ثمانه اکوان، پژوهشگر مطالعات آمریکا گفت: درگیری‌های چندسال اخیر ایران با آمریکا مثل موضوع پهپاد گلوبال‌هاوک یا موشک‌باران پایگاه نظامی عین‌الاسد موجب شد اعتماد به نفس گروه‌های مقاومت به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و تقویت شود.

پرچم ایران در مقر سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، هیمنه و اقتدار یانکی‌ها خیلی وقت است که در منطقه خاورمیانه شکسته شده و نیروهای مقاومت با اعتماد به نفس بالاتری در این روزها مواضع این اشغالگران را مورد هدف قرار می‌دهند. برای بررسی بهتر و دقیق‌تر این موضوع با ثمانه اکوان، پژوهشگر مطالعات آمریکا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

در مسیر افول

اکوان در ابتدا گفت: موضوع شکسته شدن هیمنه و اقتدار آمریکا در جهان و در منطقه ما موضوعی نیست که با جنگ اخیر غزه یا با توجه به درگیری آمریکایی‌ها با یمن مطرح شده باشد بلکه مسأله افول آمریکا سال‌هاست که در جهان مورد بررسی و گفت‌وگو است. موضوعاتی چون خروج آمریکا از افغانستان و تلاش برای خارج کردن آن از سایر کشورهای منطقه همگی دلالت بر این مسأله داشت که آمریکای امروز دیگر در جایگاه آن کشور ابرقدرتِ پس از جنگ‌ سرد نیست و آن جایگاهش را از دست داده. در جنگ اخیر مقاومت غزه در برابر صهیونیست‌ها، موضوع افول آمریکا با این که مسأله‌ای آمریکایی است و توسط پژوهشگران و اساتید آمریکایی مطرح شده است، گویی دولت این کشور توجه چندانی به آن هشدارها و پیام‌ها ندارد و سیر افول خود را همچنان پیگیر است.

قربانی کردن منافع آمریکا برای اسرائیل

وی افزود: چرا می‌گوییم اسرائیل بی‌توجه نسبت به این امر است؟ به این علت که دولت آمریکا همچنان حمایت بی‌حدوحصر خود از رژیم صهیونیستی را ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که قرار است منافع خود کشور آمریکا در این میدان جنگ قربانی حمایت از اسرائیلی‌ها شود.

ایران اعتماد گروه‌های مقاومت را در برابر آمریکا بالا برد

این پژوهشگر مطالعات آمریکا اشاره کرد: در آن سو باید اشاره کرد که اعتماد به نفس نیروها و گروه‌های مقاومت هم افزایش یافته و آمریکایی که پس از 11سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم به کشورهای منطقه لشکرکشی می‌کرد و جنگ‌ها ناعادلانه‌ای به راه می‌انداخت امروز در وضع نامطلوبی قرار گرفته و نقاط ضعف‌اش برجسته شده است. بزرگ‌ترین نقطه ضعف آمریکایی‌ها این است که نمی‌تواند و نمی‌خواهد که به شکل کلاسیک وارد یک کشور شود و آن را اشغال نماید. همچنین درگیری‌های چندسال اخیر ایران با آمریکا و نزاع‌های نظامی این دو، مثل موضوع پهپاد گلوبال‌هاوک یا موشک‌باران پایگاه نظامی عین‌الاسد موجب شد این افزایش اعتماد به نفس به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و تقویت شود و این پیغام را به گروه‌های مقاومت برساند که آمریکا از چیزی که گمان می‌کنید آسیب‌پذیرتر است. به عبارتی آمریکا امروز در منطقه در بین دوگانه دفاع از منافع خودش یا منافع اسرائیل قرار دارد و باید یکی از آن‌ها را اختیار کند.

امروزه پایگاه آمریکایی‌ها نقطه ضعف این کشور هستند

ثمانه اکوان در انتها گفت: موضوعاتی نظیر دخالت آمریکا در بحران سوریه برای ساقط کردن بشار اسد، خروج مفتضحانه از افغانستان و درگیری‌های خلیج فارس همگی نشان‌دهنده ضعف آمریکا در منطقه است. یک زمانی گفته می‌شد وجود پایگاه‌های نظامی این کشور در کشورهای منطقه به منزله نقاط قوتش است؛ اما امروزه همین پایگاه‌ها پاشنه آشیل آمریکا محسوب می‌شوند.

کد خبر 826367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha