روز گذشته خبری مبنی برموافقت شورای رقابت با آزاد شدن قیمت خودروهای مازادِ تولیدِ تعهدات خودروسازان منتشر شد اما شورای رقابت به صراحت این خبر را تکذیب کرد و در این  زمینه توضیحاتی داد.

بازار خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سخنگوی شورا اعلام کرد: تاکید ما بر افزایش تولید و به‌تبع آن افزایش عرضه خواهد بود که طبیعتاً منجر به کاهش قیمت خواهد شد و هیچ صحبتی از اینکه قیمت خودرویی که تولید بالا دارد، آزاد و افزایشی شود، به هیچ عنوان مطرح نیست.

شورای رقابت در جلسه ۶۳۲ روز سه‌شنبه هفته گذشته خود، اصلاحاتی در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروها اعمال کرد و بر اساس آن، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح درباره فرآیند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولان قانون حمایت از خانواده و جمعیت و دارندگان خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه، را در دستورالعمل ۵۴۳ اجرا کردند.

بر اساس این اصلاحات، از این پس نظارت شورا درباره محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راساً ابلاغ کند؛ چنانچه شورای رقابت در نحوه‌ اجرا، شاهد ایراد باشد، ورود خواهد کرد.

پس از اصطلاحات صورت گرفته، بحث بر سر تغییر متولی قیمت‌گذاری خودرو و واگذاری از شورای رقابت به وزارت صمت پیش آمد؛ که در این رابطه لازم به تاکید است که طبق تاکید صریح شورای رقابت، شورا از بازار خودرو خارج نشده و همچنان دستورالعمل ۵۴۳ با نظارت شورای رقابت، همچون گذشته اجرایی می‌شود.

در حقیقت، صرفاً از این ‌پس وزارت صمت، موظف است قیمت محاسبه شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را ابلاغ کند.

موضوع اصلی اما از جایی آغاز می‌شود که برخی رسانه ها از یک گفت‌وگوی خبری سخنگوی شورای رقابت برداشت اشتباه داشته و اعلام کرده‌اند:بالاخره شورای رقابت راضی شده است تا خودروسازان در صورت افزایش تولید، خودروهای مازاد از برنامه تولید را با قیمت حاشیه بازار عرضه کنند.

این درحالیست که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و سپهر دادجوی‌توکلی، سخنگوی شورای رقابت ضمن تکذیب خبرهای منتشره و مطروحه در برخی رسانه‌ها، شفاف‌سازی کرد: همه صحبت‌ها در رابطه با راهکارهای افزایش تولید و عرضه بوده است که طبیعتاً منجر به کاهش قیمت خواهد شد؛ بنابراین هیچ صحبتی از افزایش قیمت و فروش خودروهای مازاد از تولید به قیمتی غیر از قیمت مصوب نبوده و نیست.

وی تصریح کرد: تاکید بر افزایش تولید و به‌تبع افزایش عرضه است که منجر به کاهش قیمت در بازار آزاد شود و نه افزایش.

این مقام مسئول در شورای رقابت همچنین در صفحه توییتر خود در این رابطه نوشت:

هیچ مجوز مشروط و غیرمشروطی برای افزایش قیمت خودرو با افزایش یا کاهش عرضه خودرو توسط شورای رقابت صادر نشده است؛ تعابیر هیجانی و غیردقیق نتیجه‌ای جز التهاب بازار و زیان مردم ندارد. همه ما چه گوینده و چه نشر دهنده، باید بیشتر دقت کنیم.

شورای رقابت ادعاهای مطرح شده در مورد قیمت‌گذاری خودرو را تکذیب کرد

گفتنی است که این برداشت اشتباه برخی رسانه‌ها و دامن زدن بر شایعات از جایی آغاز شد که سخنگوی شورای رقابت در یک گفت‌وگوی تصویری، اعلام کرد: قیمت‌گذاری و تنظیم‌گری براساس قیمت بوده است. اتفاقات و التهابی که بهمن ماه سال گذشته در بازار افتاد، اجازه نمی‌داد که ما با ابزار مقداری برای قیمت‌گذاری اقدام کنیم؛ اما خوشبختانه اکنون، بندی اضافه شده است که این ابزار مقداری نیز وارد فرآیند تنظیم‌گری شده است.

دادجوی‌توکلی تصریح کرد: در حقیقت چنانچه، محصولی، کف عرضه‌ را انجام داد و تولید آن به حدنصاب رسید، مشوقی داشته باشد تا تولید و عرضه بیشتری داشته باشد؛ این افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت خواهد شد.

سخنگوی شورای رقابت تاکید کرد: در فرآیند قیمت‌گذاری خودرو، وزارت صمت می‌تواند و مختار است که براساس برنامه‌ها و مستنداتی که دریافت کرده است، به شورای رقابت پیشنهاد دهد؛ این پیشنهاد در شورای رقابت مجدد مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ چنانچه مورد تایید اعضای شورای رقابت قرار گیرد، مصوب خواهد شد.

بر اساس این مصاحبه، سخنگوی شورای رقابت مجدد تاکید کرد که مبنای مصاحبه فوق تاکید بر افزایش تولید و عرضه و تاثیر آن بر کاهش قیمت است؛ نه اینکه قرار باشد خودرویی که مازاد تولید از تعهدات خودروساز داشت، بتواند قیمت آزاد کسب کند.

کد خبر 822242
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    18 0
    شورای رقابت بسیتر بی معنی است و هزینه مازاد داره وقتی وظیفه ش رو نمیتونه درست انجام بده شده رفیق دزد و شریک قافله
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      1 0
      مشکل نه از شورای رقابت است نه از وزارت صمت و... مشکل از آنجاست که متاسفانه این کشور نه سیاست گزاری کلان دارد ؛ نه برنامه ریزی دارد غ نه متولی دارد ؛نه ... به گمانم بیش از 3 سال است که هر روز یه خبر جدید در مورد خودرو و خودرو سازان و واردات و... پخش می شود و روز بعدش تکذیب می شود . در کجای دنیا این همه بی ثباتی ؛ این همه تغییرات و تصمیمات خلق الساعه وجود دارد !؟؟!باید کل بازار خودرو و خودروسازان و... بدن دست یک عاقل مثل شرکت تویوتا تا هم آلودگی حل بشه هم مصرف سوخت کم بشه و هم به هر ایرانی یک دستگاه خودروی رایگان بده .
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    20 0
    این یعنی هزیان گویی محض، مسولین یاد گرفته اند با حرافی و توضیحات پیرامونی قیمت گذاری و پیچیده کردن موضوع با بازی با کلمات و انواع توجیهات شاق مسئله افزایش قیمت را لوث کرده و به گرده متقاضی دو سال در نوبت نشسته خریدار یوغ اطاعت زده و جیب شریفشان را پرتر کنند، کو عدالت، کو کشورداری مردمی، آقاجون جلوی واردات را آزاد کنید تا مشکل ملت حل شود، خودرو در دنیا با قیمت پایین و اقساطی فروخته میشود، مردم را ذله کردید،
  • SC ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    27 1
    ... شورای رقابت یه نظر میده۰وزارت سمت یه نظر میده۰مجلس یه نظر میده۰بعدش همه نظرات را میرسلیم وتو میکند...
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    16 0
    سلام خدمت دوستان ابنها همش سیاه بازی است من پژو پارس ثبت نام کردم اولویتم پاییز بود ولی هنوز خبری نیست ،بلاتکلبف موندیم نمیدونیم اصلا کجا باید مراجعه کنیم
    • م IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      12 1
      به استاد همه چی دان آقای میر سلیم مراجعه کن
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    12 0
    مگه خودروی مازاد هست؟ اگه هست چرا نمیدن به مردم تا قیمت ها منصفانه شوند
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    14 1
    شورای رقابت اگر با افزایش قیمت خودرو موافقت کند درحق مردم ظلم کرده واین یعنی خیانت به ملت است آخه باباجان تاکی میخواهید این مردم مظلوم را برای منفعت خودتون توفشار بگذارید ازخدا بترسید ازآه مظلوم بترسید
  • ع ت IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    8 1
    شورای رقابت یعنی دوخودروسازکه خودشون قیمت گذاری میکنم نه دولت
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      2 1
      آه کجابود نداشتید صف نمیکشیدید ماشاللع ۶۰میلیون دلال داره این مملکت جم کنید توروخدا تماما همین سایتها ازه طرف پول میگیرن و کیف میکنن دروغم تحویل مردم میدن
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    5 0
    فعلا در عرض چند روز صد میلیون گذاشتن روی قیمت آزاد خودرو به این بهانه که کارخونه ۵ درصد ارزونتربفروشه و ثبت نامی در کار نباشه ولی این درست نیست قیمت خودرو آزاد رو به همون چند روز پیش برسونید یعنی صد میلیون پایینتر بعد ۵ درصد کارخونه ماشینهاش رو بفروشه
  • فعال اقتصادی IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    10 0
    شورای رقابت وظیفه اشفته کردن بازار را دارد .. جیب شرکت و سهامداران خرد و مردم را میزند.
  • توانگریان IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    6 0
    شورای رقابت سر گردنه رانت خودرو حلبی سازان ...تولید مازاد باعث ارزانی قیمت کارخانه میشود نه بازار سیاه
  • ایرانی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    7 1
    عجب سال مهار تورمی بود که قیمت خودروهای تولید داخل توسط شورای رقابت ظرف امسال چهار بار افزایش یافت
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    7 0
    بابا با قیمتهای خودرو چکار میکنید...من سال 1356یادم میآید یکی از فامیلها رفت حج .پرسیدیم نوشابه چقدربود گفت یک ریال ..؟سال 1399هم یک نفرت فامیلها رفت حج پرسیدیم نوشابه چقدر؟گفت یک ریال ...30سال دریک کشور نوشابه یک ریال...ولی در کشورما نوشابه هرماه حدودصدتومان افزایش.؟چرا...بقیه اجناس هم بدتر ازاین..بازاردست کیست؟..
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    9 0
    دیگر مردم همه دست شما را خوانده‌اند تمام این بازی‌ها به یغما بردن ثروت این کشور است ولا غیر دست بردارید ملت خسته شدند
  • اسد IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    6 1
    کارخانه سایپا و ایران خودرو رو فعلا تعطیل کنید تویوتا وارد کنید بعدا که فن آوری بروز شد خودتان تولید کنید عاقلانه ترینر کار همینه
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    5 0
    خودروسازان اگه خودرو مازاد دارن چرا به تعهداتشان عمل نمیکنن
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    4 0
    تکذیب.تردید و تائید
  • شهرام احمدی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    2 0
    شورای رقابتو همون مافیاها هدایت می کنند و بیش از این انتظار نمی ره همونهایی که بازار خودرو رو از اول انحصاری کردن به بهانه اشتغال مگر چقدر اشتغال ایجاد کردند حساب کشته های این سالها را هم بکنید
  • مسعود IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 0
    خداییش من الان نفهمیدم قراره گرون شه یان؟
  • طوسی NL ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 0
    مسئولین نظام این مافیای قدرت نابود کننده اقتصاد کشور را جراحی کنید
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 0
    الان ساینا s در بازار شده ۴۰۰ میلیون تومان !!آخه به دلیل اینهمه افزایش قیمت اعضای شورای رقابت که به هیچ وجه صلاحیت ندارن ..دولت که نظارت ندارد چون خودش .از اونا هم پورسانت میگیره..
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    2 0
    درستش اینه، شورای توخالی پوشالی. کدام رقابت. رقابتی که همیشه مردم درآن بازندهاند نیازی به شور ندارد و این باصطلاح شورا فقط یک هزینه اضافی هست که از بیت المال و جیب مردم اداره میشه ام به ضرر مرد. انصاف داشته باشید و نظرات نشان دهید.
  • علی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    3 0
    یار ویاور مافیا ،شورای رقابت ،
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    پس چرا قیمت خودرو ترمز بریده نمیشه
  • NL ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 0
    پس چرا در عرض یک هفته ده میلیون ماشینها گران شدند
  • حمید IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 0
    شورای رقابت ماشین زیادی داره چرا به اون ۳درصد که قول دادن اولویت هستند وصد ملیون خوابوندن ماشین نمیده فقط جیب خودشون الدارثم الجار حدیث ها رو هم چرخوندن
  • هاشم شاهمرادی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    شما که اسمتون را گذاشتید مثلا شورای رقابت ،،خدا شاهده حرف نزنید جلسه نزارید بازار روزبه روز متعادل وبه نفع مردم مظلوم ایران حرکت میکنه،اما چون دوست ندارید تورم خاموش بشه با این رفتارهایتان هیزم زیر دیگ گرانی میزارید تا آش شما قشنگ پخته بشه
  • ایرانی MD ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    سیاست افزایش قیمت همیشه همین بوده ابتدا باعرضه قطره چکانی قیمت آزاد بسازند.وپس از مدتی قیمت کارخانه را به بهانه کاهش قیمت به قیمت آزاد نزدیک کنند.انگاه خودروهای دپوشده را به نرخ روز بفروشند.همیشه همین بوده .حالا چطور می‌گویند افزایش قیمت درکارنیست ؟عجب وقاحتی