جمعه ۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: آیین پایانی اردیبهشت تئاتر ایران، یک روز مانده به پایان اردیبهشت در ساده‌ترین شکل خود در تالار سنگلج - قدیمی‌ترین تالار نمایشی ایران - برگزار شد

تا بار دیگر به یاد آورد که بودجه اندک تئاتر، مانع ادامه حیات و فعالیت آن نخواهد بود. مشابه این مراسم در جهان در 7 فروردین انجام می‌شود، اما به‌دلیل تعطیلات نوروزی این مراسم در ایران در اردیبهشت برگزار می‌شود.

در سخنان آغازین علیرضا غفاری، مجری مراسم به این نکته اشاره شد که تئاتر ایران با وجود قدمت طولانی‌اش، تا به حال نشده نماینده‌ای از ایران پیام روز جهانی تئاتر را بدهد.

اصرار مجری بر این نکته باعث شد که محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر گفته‌هایش این نوید را بدهد که برای سال 2010، 3 ایرانی به مرکز بین‌المللی تئاتر معرفی شود. او در ادامه گفت: امیدوارم که در سال آینده یکی از هنرمندان ایرانی پیام روز جهانی تئاتر را بخواند.

نیمه خالی و نیمه پر لیوان

محمد حسین ایمانی خوشخو با قدردانی از زحمات مرکز هنرهای نمایشی اظهار امیدواری کرد که با توجه به اصالت و ظرفیت، تئاتر ما در جایی قرار بگیرد که شایسته آن است. او با تاکید بر نگاه واقع‌بینانه به هنر تئاتر گفت که باید در نگاه و قضاوتمان قسمت‌های پر لیوان را ببینیم اما از دیدن قسمت‌های خالی غافل نشویم.

ایمانی خوشخو سپس با ابراز خرسندی از افزایش بودجه تئاتر در سال گذشته، یاد‌آور شد: بودجه‌ 2میلیاردی به بودجه‌ 6میلیاردی رسیده و این بودجه به نسبت عادلانه بین گروه‌های تهرانی و شهرستانی تقسیم شده است؛ هرچند مبلغ آن هنوز بسیار اندک است و پاسخگوی نیاز‌های تئاتر کشور نیست.

نیاز به تئاتر خصوصی

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه‌ هر کشوری را در گرو توسعه‌ فرهنگی آن کشور دانست و توسعه تئاتر خصوصی در ایران را یک نیاز برشمرد.

به‌گفته خوشخو،تئاتر خصوصی به معنی جدایی از بخش عمومی و بودجه‌های دولتی نیست. او گفت: اگر قرار است خصوصی‌سازی‌ شود باید با تکیه بر منبع عمومی باشد و این به این معنی نیست که خودش را از منبع عمومی جدا کند؛ تئاتر خصوصی حداقل باید در مورد فضا از بخش عمومی بهره ببرد.

خوشخو متذکر شد: توسعه‌ تئاتر کشور به تنهایی بردوش یک نهاد یا سازمان دولتی نیست و در هیچ کشوری چنین چیزی مرسوم نیست.

برترین‌های تئاتر در سال گذشته

نمایشنامه‌نویس: علیرضا نادری برای نمایش «کوکوی کبوتران حرم»/ حمیدرضا آذرنگ برای نمایش «مادر مانده».

کارگردان: دکتر علی رفیعی برای نمایش «شکار روباه» / حسین کیانی برای نمایش «بیداری خانه نسوان».

بازیگر مرد: مهدی هاشمی برای نمایش «کرگدن» / ضمن تقدیر از علی سرابی به خاطر مجموعه بازی‌های خوب و روان در نمایش‌های مختلف سال 87، لوح و تندیس این بخش به سیامک صفری برای نمایش «شکار روباه» اهدا شد.

بازیگر زن: فریده سپاه منصور برای بازی در نمایش‌های «نیمکت خوشبختی» و «هتل پلازا»
 / ضمن تقدیر از آشا محرابی، لوح تقدیر و تندیس به الهام پاوه‌نژاد به‌دلیل حضور مؤثر و چشمگیر در تولیدات نمایشی سال 87 تعلق گرفت.

طراح صحنه و لباس: منوچهر شجاع برای خلاقیت در طراحی صحنه و لباس با نگاه به اقتصاد تئاتر در مجموعه فعالیت‌های خود در سال 87 .

موسیقی و آهنگسازی: محسن میرزایی برای شناخت از موسیقی ملی و بومی و به‌کارگیری آن در آثار نمایشی در مجموعه آثار خوددر سال87 .

طراح چهره‌پردازی: ماریا حاجیها برای توجه به موضوع شخصیت در چهره پردازی و حضور مؤثر در فعالیت‌های آموزشی.

مدیر فنی و نور پردازی: امیر ترحمی برای به‌کارگیری عناصر فنی در اجرای آثار به‌ویژه به‌کارگیری صحیح نور در نمایش.

پرفروش‌ترین نمایش: نمایش «کرگدن» به کارگردانی فرهاد آئیش.

پرمخاطب‌ترین نمایش: نمایش «شعله در زمهریر» به کارگردانی محمدرضا مداحیان.

در حاشیه 

داریوش مؤدبیان دیگر چهره تقدیر شده این مراسم نیز با اشاره به فعالیتش در تماشاخانه سنگلج از 44 سال پیش، روزی را به یاد آورد که به‌عنوان تماشاگر روی صندلی تالار سنگلج نشسته بود. همان روز تصمیم گرفت که تئاتر را ادامه بدهد. او یاد استادانش را گرامی داشت.

آتیلا پسیانی، سرپرست گروه تئاتر «بازی» از 44 سال پیش گفت که پشت صحنه تالار سنگلج مشغول نوشتن مشق بوده است. او در ادامه افزود: درحالی‌که 20 سال از تاسیس گروه تئاتر بازی می‌گذرد، هنوز این گروه مکان ثابتی را در اختیار ندارد.

مهدی هاشمی که درگیر تصویربرداری بود با ارائه نامه‌ای این جایزه را بهترین جایزه عمرش دانست. 

الهام پاوه‌نژاد با تشکر از استادش اکبر زنجانپور گفت: مدیران ما برای بهبود تئاتر خیلی تلاش می‌کنند اما دولتمندان مهم ترند. می‌گویم که تئاتر، مادر همه هنرهاست. از دولتمندان خواهش می‌کنیم که مادر همه هنرها را به خانه سالمندان نسپارند و برایش خانه‌ای مناسب بسازند.

کد خبر 81936

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز