اخیراً سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگویی با اشاره به گردش ۹ هزار میلیارد تومانی یک طلافروش، از عدم داشتن پرونده مالیاتی وی خبر داد.

Jewelry store in Qatar - طلا فروشی در قطر

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی شاهد اعتراض برخی طلافروشان به ابلاغیه‌های جدید سازمان امور مالیاتی هستیم که اساساً هدف این سامانه‌ها شفاف‌شدن عملکرد طلافروشانی است که با تراکنش‌های میلیاردی تاکنون پرونده مالیاتی نداشته‌اند.

همچنین بررسی آمار سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که مالیات بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی طلافروش که شامل ۶۰ درصد طلافروشان می‌شود در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است.

برای کنترل فرار مالیاتی در حوزه‌های مختلف، قانون سامانه مؤدیان همه فعالان اقتصادی از جمله طلافروشان را مکلف کرد از اول دی معاملات خود را در سامانه مؤدیان ثبت کنند، تا هم معاملات شفاف شود و هم فرایند مالیات‌ستانی برای همه اصناف از جمله طلافروشان به‌صورت سیستمی و با کمترین دخالت ممیزان مالیاتی عملیاتی شود.

ماجرای مقاومت برخی طلافروشان در برابر شفاف‌شدن عملکردشان

از اول دی ماه ۱۴۰۲ به‌حکم ماده ۲۶ قانون اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده پیاده‌سازی تکالیف سامانه مؤدیان برای ۴ گروه از جمله طلافروشان الزامی شده است.

همچنین به‌صورت همزمان سامانه جامع تجارت نیز از ابتدای دی ماه تکالیفی را برای صنف طلافروشان مقرر کرده بود که اگرچه اطلاع‌رسانی کاملی در این حوزه صورت نگرفت، اما بر اساس این تکالیف بایستی موجودی طلافروشان در سامانه جامع تجارت ثبت شود و از سوی دیگر در فاکتورهای صادرشده کد ملی مصرف‌کننده نهایی نیز بایستی قید گردد.

نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که در سامانه جامع تجارت نیازی به ثبت کد ملی خریدار نهایی یا مصرف‌کننده نیست و این موضوع نیز در روزهای گذشته اطلاع‌رسانی شده است.

در واقع در شرایطی شاهد اعتراض توسط برخی از طلافروشان به سامانه جامع تجارت به‌بهانه اخذ مالیات هستیم، که اساساً این سامانه صرفاً سامانه‌ای برای ثبت موجودی طلای طلافروشان و بارگذاری همان فاکتورهای کاغذی سابق در آن است.

وضعیت عملکرد مالیاتی طلافروشان در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

لازم به ذکر است در شرایطی شاهد بهانه‌جویی برخی طلافروشان به‌بهانه حمایت از خریداران طلا هستیم که اساساً صنف طلافروشان طبق آمارهای رسمی سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر با توجه به سودهای کلانی که به‌واسطه تورم‌های پیاپی کرده‌اند، عملاً مالیات خاصی را پرداخت نکرده‌اند.

گفتنی است طبق آمارهای رسمی، از مجموع حدود ۲۳ هزار و ۹۰۰ طلافروشی در سطح کشور، ۲۵ درصد که شامل حدود ۶ هزار واحد صنفی می‌شود مالیات صفر برای عملکرد سال ۱۴۰۱ آن‌ها محاسبه شده است.

همچنین، علاوه بر این ۵۰ درصد طلافروشان هم تا ۵ میلیون تومان مالیات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، یعنی حدود ۱۲ هزار طلافروش ماهانه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

میانگین مالیات صنف طلا در سال ۱۴۰۱ زیر ۱۰میلیون تومان بوده است

گفتنی است در این آمار آمده است که بیش از ۷۱ درصد از واحدهای صنفی طلافروشی که شامل ۱۶ هزار و ۵۰۰ مؤدی می‌شود کمتر از ۱۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ مالیات داده‌اند.
بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی تنها حدود ۲۶۰۰ واحد صنفی طلافروشی وجود دارند که بیش از ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ مالیات پرداخت کرده‌اند.

مطابق آمار بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی میانگین مالیات طلا و جواهرفروشان برای عملکرد سال‌های سال ۱۳۹۹ حدود ۴.۱ میلیون، در سال ۱۴۰۰ حدود ۶.۴ میلیون و در سال ۱۴۰۱ حدود ۹.۶ میلیون تومان بوده است. مالیات عملکرد هر سال طبق قانون مالیات‌های مستقیم در سال بعد از آن پرداخت می‌شود.

کد خبر 821097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • بازنشسته IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    8 1
    در سال ۱۴۰۱ قیمت طلا به دو برابر افزایش یافت که لازم است از این درآمد باد آورده مالیات سنگین گرفته شود زیرا نظم اقتصادی را بر هم زده اند
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 1
    ای بابا چرا از هرکی میرن مالیات بگیرن مقاومت میکنه اول دکترها حالا هم طلا فروشان ولی کارگر و کارمند نگون بخت هنوز حقوقش را نگرفته مالیاتش را کم کرده اند
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 1
    ۹ هزار میلیارد درآمد، مالیات هیچ چی، مالیات سال های قبل را هم با جریمه اش ازش بگیرید، دزدی تو روز روشن
  • خانه نشین کنید !! IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    12 2
    این فراریان مالیاتی را نقره داغ و خانه نشین کنید !! خاننین در حق مردم اینها عامل تورم و فشار به میلیونها نفر هستند
  • اخذ مالیات ماهانه ++ IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    12 0
    مالیات همه ماهانه اخذ گردد !! --------- مالیات همه ( بازاریان ، پزشکان ، اصناف ، شرکتها و ... ) بصورت ماهانه علی الحساب پرداخت و در پایان سال نهایی شود . ---- بسیاری مشکلات و نارضایتیها کم خواهد شد !! --------- مالیات اصناف هم مانند کارگران و کارمندان بصورت ماهانه (علی الحساب ) پرداخت شود . -----وقتی سالانه روی هم جمع شود به نظرشان زیاد میرسد !!
  • برخورد قاطع !! IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    11 0
    برخورد قاطع !! با فراریان مالیاتی >>>>>
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    6 1
    ده ملیون تمن مال یک ثانیه در امدشونه وقتی مغازها رو میبندن ودولت ونظام کوتاه میاد همینه همشون مولتی میلیاردر زندگی‌های لاکچری سالی دوسه بار سفرهای خارجی یه کدومشون برا این نطام وانقلاب قدمی بر نداشتن طلب کارم هستن
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    11 2
    اینکه میگن با توجه به رشد قیمت طلا یا به عبارتی بی ارزش شدن پول ملی و افزایش قیمت طلا با ید مالیات پرداخت شود ، یک صحبتی کاملا مزحک و غیر کارشناسانه است اگر یک طلا فروش به فرض مثال یک‌کیلو طلا دارد و سال دیگه اون یک‌ کیلو طلا هزار برارر شود ، گرفتن مالیات مابه تفاوت رشد قیمت طلا کاملا غیررمنطقی و مزحک است، چون سود طلا فروش در کارمزد خرید فروش است نه افزایش قیمت طلا نسبت به پول ملی، اگر یک طلا فروش یک کیلو طلا دارد ممکن است تا اخر عمر یا چند نسل بعد او هم ان یک کیلو طلا رو نفروشن که بابتش مالیات پرداخت کنند دارای طلا فروش مثل یک سنگ است که سود او کارمزد خرید فروش است نه چیز دیگر مسولین هم بهتر است جلوی رشد قیمتها و تورم را بگیرند نه اینکه باعث تورم و بی ارزش شدن پول ملی شوند مگر طلا فروش میخواهد تمام سرمایه اش را بفروشد که با توجه به رشد قیمت طلا مالیات پراخت کند؟ مالیات بر اساس سود خرید فروش قابل قبول است نه چیز دیگر ،اگر مسولین فکر میکنند با بی ارزش شدن پول ملی و افزایش قیمت طلا، طلا فروش سود کرده و پولی رفته به جیبش ،این کاره نیستند
  • حسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    برای حفاظت از جان ومال طلا فروشان تاکنو ن چند نفر پلیس ومردم به شهادت رسیدن . ولی این اقایان حاضر به پرداخت مالیات که حق قانونی انان است نیستند ومردم را تحریک می کنند که بخاطر انان اعتصاب کردند . ولی من با داشتن یک مغازه فکستنی سالیان چندین میلیون مالیات باید بدهم چو ن هم راهش را بلد نیستم وهم مایل به حقه بازی نیستم
  • ناشناس IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    از آغاز پیدایش مالیات ستانی در ایران این مشکل فرار مالیاتی در ایران بوده و دولت‌ها هم نتوانسته اند کاری بکنند طوری که انگار دولت‌ها ترس داشته و دارند.به راحتی از کارگر و کارمند مالیات گرفته می شود ولی از ثروتمندان بازاری.پزشکان.کارخانه داران .ورزشکاران.هنرمندان ووو برای گرفتن مالیات ترسی در دل اداره کننده گان مملکت احساس می شود.
  • سوسن IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    البته فرار مالیاتی خیلی‌ها با همکاری بعضی از کارمندان دوست داشتنی ادارات دارایی انجام می گیرد مثلا چندین سال پیش برای یک بنده خدایی هفصد هزار تومان مالیات بسته بودند ولی او با همکاری کارمند عزیزی ۳۰۰۰ تومان پرداخت کرد البته در بورکینافاسو چون در ایران از این خبر ها نیست!!!!!
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 1
    ۹۰درصد طلا فروشان استان قزوین کارت خوان نمیارن طلا میخری کارت بانکی مشتری را میبرن به چندتا حساب متفرقه کارت به کارت میکنن میگن مالیات برامون میاد با درآمد میلیاردی مالیات نمیدن اما از من کارگر مستاجر مالیات میگیرن تا بوده این بوده فشار همیشه سر قشر فقیر هست با سرمایه دار دولت نمیتونه
  • اعدام چند طلا فروش IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    1 0
    اعدام چند طلا فروش با فرار مالیاتی بالا ، حلال مشکلات است !!!