میانگین رشد قدی و وزنی کودکان در یک بازه زمانی بسیار مهم است و اگر کودک در این مدت دچار تاخیر در رشد یا کاهش و افزایش وزن باشد، با آگاهی به موقع خانواده‌ها می‌توانند نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

رشد قدی کودکان

به گزارش همشهری آنلاین، شاید کمتر خانواده‌ای بداند که رشد قدی کودکش تا یک بازه زمانی مشخص ادامه دارد و حداکثر تلاش‌ها باید در این دوره صورت بگیرد که تأخیر رشدی رقم نخورد. این دوران طلایی برای پسرها تا ۱۴، ۱۵سالگی است و برای دخترها تا ۱۲، ۱۳سالگی است و پس از آن منحنی‌ رشد قدی کودکان در حالت افقی با سرعت کمتری پیش می‌رود و شاید ۳ تا ۵ سانت افزایش قد بیشتر.

دکتر مجید حاجی‌ فرجی، متخصص تغذیه در این‌باره به آمارها و نکات خوبی اشاره می‌کند و اینکه خانواده‌ها با اطلاع از چه آمارهایی می‌توانند نسبت به متناسب نبودن رشد قدی و وزنی کودکشان آگاه باشند و مدیریت بهتری در این‌ باره انجام دهند.

سنجش رشد کودک

نکته اول: بازه زمانی مهم، درباره قد و وزن کودکان، ۱۲، ۱۳سالگی است. در این‌باره منحنی‌هایی وجود دارند که به‌صورت بین‌المللی چاپ و به‌صورت ملی هم اصلاح شده و متوسط یا میانگین مورد نظر قد و وزن با آنها سنجیده می‌شود. برخی خانواده‌ها عنوان می‌کنند که فرزندانشان کوتاه‌قد هستند. نخستین سؤال این است که قد والدین چه میزان است. چون یک مسئله کاملا ژنتیک است. مرحله دوم هم قد و وزن زمان تولد کودک است و پس از آن هم رشدی که تا ۲ و سپس تا ۵ سالگی داشته است. این اعداد سنجیده می‌شوند و روی منحنی قرار می‌گیرند که کودک دوران رشد خوبی دارد یا خیر؟

بیشتر بخوانید

۴ دلیل مهم چاقی کودکان را بشناسید

این مادران بچه های خود را لجباز می کنند

راهکارهای مؤثر برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

با این خوراکی‌ها کودک خود را باهوش کنید

تأخیر رشد

نکته دوم: در برخی موارد به‌دلیل بیماری‌ها، عادات غذایی بد و بدخوری‌های کودکان به‌ویژه تا ۲سالگی و پس از آن ۲ تا ۵ سالگی افت وزنی و قدی برای بچه‌ها وجود دارد که به آن تأخیر رشد می‌گویند. رشد کودک توسط منحنی‌ها سنجیده و این تأخیر اعلام می‌شود. بر این اساس در ۷سالگی قد کودک باید حدود ۱۰۱ تا ۱۲۰ سانتی‌متر باشد که البته بر اساس جنسیت این اعداد می‌تواند کمی متفاوت باشد. وزن آنها هم باید بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم باشد. از ۲۵ کیلوگرم به بالا اضافه وزن محسوب می‌شود و اگر کودک زیر ۲۵ به‌ویژه ۱۰کیلوگرم باشد، دچار تأخیر در رشد است.

زمان طلایی رشد قدی

نکته سوم: پسرها تا سن ۱۴، ۱۵سالگی و دخترها تا ۱۲، ۱۳سالگی و سن بلوغ رشد صعود قدی دارند. در این منحنی‌ها از این سنین به بعد رشد قد حالت افقی پیدا می‌کند و با سرعت کمتری پیش می‌رود. تلاش خانواده‌ها و پزشکان باید این باشد که کودک در این دوران حداکثر رشد، مشکلی نداشته باشد. چون بعد از بسته شدن صفحات رشد از نظر قدی مطلقا سرعت وجود ندارد. البته افزایش رشد قدی تا سن ۱۸سالگی ادامه دارد اما شتاب آن بسیار کم است و چیزی حدود ۳تا ۵سانتی متر افزایش قد رخ می‌دهد و نباید انتظار بیش از آن داشت.

روند رشد قدی کودکان در سنین مختلف

کودکان تا یکسالگی ۶۸ تا ۸۱ سانتی‌متر قد می‌کشند و پس از آن تا سن بلوغ سالانه ۵ سانتی‌متر به قد آنها اضافه می‌شود. در ۴ سالگی این رشد قدی ۹۴ تا ۱۱۰ سانتی‌متر، در ۷ سالگی ۱۰۱ سانتی‌متر تا ۱۲۰ سانتی‌متر، در ۱۰ سالگی ۱۲۷ تا ۱۴۹ سانتی‌متر خواهد بود. به طور عمده هم پسران بالغ ۱۴ سانتی‌متر نسبت به دختران بالغ قد بلندتری دارند. البته ۸۰درصد قد فرد را ژنتیک تعیین می‌کند و بیش از ۷۰۰ ژن مختلف در رشد قد دخیل است و ۱۰ تا ۱۵ سالگی مرحله جهش رشد کودکان است. این سنین دارای اهمیت زیادی است و خانواده‌ها باید نسبت به نبود تناسب رشد قدی فرزندشان در این دوره آگاهی داشته تا بتوانند تاخیر در رشد آنها را مدیریت کنند.

این زمان طلایی برای قدبلندی فرزندتان را از دست ندهید | کدام کودکان دچار تاخیر در رشد هستند؟



کد خبر 822054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha