سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

گروه ورزشی: «خانواده‌ها تا چند سال می‌توانند بازیکنان را هدایت کنند؟! چقدر و چند سال باید هزینه‌ها را تقبل کنیم تا برای کشور مدال بیاورند؟...»

اینها گفته مادر و پدر کیمیا مرادی است. کیمیا مرادی، از چهار سالگی شطرنج را از پدرش آموخت. در 6 سالگی سوم، 7 سالگی اول، 8 سالگی دوم قهرمانی کشور و دهه فجر سال 84 نیز نفر اول دختران زیر 10 سال شد.

 سال 85 در مسابقات قهرمانی کشور بدون باخت و با 9 از 9 امتیاز، نفر اول دختران زیر 10 سال شد. پدر کیمیا می‌گوید: «دو سال است که پنج‌شنبه و جمعه او را از همدان به تهران برای آموزش شطرنج می‌آوریم. دیگر آن‌قدر رفتیم و آمدیم تا مجبور شدیم خانه و زندگیمان را به تهران بیاوریم.

 در این سالها هزینه زیادی متقبل شدیم. در مسابقات خارجی مانند هندوستان، دبی با هزینه خودمان کیمیا را بردیم. امسال که در قهرمانی کشور اول شد تحت آموزش هیچ مربی از طرف فدراسیون نبود. باز هم با هزینه خودمان آموزش او ادامه پیدا کرد. ما بچه‌های دیگری هم  داریم که دانشجو هستند.

نیاز به وقت و هزینه دارند. تا کی باید این‌طور ادامه داد؟ آیا نباید بازیکن به حدی از پیشرفت که رسید از او حمایت شود؟ به این فکر می‌کنیم که کم‌کم او را از شطرنج دور کنیم. این روزها به او توصیه می‌کنم به درسش بچسبد چون چیزی در قهرمانی شطرنج ندیدیم.»


زمانی که با پدر و مادر کیمیا صحبت می‌کنیم، او در حال بازی در دور هفتم مسابقات است. در این دور حریفش «پاتوشا، نفر اول مسابقات مدارس جهان در یونان» است. دور هفتم، پاتوشا با 4 امتیاز و کیمیا 5/3 امتیاز به مصاف هم رفته‌اند. آیا کیمیا آماده مبارزه با چنین حریفی است؟ پدرش می‌گوید: «مسلماً خیر.»‌ با او جهت قهرمانی آسیا کار نشده است.
کیمیا مرادی در مسابقات قهرمانی جهان در گرجستان نیز حضور داشت و به مقام سی‌ام جهان در رده سنی خود دست یافت.


آقای حسینی‌پور از اهواز آمده است و دخترش در مسابقات آسیایی بازی می‌کند. می‌گوید: «اگر کسی زندگی‌اش را فدا کند و قهرمان تربیت کند هیچ حامی وجود ندارد. امکانات در شهرستان‌ها نیست. امکانات یعنی مربی خوب، فضای مناسب، آن‌قدر شطرنج‌باز داشته‌ایم که به تدریج از گردونه خارج شده‌اند. ما پوست کلفت بودیم که ماندیم!»


خانم قهری مادر امین قهری می‌گوید: «پیشنهاد می‌کنم مسئولین فدراسیون، در المپیادهایی که خارج از کشور برگزار می‌شود، از تعداد همراهان و غیر بازیکنان کم کنند و تعداد بیشتری از بازیکنان را اعزام کنند.» امین قهری در قهرمانی کشور سال 85 مقام چهارم را در رده زیر 10 سال کسب کرد. وی نیز در مسابقات جهانی رده‌های سنی در گرجستان حضور داشت.

کد خبر 8292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز