سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه‌ ورزشی-محمود مولایی: بعد از پایان لیگ برتر، خبرنگاری از رئیس سازمان لیگ پرسید، طبق توافق‌نامه‌ای که برای حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین امضا شد آیا صدا و سیما به تعهداتش عمل کرد؟

پاسخ عزیز محمدی، کوتاه بود: منظور یک فصل فوتبالی بوده. بنابراین، تا پایان جام حذفی باید منتظر باشیم. حالا تقریبا یک هفته از قهرمانی ذوب‌آهن از جام‌حذفی  گذشته و هنوز بخشی از 10 میلیارد تومان تعیین شده به سازمان لیگ برتر پرداخت نشده است.

علی اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سوم سیما از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او در توضیح این مسئله به همشهری می‌گوید: «در صدا و سیما تنها کسی که به طور کامل از این موضوع اطلاع دارد، آقای تقدس‌نژاد است. او چون در متن این موضوع است،  می‌تواند کمک بیشتری کند.» در حالی که معاون مالی و اداری صداوسیما در دسترس نیست.

رئیس دفترش، هنگامی ‌که از موضوع مطلع می‌شود، می‌گوید: «آقای تقدس‌نژاد الان در دفتر حضور ندارند. معلوم نیست چه زمانی برمی‌گردند.»

بهمن ماه سال گذشته، رئیس فدراسیون فوتبال از پرداخت یک میلیارد تومان از حق پخش تلویزیونی خبر داد. علی کفاشیان در آن  هنگام گفته بود پرداخت حق پخش تلویزیونی نظم خاصی دارد و اینکه: «مذاکرات بسیار خوبی با تقدس‌نژاد انجام دادیم و قرار شد که طبق برنامه پیش برویم.»

طبق برنامه در نظر گرفته شده برای حق پخش تلویزیونی، قرار بود هر سه ماه یک بار با توجه  به مبلغ کل حق پخش یک چهارم آن پرداخت شود. در عین حال، خبرها حاکی از آن است که بعد از بسته شدن قرارداد طرفین، صدا و سیما تا به حال  یک بار و تنها یک میلیارد تومان از این مبلغ را به حساب فدراسیون واریز کرده است.

عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ حاضر نیست در این رابطه توضیحی دهد. اما گفته می‌شود او گمان نمی‌کرده، لیگ برتر در اردیبهشت‌ماه به پایان برسد. محمدی در جایی گفته است: «پیش‌بینی ما این بود که لیگ برتر خردادماه تمام شود.

برای همین، در مورد به پایان رسیدن لیگ زودتر از موعد مقرر فکری نکرده بودیم.» با این حساب می‌شود این طور برداشت کرد که صدا‌و‌سیما در خردادماه با فدراسیون فوتبال تسویه حساب می‌کند. در عین حال، سکوت فدراسیون و صدا و سیما می‌تواند عکس این موضوع را ثابت کند.

یک بار سر وقت

سازمان لیگ، هنگامی‌که برای اولین بار از سازمان صدا و سیما مبلغی را دریافت کرد، درصدد پرداخت آن به باشگاه‌ها برآمد. این موضوع را کارشناس حقوقی فوتبال هم تایید می‌کند.

هوشنگ نصیرزاده که معتقد است در جریان این موضوع قرار داشته، می‌گوید: «در مورد پرداخت به موقع حق باشگاه‌ها نمی‌شود از سازمان لیگ ایراد گرفت.

بی‌انصافی است اگر بگوییم سازمان لیگ کوتاهی کرده. چراکه این سازمان بعد از دریافت بخشی از مبلغ از پیش تعیین شده بلافاصله اقدام کرد  و پول را میان باشگاه‌ها تقسیم کرد.»

این در حالی است که اغلب باشگاه‌های لیگ برتری از نحوه پرداخت حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین رضایت چندانی ندارند. گرچه برخی از مدیران باشگاه‌ها ترجیح دادند در این رابطه  صحبتی نکنند. آنها بر این باور بودند که به صلاح نیست خودشان را رودرروی فدراسیون قرار دهند.

جالب اینکه باشگاهی مثل مقاومت سپاسی از پرداخت حق پخش تلویزیونی بی‌نصیب نمانده است، ولی باشگاه برق شیراز از پرداخت چنین پولی به باشگاه‌های لیگ برتری اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

رسول فلاح، مدیرعامل برق شیراز، ابتدا می‌گوید: «نه، به ما پولی نداده‌اند.» و بعد وقتی که از وضعیت برخی از باشگاه‌ها مطلع می‌شود، تردید می‌کند و از فردی که در کنارش است، می‌پرسد: حق پخش به باشگاه دادند؟ که پاسخ منفی است. تلاش برق شیراز در لیگ هشتم به جایی نرسید. آنها بعد از نمایش قابل قبول در فصل های گذشته، در لیگ هشتم بالاخره به لیگ دسته اول سقوط  کردند.

حال،‌ فلاح سعی می‌کند به طعنه موضوع سقوط را به پرداخت نشدن حق پخش ربط دهد. او می‌گوید: «لابد حالا که ما به لیگ دسته اول سقوط کردیم، یادشان رفته که روزی تیم برق هم بوده.» البته سازمان لیگ زمانی شروع به تقسیم این مبلغ به باشگاه‌ها کرد که هنوز سقوط برق به لیگ دسته اول مسجل نشده بود.

طبق اساس‌نامه لیگ از 10 میلیارد تعیین شده، 10 درصد به فدراسیون فوتبال، 5 درصد به هیات‌های شهرستان‌هایی که تیم‌های لیگ برتری دارند و 5 درصد به سازمان لیگ تعلق می‌گیرد.

البته 80 درصد این مبلغ (هشت میلیارد تومان) بین باشگاه‌های لیگ برتری تقسیم می‌شود. در این میان 40 درصد به صورت مساوی بین همه باشگاه‌ها و 40 درصد نیز بر اساس جدول رده‌بندی پایان فصل به باشگاه‌ها پرداخت خواهد شد.

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس فوتبال در مورد چگونگی پرداخت حق باشگاه‌ها، این اطلاعات را تایید می‌کند و می‌گوید: در آیین‌‌نامه فدراسیون دقیقا ذکر شده که تقسیم بندی به چه شکلی است.

در آیین‌نامه آمده که یک تیم به تعداد بازی‌های انجام داده در یک فصل و حتی تعداد حضور طرفدارانش در مسابقه‌ها پول بیشتری دریافت می‌کند. به نظر من، تخلفی در این مورد صورت نگرفته. سازمان لیگ زیر نظر هیات مدیره فدراسیون اداره می‌شود و در واقع عملکرد سازمان لیگ زیر ذره‌بین است.

کفاشیان  نیز پیش‌تر اعلام کرده بود بین 30 تا 40 درصد از مبلغ قرارداد با صدا و سیما به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌رسد.

لیگ هشتم؛ حق تلویزیونی و تبلیغات

در شروع لیگ هشتم اتفاقی افتاد که تقریبا همه باشگاه‌ها از مد‌ت‌ها پیش انتظار چنین روزی را می‌کشیدند؛ پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقه‌ها و تبلیغات دور زمین به باشگاه‌ها. تصمیمی که بعد از هشدار FIFA و AFC تغییرات در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال به مرحله اجرا رسید.

البته بعد از اینکه صدا‌و‌سیما حاضر شد با این شرایط کنار بیاید. به این ترتیب که آنها ابتدا حاضر نبودند برای پخش تلویزیونی فوتبال مبلغی پرداخت کنند. اما بعد از کشمکش‌های فراوان با دخالت احمدی‌نژاد توافق‌نامه‌ای بین سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ورزش امضا شد؛

برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران، باشگاه‌ها از پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین به درآمدزایی رسیدند. بر اساس این قرارداد که  سه ساله است، در سال اول سازمان صدا و سیما مبلغ یکصد میلیارد ریال بابت حق پخش و تبلیغات اطراف زمین به فدراسیون فوتبال پرداخت می‌کند و این قرارداد با توافق طرفین برای سال‌های دوم و سوم نیز قابل تمدید خواهد بود.

با این وجود، پرسش اغلب باشگاه‌ها این است که از مبلغ دریافتی، چه مقدار برای حق پخش تلویزیونی است و چه مقدار برای تبلیغات دور زمین.

طبق توافقات صورت گرفته 6 میلیارد تومان حق پخش تلویزیونی است و 4 میلیارد تومان از تبلیغات دور زمین. در عین حال،‌ فدراسیون در مورد پرداخت حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین به باشگاه‌ها به طور جداگانه عمل نکرده  و ظاهرا این موضوع باعث سردرگمی ‌مدیران باشگاه‌ها شده است.

اولیایی: 10 درصد دریافت کردیم

پاس همدان گرچه در جام حذفی یکی از مدعیان قهرمانی بود اما در لیگ برتر نتوانست حتی در بین 10 تیم بالای جدول قرار بگیرد. این تیم دوازدهم شد و طبق گفته مدیرعامل این باشگاه، فدراسیون مبلغی را هم بابت حق پخش تلویزیونی و حق تبلیغات دور زمین به پاس همدان اختصاص داد.

البته بخش کمی ‌از مبلغ نهایی؛ طوری که کاظم اولیایی می‌گوید: «دقیقا نمی‌دانیم چقدر از مبلغ نهایی را دادند. اما ظاهرا چیزی کمتر از 100 میلیون است.» البته از حرف‌هایش پیداست که باشگاه پاس همدان بیشتر از باشگاه مقاومت از حق رایت تلویزیونی و... دریافتی داشته.

او ادامه می‌دهد:فکر می‌کنم 10 درصد از آن چیزی را که انتظار می‌رفت، به ما دادند. البته ما فعلا انتظار بیشتری نداریم. چون همانطور که شنیده‌ایم، صدا و سیما هنوز 10 ، 11 میلیارد گفته شده را به فدراسیون پرداخت نکرده. برای همین تا زمان پرداخت این مبلغ نمی‌شود به سازمان لیگ فشار آورد.

در عین حال، اولیایی می‌گوید: «فکر نمی‌کنم مبلغ قابل‌توجهی به هر باشگاه برسد. البته تا زمانی که باشگاه دولتی اداره می‌شود و ما از تزریق پول دولت باشگاه را اداره می‌کنیم، نمی‌توانیم به حق پخش و این چیزها خیلی امیدوار باشیم.

آذری: مبلغی دادند اما نمی‌دانیم برای چه

با توجه به نایب‌قهرمانی در لیگ‌برتر و قهرمانی در جام حذفی در حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین مبلغ قابل توجهی نصیبش شود. با این وجود، این باشگاه هنوز نمی‌داند مبلغی که در میانه فصل توسط فدراسیون به ذوب‌آهن تعلق گرفت، به چه دلیل بوده است.

این موضوع را سعید آذری، مدیرعامل باشگاه تایید می‌کند. او می‌گوید: ذوب‌آهن از فصل‌های گذشته از فدراسیون طلب داشت. به همین دلیل، ما نمی‌دانیم پرداخت این مبلغ مربوط به مطالبات این باشگاه است یا حق تبلیغات.

به هر حال، این موضوع هنوز روشن نشده. ذوب‌آهن در فصل گذشته 70 میلیون تومان از فدراسیون دریافت کرده که به نظر می‌رسد این مبلغ درصدی ازحق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین است. آذری معتقد است پرداخت حق پخش و... مشکلاتی دارد که می‌تواند مدت‌ها باشگاه‌ها را به دردسر بیندازد.

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن می‌گوید: به نظر من، برای گرفتن حق و حقوق باشگاه‌ها باید اتحادیه‌ای در فدراسیون فوتبال تشکیل شود، اتحادیه‌ای منسجم و قوی که در این مواقع  بتواند نسبت به حق و حقوق باشگاه اقدام کند. به نظر من، وجود چنین اتحادیه‌ای در فوتبال لازم است.

کد خبر 82248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز