برد کوپر به آسوشیتدپرس گفت: ایران در حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها در طول جنگ اخیر در غزه، به صورت خیلی مستقیم دخالت دارد.

عین الاسد

به گزارش همشهری آنلاین کیهان به نقل از رادیو فردا نوشت: «او حاضر نشد به این پرسش پاسخ دهد که آیا جمهوری اسلامی حملات انفرادی حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن را هدایت کرده‌، اما اذعان کرد حملات مربوط به ایران از تهدیدهای پیشین که محدود به خلیج‌فارس و تنگه هرمز بود به آب‌های سراسر خاورمیانه گسترش یافته است».

رادیو فردا می‌افزاید: حوثی‌ها یک گروه شبه‌نظامی شیعه هستند که از سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن، را در کنترل خود دارند و از سال ۲۰۱۵ با ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ هستند. این گروه از دو ماه پیش و در حمایت از حماس که با اسرائیل در حال جنگ است، دست‌کم ۳۴ حمله به کشتی‌ها از طریق آبراه‌های منتهی به کانال سوئز انجام داده است. منابع اعلام کردند که در حملات مشترک هوائی آمریکا و انگلیس علیه اهداف متعلق به حوثی‌ها، تاکنون بیش از ۷۵ نفر کشته شده‌اند.

برد کوپر، ضمن اشاره به «گسترش تهدید نیروهای نیابتی ایران و توزیع تسلیحات این کشور از دریای سرخ تا آن سوی اقیانوس هند» گفت: ایالات متحده، ایران را مسئول حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین به کشتی‌ها می‌داند. ایران آشکارا تأمین مالی و مجهز می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد.»
گفتنی است چند روز قبل هم خبرگزاری رویترز مدعی حضور مشترک فرماندهان سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در یمن و کمک به عملیات انصارالله یمن علیه کشتی‌های اسرائیل و آمریکا در دریای سرخ شد.
رویترز ادعا کرده بود: ایران که حوثی‌ها را مسلح کرده، به آنها آموزش مالی داده و از آنها حمایت مالی می‌کند، در پی آغاز جنگ غزه، کمک‌های نظامی خود به شبه‌نظامیان حوثی را افزایش داده است. ایران، پهپادهای پیشرفته، موشک‌های کروز ضدکشتی، موشک‌های بالستیک دقیق و موشک‌های میان‌برد در اختیار حوثی‌ها قرار داده که در همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری کرده‌اند. فرماندهان ایرانی یک مرکز فرماندهی در صنعا برای حملات دریای سرخ ایجاد کرده‌اند.

در همین حال، جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی عنوان کرد: آمریکا حمله موشکی آخرهفته شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را بسیار جدی می‌گیرد و پاسخ آن در صورت لزوم داده خواهد شد.
فاینر درباره حمله روز شنبه به پایگاه عین‌الاسد گفت: این حمله آن هم با استفاده از موشک‌های بالستیک، بسیار جدی و یک تهدید واقعی بود.

به گزارش صدای آمریکا، سنتکام تایید کرده: حدود ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر شنبه، چندین موشک بالستیک و راکت توسط شبه‌نظامیان به سمت پایگاه عین‌الاسد شلیک شد. بیشتر موشک‌ها توسط پدافند رهگیری شدند، اما چند موشک‌ به پایگاه برخورد کرد که در پی آن تعدادی از نیروهای آمریکایی احتمالا دچار آسیب‌های مغزی شدند.
هرچند به گفته ارتش آمریکا بیشتر موشک‌های شلیک شده به این پایگاه توسط سامانه‌های پدافند ‌هوایی رهگیری شدند، اما کاربرد موشک‌های بالستیک نشان‌دهنده افزایش سطح حملاتی است که قبلا با موشک‌ها و پهپادهای با فناوری پایین‌تر انجام می‌شد.

صدای آمریکا می‌افزاید: از اواسط اکتبر گذشته، اندکی بعد از حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در غزه، ده‌ها حمله به حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق و ۶۰۰ سرباز در سوریه صورت گرفته است. حمله به عین‌الاسد ساعاتی پس از حملات منتسب به اسرائیل به یک ساختمان محل سکونت اعضای سپاه پاسداران در دمشق سوریه انجام شد که در نتیجه آن، پنج تن کشته شدند.

کد خبر 826861
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • علی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    پدر سوخته های حرام زاده خودشان مستقیما به رژیم کودک کش کمک می کنند تا مردم بی دفاع را قتل عام کنند ولی دیگران را از کمک به مظلومان نهی می کنند این است دنیای استکبار
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    به امید خدا وبه یاری امام زمان اسرائیل نابود میشود و کشور امریکا به روزگار شوروی گرفتار و متلاشی میشود (دلار امریکا نابود میشود) این وعده خدا که ظلم نابود شدنی است
    • ویسی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      24 57
      تاریخ مشخص کن
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    68 28
    ایران قویترازاسرایل است ۷۰برابروسعتش بیشترازاسرایل است بہ فرمودہ امام خمینی رحمت اللہ ھرمسلمانی یک سطل آب بریزہ اسرایل آب میبرتش انشااللہ نان بصورت شرعی حلال مجانی بہ ھمہ مردم بصورت ھمیشگی بدھندوپیروامیرالمومنین علیہ السلام باشیم
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      11 9
      استدلال ابدوغ خیاری انگلیس‌وقتی‌هند رو‌مستعمره داشت چند برابرش جمعیت داشت؟
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    60 14
    تاریخ نابودی ظالم ، وعده الهی است . شک نکن .
  • سیامک IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    59 8
    شما یانکیهای گاوچران لطف کنید دقیقا چند نفر از سربازان مزدور شما به درک واصل شده ممنوم میشوند مردم ایران
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    11 24
    فرض کنید کلا یک جنگ واقعی بین ایران وغرب روی دهد نتیجه پایانی جنگ را حدس بزنید
    • علی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      4 3
      شماچراباورنمیکنیدقدرت نظامی ایران رو رزمنده ای که نیمه شب دی ماه داخل یک مترونیم برف دردمای ۲۵ درجه زیرصفر ازقله های صعب العبور ورودخانه طغیان کرده تجهیزاتشو عبورمیده برای موفقیت فقط یک عملیات نه برای راحتیه باقی زندگیه خودش بلکه برای راحتی زندگی هموطناش حالاهمون رزمنده بایه پله بالاپایین مجهزبه ابزارمدرن نظامی شده خود حدیث مفصل بخوان ازاین قدرت باورتون شه جوری ارتش امریکارولوله کنن که توایلات خودشون جانگه ندارن برن ازترس
  • حسین IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    34 10
    نیروهای حزب الله چه یمنی چه فلسطینی و چه سوریه ای و غیره باید در داخل شهرهای آمریکا و انگلیس و آلمان و سایرشهرهای دشمنان اسلام انجام دهند
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 12
    ایران‌از‌هیچ‌گروه‌خارجی حمایت مالی تسلیحاتی نمیکنه پس‌این‌مول مملکت کجا خرج میشه؟ داخل کشور؟ کجا؟
  • سارا IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    10 3
    بابا باید این ... زاده هارو زد ببین از پس یمن برنمیان باید ایران حمله کنه و بزنه کل ناوهای آمریکایی بفرسته ته دریا و پایگاههاشونو تو بحرین و قطر بمباران کنه و بعدش خود مردم بحرین که شیعه هستند کار دولت بحرین تمام می‌کنند و مطمن باشید روسیه و چین هم از،فرصت استفاده میکنن و کار آمریکا رو تمام میکنن
  • شهروند FR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 1
    شما را بخدا قسم از جنگ دست بردارید
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 1
    جنگ نعمت وافتخارایران اسلام حمیدی ازشوشتر