شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
۰ نفر

می‌گویند زمین اختیاریه یکی از باکیفیت‌ترین زمین‌های خاکی شمیران بود. آن روزها که محله‌های اعیانی شمال شهر، آبادی‌هایی خوش‌آب و هوا بودند بیخ گوش ارتفاعات شمال تهران، هر آبادی یک تیم فوتبال داشت و نوبت میزبانی زمین خاکی اختیاریه که می‌رسید گوش تا گوش زمین خاکی خاطره‌انگیز شمیران پر از تماشاگر می‌شد.

تیم اختیاریه

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: زمین اختیاریه از ۷ دهه پیش تا کنون محل بازی چند نسل از فوتبال‌دوستان شمیران بوده و اگرچه دیگر رونق گذشته را ندارد اما یکی از آخرین یادگارهای زمین‌ خاکی‌های تهران است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«غلامحسین نوریان» کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۳۰ که روزگاری بازی در این زمین خاکی را تجربه کرده است، می‌گوید: «زمین خاکی اختیاریه یک یادگار ارزشمند از سنت حسنه وقف در تهران است. قدیمی‌های اختیاریه می‌گویند ۴ برادر حدود ۱۷۰ سال پیش بخشی از املاک خود را وقف خدمت‌رسانی به مردم کردند و این زمین که از ۷۰ سال پیش به زمین فوتبال تبدیل شد بخشی از موقوفه‌ها بود که اتفاقا منشاء خدمات بسیاری برای اهالی اختیاریه و دیگر محله‌های شمیران شد.»

حسن روشن، پیشکسوت تیم استقلال تهران و تیم ملی فوتبال ایران که زیر و بم فوتبال را در همین زمین خاکی یاد گرفت و از زمین اختیاریه به بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال رسید، می‌گوید: «چند نسل از فوتبال تهران در این زمین خاکی پا به توپ شدند و به تیم‌های بزرگ تهران رسیدند. بازی در این زمین اما آداب خودش را داشت. قبل از بازی باید سنگ‌های درشت و تیز که می‌توانست به بازیکنان آسیب بزند را جمع‌آوری می‌کردیم تا همه چیز برای مسابقه و یک کری‌خوانی دیگر آماده شود. آن اوایل تیر دروازه زمین اختیاریه چوبی بود و با تیرهای فلزی که از زمین رهبر میدان نوبیناد کنونی آوردند، زمین اختیاریه صاحب تیردروازه فلزی شد تا امکانات لازم برای برگزاری مسابقات جدی‌تر مهیا شود.»

یادگاری ارزشمند از سنت حسنه وقف

نوریان به چهره‌های برجسته‌ای که از زمین اختیاریه به فوتبال تهران و ایران معرفی شدند اشاره می‌کند: «اگر زمین خاکی اختیاریه نبود مسیر بسیاری از چهره‌های فوتبال شمیران به سوی این ورزش محبوب کشیده نمی‌شد. چهره‌هایی چون مهدی دینورزاده، برادران سلیمی، برادران عابدینی، برادران نوروزی، عباس موسیوند، امیر مرزوقی، مهدی رضابیگی، علی کرم‌سوری، حسین ضرابی، اصغر حاجیلو و... که همگی از بازی در همین زمین فوتبال به باشگاه‌های مطرح کشور رسیدند.»

یادگاری ارزشمند از سنت حسنه وقف

کد خبر 814304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha