جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

دکتر هادی قوامی* در عرصه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، شعارهای اقتصادی در رأس شعارهای نامزدها قرار گرفته است

 ولی در این شرایط، ارائه الگو یا برنامه شفاف و درستی که در آن تناقضی وجود نداشته باشد از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری کمتر شاهد هستیم. برنامه‌های اقتصادی که نامزدها به آن می‌پردازند باید شفاف و روشن باشد. وعده‌های اقتصادی داده شده توسط نامزدهای ریاست‌جمهوری بیشتر در جهت جلب آرای عمومی است و این شعارها با امکانات اقتصادی کشورمان کمتر سازگاری دارد.

این شعارها بیشتر به لحاظ سیاسی داده شده تا اقتصادی، به همین علت نیز توقعاتی را ایجاد می‌نماید.رفع بیکاری، گرانی و رسیدگی به مسائل کارگران و حل این مشکلات، مجموعه سیاست‌های تناقضی است و یک الگو یا برنامه شفاف و درستی که در آن تناقضی وجود نداشته باشد کمتر شاهد بوده‌ایم.

برنامه‌های اقتصادی که نامزدها به آن می‌پردازند باید شفاف و روشن باشد. نامزدها باید حقایق را به درستی به مردم ارائه دهند و راهکارهای اقتصادی خود را به‌طور شفاف اعلام کنند. به‌عنوان مثال نامزدها باید شرایط در پیش‌‌رو را به‌گونه‌ای شکل دهند که نوآوری برنامه‌ها مفهوم پیدا کند.

نکته مهم دیگر این است که بسیاری از مشکلات اقتصادی کشورمان ساختاری است و اینکه مشکلات را محصول ناکارآمدی یک دولت در نظر بگیریم بی‌انصافی است.

باید بیماری‌های اقتصادی کشور را شناسایی و ریشه‌‌یابی نماییم. به تغییر ساختار نیاز داریم، تولید و مصرف هزینه و فایده دارد و تنها نمی‌توان به بهانه اینکه طرح‌های اقتصادی هزینه‌ بر هستند آنها را متوقف نماییم.

نشان دادن مدینه فاضله به مردم درست نیست و بیان کردن مشکلات و ربط دادن آن به دوران دولت‌های مختلف نیز کار نادرستی است و به صلاح کشور نیست.

نقد عملکرد اقتصادی دولت‌ها نیز باید دلسوزانه باشد و سهم هر دولت در موفقیت‌ها و شکست‌ها را نیز باید جدا کرد.

* استادیار دانشگاه فردوسی مشهد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس

کد خبر 82902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز