پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

ازدواج قنات آئینی است برای روزهایی که قنات‌ها کم آب می‌شدند. در ایام خشک‌سالی مردمان شهرهایی که قنات داشتند همچون تهران که بیش از ۳۰۰ قنات را در خود جای‌داده بود عروسی برای قنات کم آب برمی‌گزیدند.

قنات

همشهری آنلاین ـ سمیرا باباجانپور: قصه‌های قنات‌ها قصه‌های شنیدنی و گاه عجیبی است. قنات‌ها به‌عنوان عجیب‌ترین سازه‌های آبی جهان و شاهکار معماری ایرانی رابطه مستقیمی با حفظ حیات مردم داشتند. آن‌قدر که آن را مهر زنان می‌کردند و در بیشتر مواقع قنات‌ها وقف می‌شدند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

یکی از جالب‌ترین آئین‌های مربوط به قنات عروسی قنات بود. در باور گذشتگان قنات‌ها نر و ماده بودند و زمانی که آب قناتی کم می‌شد برای احیای دوباره آن مراسم عروسی قنات را برگزار و حتی برای اینکه قناتی خشک نشود گوسفندی نذر می‌کردند. این جشن بیشتر اواخر اسفند و اوایل بهار با حضور ریش‌سفیدان روستا برگزار می‌شد.

در بیست و پنجمین نشست مرکز تهران‌پژوهی همشهری که با موضوع «حرمت و بحران‌های تاریخی آب تهران» برگزار شد، «نصرالله حدادی»، تهران پژوه و دکتر «محمدمهدی جوادیان زاده» رئیس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی کشور درباره حرمت قنات و آئین‌های مربوط به حفظ و نگه‌داری آن سخن گفتند که در فیلم زیر می توانید ببینید و بشنوید.

تدوین: مسعود ساکی

مسیر گردشگری آب، جذاب‌ترین مسیر توریستی پایتخت

تهران چگونه پایتخت شد؟ | ماجرای قنات مهرگرد و فتح تهران

کد خبر 835579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha