همشهری‌آنلاین: نخبگان کرد وظیفه دارند که تولید تفکر و خرد کنند و زمینه‌ها و بسترهایی را ایجاد کنند که به همگرایی و وحدت ملی زیر پرچم کشور بزرگی به نام ایران منتهی شود.

به گزارش ایسنا، فریدون صدیقی روزنامه‌نگار و مدرس روزنامه‌نگاری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع نخبگان استان کردستان گفت:

علاوه بر نخبگان، دولت نیز باید با عنایت به فرمایشات ایشان گام‌های عملی برای رفع ذهنیت تبعیض میان قومیت‌ها بردارد و مفهوم وحدت اسلامی را عینیت ببخشد. [سخنان مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم مردم کردستان]

وی سفر مقام معظم رهبری به کردستان را باعث خیزش تازه‌ای در جنبه‌های مختلف این استان دانست و خاطرنشان کرد: هر سفری که موجبات عنایت و توجه بیشتر در رویه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور را فراهم کند مغتنم است و البته این سفر که در رأس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارند قطعاً آثار و برکات خاص خود را به همراه خواهد داشت. [گزارش دومین روزسفر مقام معظم رهبری به کردستان]

دبیر تحریریه گروه نشریات همشهری محله، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با فرهنگی بودن استان کردستان، ضمن تشریح مولفه‌های فرهنگی این استان، گفت: این مولفه‌ها را باید در پایبندی بر عرف و سنت و نیز حفظ و استمرار عناصر فرهنگی مثل زبان، پوشش و لباس، موسیقی و عادات درون بخشی مثل دید و بازدیدها و ... به عنوان ویژگی‌های خاص فرهنگ کردی جستجو کرد.

این روزنامه‌نگار کرد نمود بارز حفظ فرهنگ کردی را در ادبیات این استان دانست و افزود: تجلی ادبیات ویژه کردستان را باید در شعرها و ترانه‌ها و تصنیف‌ها دید.

صدیقی بخشی از غنای فرهنگی کردستان را در عرفانی بودن شاخه‌های این فرهنگ دانست و با تأکید بر روی موسیقی کردی گفت: گروه کامکارها مشخصه بارز موسیقی کردی هستند چرا که این گروه با به کارگیری دف به عنوان یک ساز اصیل کردی، آن را در سطح کلی و فراملی مطرح کردند. [کامیابی چهل ساله کامکارها]

وی تصریح کرد: علیرغم توسعه همگونی‌های فرهنگی و یگانه‌سازی‌های فرهنگی که در دو ـ سه دهه اخیر به مدد تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای در جهان شکل گرفته و نتیجه‌اش نابود کردن خرده‌فرهنگ‌ها است، فرهنگ کردی هم‌چنان اصالت خود را حفظ کرده است.

کد خبر 81507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز