مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
۰ نفر

عمارت دبیرالملک، با ساختارهای چشم‌نواز و فرهنگی همچون یک جواهر تاریخی در دل شهر است.

عمارت دبیرالملک، با ساختارهای چشم‌نواز و فرهنگی همچون یک جواهر تاریخی در دل شهر است.

از کوچه پس کوچه باریک و گاهی ترسناک عبور کردیم و به ساختمانی رسیدیم که چون نگینی ارزشمند در انگشتری قدیمی می درخشد.

خانه دبیرالملک یکی از جاهای دیدنی و خانه‌های قاجاری و اصیل پایتخت به ‌شمار می‌رود که در محله باغ امین عودلاجان قرار گرفته است. این عمارت با حیاطی دلنواز و حوضی فیروزه ای رنگ به یک اثر هنری در این منطقه تبدیل شده است.

میرزا محمدحسین خان فراهانی ملقب به دبیرالملک، مستوفی‌ دولت قاجار بود. کارش بررسی درآمدها و هزینه‌های دربار بود. علاوه بر این مستوفی‌ها مسئول جمع‌آوری مالیات هم بودند. به خاطر همین شاغلان این بخش، از مقامات مهم دربار قاجار محسوب می‌شدند.

خانه دبیرالملک قبل از این که از سوی شهرداری مورد مرمت و احیا قرار بگیرد به عنوان لوکیشن سریال دکتر قریب استفاده شد و در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از آنجا که در دوران قاجار شاهان سفرهای زیادی به اروپا داشتند الگوبرداری از معماری غربی و اروپایی در ساخت و ساز خانه‌های سران دیده می‌شود. خانه دبیرالملک هم فارغ از این ویژگیها نیست.

چطور به خانه دبیرالملک برویم؟

بازدید از این عمارت رایگان است و در طول هفته حتی روزهای جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ عصر می‌توانید سری به این عمارت زیبا بزنید و از نمایشگاه عکس تهران قدیم در زیرزمین این عمارت هم دیدن کنید.

نشانی: تهران، میدان بهارستان. پایین‌تر از چهارراه سرچشمه. کوچه قوام‌الحضور. خیابان جاویدی. کوچه فخرالملک. بعد از پارک، عمارت دبیرالملک.

کد خبر 826401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha