همه آن را با نام «پارک» می‌شناسند؛ اما این پارک‌ها با همه پارک‌های شهر تهران تفاوت دارد و نمی‌توان در آن بازی و ورزش کرد. در این پارک‌ها، نوآوری و فناوری حرف اول را می‌زند و صاحبان ایده‌ها دور هم جمع می شوند.

علمی

همشهری- مریم باقرپور: در واقع پارک‌های علم و فناوری، محیط‌های مناسبی برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناوری کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه، صنایع و مؤسسه‌های پژوهشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند. تعداد این پارک‌ها در تهران کم نیستند و برخی از آنها این امکان را برای علاقه‌مندان به علوم فراهم کرده‌اند تا بتوانند از آنها هم بازدید داشته باشند. البته برخی از این بازدیدها باید با هماهنگی و نامه نگاری باشد.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

- نشانی: خیابان کارگر شمالی، خیابان فرشی مقدم

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: کارگر

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان انقلاب

- سال تاسیس: ۱۳۸۴

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز ساعت کاری

- مدت زمان بازدید: ۲تا ۳ساعت

- مناسب گروه سنی: بزرگسالان و به‌ویژه دانشجویان

- پارکینگ: ندارد

- معرفی: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، محلی برای نوآوران و کارآفرینانی است که با ایده‌ای خاص به‌دنبال ایجاد کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان هستند و این روزها بیش از۲۰۰شرکت در آن مشغول فعالیت هستند.

دورهمی حوزه‌های علمی

در این پارک ترکیبی از شرکت‌های مکانیکی، الکترونیکی، نقشه برداری، کنترل، رایانه و... و. دور هم جمع شده‌اند و در زمینه طراحی و ساخت مدار در مجتمع‌ها، ساخت میکروسکوپ الکترونی؟، تولید پلتفرم آموزشی کودکان، تولید تجهیزات پزشکی و توانبخشی، تولید کیت و محلول‌های آزمایشگاهی، آهنربای سرامیکی و... فعالیت می‌کنند. با توجه به حضور شرکت‌های متنوع نوآور و کارآفرین در پارک، این مجموعه برای ارتقای توانمندی‌های فردی، سازمانی و مدیریتی صاحبان ایده و اختراع، دانشجویان، دانش‌آموختگان، اعضای هیأت علمی و مهم تر از همه، توسعه محصولات و خدمات صاحبان کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان، زمینه ای را فراهم کرده تا بتوانند در کارگاه‌های مختلف شرکت کرده و بازدیدهایی را از پارک داشته باشند. همچنین در کلینیک کسب‌وکار استادان، مشاوران، افراد حقیقی و حقوقی متخصص و با تجربه حضور داشته و خدمات مشاوره و آموزش‌های کاربردی در زمینه کسب‌وکار و سایر موضوعات مرتبط با مسائل سازمانی و عارضه‌یابی آنها ارائه می‌دهند.

پارک‌های نوآوری و فناوری، پاتوقی برای علاقه‌مندان به علوم و صنایع مختلف | اینجا ایده ها رنگ می گیرند

پارک علم و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

- نشانی: بزرگراه آزادگان جنوب، احمدآباد مستوفی، خیابان انقلاب، خیابان احسانی زاده، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: اتوبوس‌های خطی احمدآباد مستوفی

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ندارد

- سال تاسیس: ۱۴۰۰

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز ساعت کاری

- مدت زمان بازدید: ۴ تا ۵ ساعت

- مناسب گروه سنی: نوجوانان و جوانان، به‌ویژه دانشجویان

- پارکینگ: دارد

- معرفی: وجود ۷ پژوهشکده فعال در زمینه‌های برق و فناوری اطلاعات، مواد پیشرفته و انرژی‌های نو، فناوری‌های شیمیایی، زیست فناوری، کشاورزی، مکانیک و مطالعات فناوری‌های نوین در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران عاملی برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری در تیرماه۱۴۰۰ شد؛ به‌ویژه آن که بیش از ۱۵۰عضو هیأت علمی و کارشناس پژوهشی در این مجموعه حضور داشته اند.

همراه با واحدهای فناوری

اکنون با گذشت ۱۷سال از آغاز به ‌کار مرکز رشد واحدهای فناور سازمان، ۱۴۰شرکت و هسته فناور با بیش از ۱۳۰۰پرسنل در زمینه‌های فناوری نانو، مکاترونیک، برق و مخابرات، ‌زیست‌فناوری، هوافضا، مهندسی پزشکی، صنایع غذایی و... مشغول فعالیت هستند و ۹۰شرکت موفق به کسب تأییدیه دانش‌بنیان شده‌اند و حتی دانش خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند؛ به همین دلیل این پارک محل حضور جوانان، نوجوانان و علاقه‌مندان به صنایع مختلف هم است و گاه دانش‌آموزان و گاه دانشجویان از بخش‌های مختلف و کارگاه‌ها دیدن می‌کنند. اگر فردی علاقه‌مند به فعالیت در حوزه علوم باشد، کافی است به پارک فناوری سازمان پژوهش‌های علمی برود؛ در این مکان نه‌ تنها می‌تواند از برخی بخش‌ها دیدن کند، بلکه به او خدمات مشاوره داده می‌شود تا در صورت تمایل و داشتن ایده، بتواند برای خود شبکه‌ای راه‌اندازی کند و حتی در صورت امکان نیازمندی‌های فنی وتخصصی‌اش تامین ‌شود؛ بنابراین این پارک، نه‌ تنها محلی برای کسب اطلاعات علمی، بلکه مکانی مناسب برای شروع فعالیت تازه در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌آید که در صورت تلاش و پیشرفت تا مراحل بین‌المللی پیش رفت.

پارک‌های نوآوری و فناوری، پاتوقی برای علاقه‌مندان به علوم و صنایع مختلف | اینجا ایده ها رنگ می گیرند

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

- نشانی: بلوار صالحی، تقاطع اکبری، برج فناوری شریف، طبقه همکف، واحد۴

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: دانشگاه شریف

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: استاد معین، دانشگاه شریف

- سال تاسیس: ۱۳۹۵

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز

- مدت زمان بازدید: ۳ تا ۴ ساعت

- مناسب گروه سنی: نوجوانان و بزرگسالان

- پارکینگ: دارد

- معرفی: از پارک علم و فناوری دانشگاه شریف به‌عنوان محلی با بیشترین بازدیدکننده و جاذب موضوع‌های علمی نام برده می‌شود؛ چون این مکان برخلاف بیشتر پارک‌ها که داخل دانشگاه‌ها و مجتمع‌ها قرار دارند، در بافت محلی طرشت واقع شده و تمامی شرکت‌های فعال در آن به‌گونه‌ای هر روز با مردم در تعامل هستند.

شکل‌گیری در بافت مسکونی

دانشگاه صنعتی شریف سال۹۳ مجوز ایجاد پارک علم و فناوری را از شورای گسترش وزارت علوم دریافت کرد و فعالیت این پارک از آبان ‌ماه ۹۵درکوچه باغ‌های طرشت شروع شد. در گذر زمان ناحیه نوآوران شریف هم در دل پارک ایجاد شد تا زمینه تعاملات بیشتر شود. اکنون در این پارک شرکت‌هایی در زمینه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، الکترونیک و سخت افزار، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فرآورده های شیمیایی، کشاورزی، فناوری، زیستی و صنایع غذایی و... فعال هستند و تعدادشان به بیش از۱۹۰شرکت می‌رسد. پارک علم و فناوری شریف با توجه به نزدیکی به دانشگاه شریف، برنامه‌های مختلفی برای علاقه‌مندان به علوم دارد. به‌عنوان مثال، برای دانش‌آموزان بازدیدهای علمی و رویدادهای آموزشی برگزار می‌کند. یا اینکه در این مکان گروهی از دانشجویان، مرکز کارآفرینی شریف را راه‌اندازی کرده‌اند که در آن افراد علاقه‌مند به کارآفرینی از طریق علوم مختلف می‌توانند در برنامه‌ها حضور داشته باشند. یکی از کارگاه‌های مستمر در توسعه خلاقیت کسب‌وکار در بستر تکنولوژی است. یا جمعی از دانشجویان گروه رستا را راه‌اندازی کرده اند که تلاش شان تحقق آموزش در راستای رشد و تربیت است.

پارک‌های نوآوری و فناوری، پاتوقی برای علاقه‌مندان به علوم و صنایع مختلف | اینجا ایده ها رنگ می گیرند

پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

- نشانی: ولنجک، میدان شهید شهریاری، دانشگاه شهید بهشتی، ساختمان پارک علم و فناوری و مرکز رشد واحدهای کارآفرینی

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: دانشگاه شهید بهشتی

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: قیطریه، تجریش

- سال تاسیس: ۱۴۰۲

- روزها و ساعت فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۵

- مدت زمان بازدید: بستگی به واحد بازدید دارد

- مناسب گروه سنی: جوانان و دانشجویان

- پارکینگ: دارد

- معرفی: اگرچه مجوز فعالیت پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی سال۱۳۹۵ صادر شده اما شناسایی مکان و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان زمان برده و در سال۱۴۰۲ افتتاح شده است. به همین دلیل، از این پارک می توان با عنوان پارک نوپا نام برد.

خدمات‌رسانی در ۳پردیس

پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از ۳پردیس تشکیل می‌شود که ۲پردیس ولنجک و عباسپور آن در تهران قرار دارد. در پردیس عباسپور به موضوعات برق، مکانیک، انرژی، آب و محیط‌زیست پرداخته و شرکت‌های مرتبط با این موضوع در آن مستقر هستند. پردیس ولنجک هم شامل واحدهای مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی است و شرکت‌های فعال در آن به این موضوعات می‌پردازند؛ بنابراین در این پارک امکان بازدید علمی برای اکثر رشته‌ها وجود دارد و در جریان این بازدیدها می‌توان با دانشجویان رشته‌های مرتبط هم گپی داشت. تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در واحدهای صنعتی و کشاورزی خارج از شبکه برق، تولید داروهای شیمیایی، مکمل و مواداولیه دارویی، باغچه هوشمند بدون خاک، شناور سرویس‌دهی به مزارع پرورش ماهی در دریا، خدمات تخصصی آزمایشگاهی غذا و دارو و پزشکی، تولید کیت‌های تشخیصی، نمونه‌ای از شرکت‌های مستقر در پردیس‌ها پارک هستند که علاقه‌مندان به این حوزه‌ها می‌توانند با هماهنگی مجموعه، بازدیدهایی از این مکان‌ها داشته باشند و حتی در رویدادهای علمی آن شرکت کنند.

پارک‌های نوآوری و فناوری، پاتوقی برای علاقه‌مندان به علوم و صنایع مختلف | اینجا ایده ها رنگ می گیرند

پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت

- نشانی: خیابان شریعتی - بالاتر از پل صدر - بعد از خیابان میرزاپور - پلاک ۱۷۳۱

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سهیل

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه‌های صدر و قیطریه

- سال تاسیس: ۱۳۹۹

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز

- مدت زمان بازدید: متغیر

- مناسب گروه سنی: نوجوانان و بزرگسالان

- پارکینگ: دارد

- معرفی: پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت برای علاقه‌مندان حوزه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گزینه مناسبی است. این پارک بیش از ۳۵۰هزار مترمربع وسعت دارد و بیش از ۵۰شرکت در بخش‌های مختلف آن فعال هستند.

۲پارک از یک مجموعه

در این پارک بخش‌های دولتی و خصوصی در توسعه فناوری‌های صنعت نفت با هم مشارکت می‌کنند و به جز ساختمان ستادی، ۲مجموعه دارد که شرکت‌های فناورانه در آن حضور داشته و امکان بازدید از آنها فراهم است. نخستین مکان ساختمان دانشکده نفت در خیابان طرشت منطقه۲ با نام «مرکز سیمرغ» معرفی شده است. دومین مرکز هم با عنوان «رشد ققنوس» هم در شهر ری قرار دارد. این محل روزگاری با تعداد زیادی سوله، کاربری انبار و بایگانی اسناد و مدارک صنعت نفت و گاز داشته و به تازگی به محل حضور فعالان صنعت نفت تبدیل شده است. مجموعه «سیمرغ» با داشتن ۲۶واحد اختصاصی و ۵سالن محلی برای انجام کارهای اشتراکی است و در آن علاقه‌مندان حین بازدید می‌توانند با فعالان این عرضه گپ زده و مشورت کنند. همزمان امکان بازدید هم با هماهنگی انجام می‌شود. اما در مجموعه «ققنوس» با توجه به پیش‌بینی فضایی به وسعت ۵۶۰۰متر برای گروه‌های تحقیقاتی و استارت آپی، می‌توان تولیدات شرکت‌های جدید و نوپا در صنعت نفت و حتی شرکت‌های فعال در زمینه حفر چاه‌ها را دید و با مدیران آن به گفت‌وگو نشست.

پارک‌های نوآوری و فناوری، پاتوقی برای علاقه‌مندان به علوم و صنایع مختلف | اینجا ایده ها رنگ می گیرند

پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

- نشانی: بلوار اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل اتوبان همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، دانشگاه علم و فرهنگ

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: تیراژه

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: صادقیه

- سال تاسیس: ۱۳۹۷

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۸ تا ۱۶

- مدت زمان بازدید: ۴ تا ۵ ساعت

- مناسب گروه سنی: کودکان تا بزرگسالان

- پارکینگ: دارد

- معرفی: عنوان نخستین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه اقتصاد و فرهنگ به ‌نام «پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی» ثبت شده است. این پارک، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسه‌ها و شرکت‌ها را فراهم کرده و با برگزاری ۱۱۷رویداد، رکوردار برپایی برنامه‌های آموزشی و خدماتی است.

مناسب همه سلیقه‌ها

این پارک، با هدف تسهیل در خلق ایده، تولید و توزیع محصولات فرهنگی راه‌اندازی شده و شرکت‌هایی در زمینه‌های گردشگری، موسیقی، صنایع‌دستی، صنایع دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی، اسباب‌بازی و سرگرمی، دین و قرآن، طراحی محصول و گرافیک، نشر و چاپ، معماری، فناوری آموزش، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک، رسانه، بازی‌های رومیزی، تبلیغات و بازاریابی در آن فعال اند؛ به همین دلیل امکان حضور اقشاری با سلایق مختلف در آن وجود دارد و حتی پاسخگوی دانش‌آموزان است. فعالیت‌های این پارک برای شرکت‌های فعال در آن شامل ثبت مالکیت فکری، تجاری‌سازی، انتقال فناوری، فروش و پشتیبانی و... می‌شود و اکنون ۲۹شرکت دانش‌بنیان و ۳۵شرکت خلاق در آن حضور دارند؛ اما برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به بازدید از این مکان هستند هم، مدیران آن زمینه ای فراهم کرده اند تا آنها بتوانند با دستاوردهای شرکت‌ها آشنا شوند؛ شاید ایده‌ای در ذهنشان شکل بگیرد و آنها هم به فعالان در زمینه‌های محصولات فناوری نرم و صنایع خلاق فرهنگی تبدیل شوند. البته بازدید گروهی از طریق ارسال نامه به مسئولان پارک امکان پذیر است.

پارک‌های نوآوری و فناوری، پاتوقی برای علاقه‌مندان به علوم و صنایع مختلف | اینجا ایده ها رنگ می گیرند

پارک علم و فناوری نیرو

- نشانی: شهرک قدس، بلوار شهید دادمان، پژوهشگاه وزارت نیرو، ساختمان احمدی روشن

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بوستان نور

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان‌های صنعت و کتاب

- سال تاسیس: ۱۴۰۲

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز ساعت کاری

- مدت زمان بازدید: ۲ تا ۳ ساعت

- امکانات رفاهی: بوستان و رستوران در اطراف مجموعه

- مناسب گروه سنی: کودکان تا جوانان

- پارکینگ: ندارد

- معرفی: پارک علم و فناوری پژوهشگاه نیرو، در زمینه صنعت برق و انرژی فعالیت می‌کند و این روزها۳۰مجموعه در آن حوزه فعال هستند و خدماتی را ارائه می‌دهند.

گام اول با مرکز رشد

سابقه راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی به سال۱۳۸۶ می‌رسد و همزمان مسئولان آن به‌دنبال دریافت مجوز پارک علم و فناوری صنعت آب و برق به‌عنوان نخستین پارک وابسته به صنعت در ایران بودند اما روند دریافت مجوزها طولانی بود. به همین دلیل، در گام نخست مرکز رشد و توسعه فناوری برق و انرژی سال۱۳۹۲ شکل گرفت تا زمینه رفع مشکلات و نیازهای فنی صنعت برق از طریق جذب و پذیرش و حمایت از شرکت‌های فناوری فراهم شود. در این بازه زمانی، علاوه بر استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه ای هم فراهم شده تا علاقه‌مندان به صنعت برق و نیرو بتوانند بازدیدهایی داشته باشند. در گذر زمان با گسترش فعالیت‌های مرکز رشد و دریافت مجوزها، در نهایت پارک فناوری نیرو فعال شد و این روزها شرکت‌های دانش‌بنیانی مانند سازندگان کلید و ترموسات هوشمند برای مدیریت مصرف انرژی، تولیدکننده کاورهای عایقی مقابله با پرنده زدگی و جانور زدگی در خطوط و پست‌های فشار قوی، طراحان پنل‌های خورشیدی، سازنده توربین‌های آبی، طراحان و سازندگان پنل کنترل هوشمند برای اتاق عمل، سازندگان ترانس اندازه‌گیری جریان نور و دهها شرکت دیگر در آن فعال اند که با هماهنگی معاونت مجموعه علاقه‌مندان به صنعت نیرو می‌توانند از این مجموعه‌ها دیدن کنند تا اطلاعات شان افزایش پیدا کند.

پارک‌های نوآوری و فناوری، پاتوقی برای علاقه‌مندان به علوم و صنایع مختلف | اینجا ایده ها رنگ می گیرند

کد خبر 822894
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha