوای شهریار در یک قدمی تهران، از شرایط «خطرناک» هم فراتر رفت و با ثبت عدد ۵۰۰ رکوردی بی‌سابقه را به ثبت رساند.

آلودگی هوای شهریار

به گزارش همشهری‌آنلاین، ثبت عدد ۵۰۰ در ایستگاه سنجش آلودگی هوای دومین شهر پر جمعیت استان تهران برای شاخص «هم‌اکنون» در حالی است که این شاخص طی ۲۴ ساعت گذشته از عدد۱۶۳ فراتر نرفته بود.

دلیل ثبت رکورد بی‌سابقه و فرابحرانی در ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهریار هنوز مشخص نیست، اما کارشناسان محیط زیست و برخی اعضای شورای شهر تهران امروز صبح از مازوت سوزی در نیروگاه‌های اطراف شهر تهران انتقاد کرده بودند.

بحران آلودکی هوا در یک قدمی تهران | ثبت رکورد بی‌سابقه در دومین شهر پرجمعیت تهران | مازوت سوزی صحت دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، شاخص کیفیت هوا (AQI) به اثرات سلامتی ناشی تز مواجهه با هوای ناسالم و آلوده می‌پردازد. این شاخص برای پنج آلاینده اصلی هوا یعنی دی اکسید نیتروژن، ازن سطح زمین، منوکسیدکربن، ذرات معلق و دی اکسید گوگرد محاسبه می‌شود.

مطابق با تعریف شرکت کنترل کیفیت هوا ،شاخص اندازه گیری آلودگی هوا بر اساس استاندارد EPA که در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران مورد استفاده است دارای تقسیم بندی زیر است: ۰تا ۵۰ پاک، ۵۱تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۱تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم، ۳۰۰ تا ۵۰۰ خطرناک. لذا قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در هر کدام از گروه های فوق دارای تعاریفی است که بعضا برخی از آن ها سبب اثراتی بر سلامت انسان ها می شود.

کد خبر 813193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    27 0
    جالبه ک توو هرچی نابسامانیه، ما داریم رکورد می زنیم!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 0
    خدای من! توو چه چیزایی، رکورد می زنیماااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • همداني IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 0
    تنها چيز باقيمانده براي ما، كه اونم ازش محروم شديم. بايد مسببان اين جنايت بزرگ را اعدام كرد.