داشتن رژیم غذایی سالم، جایگزینی مواد غذایی مضر با سالم، سرو غذا در ظروف کوچک و افزایش تعداد وعده‌های غذایی و غیره به کاهش وزن کمک می‌کند.

آشپزی - غذا پختن - چیکار کنیم سوپ سر نرود - سر رفتن سوپ و غذاهای آبدار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان سعیده محمدی با بیان اینکه رژیم غذایی سالم بر اصل تعادل و توازن و تنوع استوار است، اظهار کرد: تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی و رفتار درمانی سه اصل مهم در درمان چاقی است.

وی در پاسخ به این سوال که چطور وزن خود را ایده‌آل نگه‌ داریم، افزود: برای دستیابی به سلامت فردی باید برنامه غذایی خود را تنظیم و اصلاح کرده و داشتن فعالیت بدنی نیز به متعادل نگه داشتن وزن کمک می‌کند.

این مسئول با اشاره به اهمیت افزایش تعداد وعده‌های غذایی در طول روز و کاهش حجم هر وعده غذایی، تصریح کرد: افراد بهتر است برای جلوگیری از پرخوری، غذای خود را در ظروف کوچکتری سرو کرده و به آرامی میل کنند.

سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از گرسنگی چه کار کنیم، گفت: استفاده از پیش‌غذاهای کم‌کالری مانند سوپ و سالاد را به منظور کنترل اشتها و احساس سیری مفید بوده و با توجه به اینکه سبزیجات دارای کالری بسیار کمی هستند و برای جلوگیری از گرسنگی مفید هستند.

بهترین روش طبخ غذا را بشناسید | چطور وزن خود را ایده‌آل نگه‌ داریم؟

محمدی با اشاره به اینکه استفاده از نان‌های سبوس‌دار و حجیم به جای نان سفید و غلات تصفیه شده توصیه می‌شود، اظهار کرد: مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

وی در رابطه با جایگزین برخی از موادغذایی با یکدیگر افزود: به جای استفاده از سس سالاد، چاشنی‌های دیگر مثل آبلیمو و به جای نوشابه‌های گازدار با قند زیاد، نوشیدنی‌های سالم‌تر مثل دوغ مصرف شود.

این مسئول کاهش مصرف مواد قندی مانند شیرینی، شکلات، مربا، عسل و انواع نوشیدنی‌های صنعتی و جایگزین کردن قند و شکر با مقدار کمی خرما یا انجیر خشک برای داشتن رژیم غذایی سالم توصیه کرد و گفت: غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، چیپس و پفک مصرف نشود.

محمدی در رابطه با بهترین روش طبخ غذا خاطرنشان کرد: غذا بیشتر به شکل بخارپز، کبابی یا تنوری آماده شود و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌ شده پرهیز شود.

کد خبر 828859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha