با جود آن که در جریان جنگ غزه، صهیونیست‌ها از انجام هیچ جنایتی کوتاهی نکرده‌اند، اما برخی ناظران بمباران آوارگان در صف غذا را اقدام عمدی تل آویو برای برهم زدن مذاکرات آتش بس عنوان کرده‌اند.

غزه

همشهری آنلاین: چند روز پس از بمباران و شهادت بیش از ده‌ها آواره فلسطینی در صف دریافت غذا در میدان نابلسی شمال غزه واکنش‌های جهانی به این جنایت همچنان ادامه دارد. این جنایت رژیم صهیونیستی زمانی رخ داد که پنجشنبه هفته گذشته هزاران آواره فلسطینی که از شهرهای مختلف غزه در انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، بمباران شدند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که دست کم ۱۱۵ فلسطینی در این حمله وحشیانه به شهادت رسیدند و از همان دقایق نخست وقوع این جنایت، محکومیت‌های بسیاری متوجه این اقدام ارتش اسرائیل شد.

دبیرکل سازمان ملل، برخی سناتورهای آمریکایی، دفتر کاخ سفید، رئیس جمهور فرانسه، وزرای خارجه کانادا، آلمان، سوئد و اسپانیا از جمله مقامات غربی بودند که این اقدام متحد خود، یعنی تل آویو را محکوم کردند. این محکومیت‌ها علاوه بر موج ابراز انزجاری بود که در میان کشورهای آفریقایی و آسیایی دنبال شد و تازه ترین واکنش به این جنایت را وزارت خارجه هند اعلام کرده است. دهلی نو گفته است که از این واقعه دچار «شوک عمیق» شده و «نگرانی شدید» خود را نسبت به ادامه شرایط کنونی در غرب آسیا ابراز می‌کند. پیش از این نیز، آفریقای جنوبی بمباران آوارگان فلسطینی در صف دریافت غذا در غزه را بارزترین دلیل برای اثبات جنایت جنگی توسط اسرائیل در جنگ اعلام کرده بود و همزمان یکی از کارشناسان امنیت غذایی سازمان ملل خواستار تحریم جهانی اسرائیل بدلیل انجام این جنایت شده است.


بیشتر بخوانید:

«طوفان رمضان» پس از طوفان الاقصی در راه است؟

حماس اولتیماتوم داد | یا توافقی حاصل می شود یا این در بسته است


با جود آن که در جریان جنگ غزه، صهیونیست‌ها از انجام هیچ جنایتی کوتاهی نکرده‌اند، اما برخی ناظران بمباران آوارگان در صف غذا را اقدام عمدی تل آویو برای برهم زدن مذاکرات آتش بس عنوان کرده‌اند. از روز جمعه گذشته قرار بود که یک هیئت اسرائیلی برای گفت‌وگو درباره جزئیات توافق احتمالی مبادله اسرا با حماس راهی مصر شود. گزارش «تایمز اسرائیل» حاکی از آن است که کابینه نتانیاهو پس از فشار جهانی و بین‌المللی درباره جنگ غزه به اعزام تیم مذاکراتی به قاهره تن داده است، اما چون دستگاه نظامی اسرائیل آتش بس در غزه را به معنای شکست خود در نبرد با حماس می‌داند، از این رو اسرائیل هراقدامی را برای برهم زدن مذاکرات آتش بس انجام می‌دهد.

در عین حال سه روز پس از بمباران آوارگان فلسینی در غزه، این حادثه ثابت کرده که بر مذاکرات آتش بس تاثیرگذار بوده است و حماس علاقه‌ای به مذاکره پس از این حادثه ندارد. گزارش الجزیره نیز حاکی از آن است که دور اخیر مذاکرات در مورد توافق بر سر آتش‌بس موقت در غزه به‌رغم پیشرفت جزئی، اما با هیچ پیشرفت عمده‌ای همراه نبوده است. به نظر می‌رسد که مهمترین گره موجود در مذاکرات به موضوع آتش‌بس کامل و دائمی بازمی‌گردد که حماس بر آن اصرار دارد و اکنون با بمباران آوارگان غزه، حماس تاکید بیشتری بر آتش بس دائمی خواهد داشت. آتش بسی که حتی به صورت موقت می‌تواند به معنای سرخوردگی نظامیان صهیونیست منجر شود.

کد خبر 836553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha