چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۱۰
۰ نفر

مهدی ربوشه: تیم ملی فوتبال ایران در حالی امروز راس ساعت 15:30 در ورزشگاه جام‌جهانی سئول مقابل تیم ملی کره جنوبی صف‌آرایی می‌کند که در صورت پیروزی برابر این تیم شانس زیادی برای صعود به جام جهانی خواهد داشت اما شکست، رویای میلیون‌ها ایرانی را بر باد خواهد داد و باید 4 سال دیگر در انتظار جام جهانی بمانند.

شرایط تیم‌ملی فوتبال کشورمان به گونه‌ای است که فقط پیروزی در دیدار مقابل کره‌جنوبی، می‌تواند این تیم را امیدوار به صعود به جام‌جهانی نگاه دارد. ملی پوشان فوتبال کشورمان حتی اگر در این بازی پیروز شوند نیز برای صعود مستقیم به جام جهانی باید به نتیجه دیدار عربستان- کره شمالی چشم داشته باشند و اگر از این دیدار یک تیم با پیروزی و کسب هر 3 امتیاز از زمین خارج شود، شاگردان قطبی باید در مرحله پلی‌آف شانس خود را برای صعود به جام جهانی آزمایش کنند.

شام آخر یا جشن صعود؟

4 امتیاز از یک پیروزی و یک تساوی، یک گل زده و بدون گل‌خورده. این نتایج تیم ملی فوتبال کشورمان از زمانی است که افشین قطبی هدایت این تیم را در بازی‌های رسمی برعهده گرفته است. قطبی و شاگردانش از جهنم پیونگ‌یانگ با یک امتیاز جان سالم به در بردند و با برتری یک برصفر مقابل امارات امیدوار به صعود ماندند.

حالا بلیت صعود به جام‌جهانی در سئول انتظار تیم ملی را می‌کشد و فقط با 3 امتیاز دیدار مقابل کره جنوبی است که نیمی از آن به قطبی و شاگردانش اهدا می‌شود. آیا تیم ملی ایران توانایی شکست کره را دارد؟ اگر به دیدارهای گذشته دو تیم رجوع شود، تاریخ نشان می‌دهد تیم‌ملی ایران در دیدارهای تعیین‌کننده مقابل کره‌جنوبی همیشه تیمی ناتوان بوده به ویژه در دیدارهایی که به میزبانی کره برگزار شده است.

تیم ملی ایران گرچه در جام ملت‌های آسیا حریفی قدرتمند برای کره‌جنوبی بوده است اما در مسابقات مقدماتی جام جهانی نتوانسته این تیم را از پیش‌رو بردارد. برخی بازیکنان تعیین‌کننده تیم ملی در دیدارهای گذشته خسته و پراشتباه و البته دور از انتظار ظاهر شده‌اند. در همین حال آخرین اخبار از اراده قوی ملی‌پوشان برای صعود به جام جهانی خبر می‌دهد.

بیست و دومین نبرد

ورزشگاه جام جهانی سئول امروز میزبان ایران و کره جنوبی است. این بیست و دومین دیدار این دو تیم است. در 21 دیدار گذشته، تیم ملی ایران صاحب 7 پیروزی شده، 6 بار به نتیجه تساوی دست یافته و 8 بار نیز متحمل شکست شده است.

نخستین دیدار تیم‌های ایران و کره‌جنوبی، هفتم مهرماه سال 1337 در دهلی‌نو انجام شد که به شکست 5 بر صفر تیم ایران انجامید. بهترین پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر کره‌جنوبی نیز در جام ملت‌های آسیا 1996  بود که ملی‌پوشان کشورمان با نتیجه پرگل 6 بر2 حریف خود را شکست دادند و به مرحله نیمه‌پایانی این رقابت‌ها صعود کردند.

قطبی:همه را شگفت‌زده می‌کنیم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: «امروز با ارائه یک بازی هجومی همه و به ویژه کره‌جنوبی را شگفت زده خواهیم کرد.»

افشین قطبی درباره شرایط تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: «به دلیل طولانی بودن مسافت، بازیکنان خیلی خسته بودند و به همین دلیل در بدو ورود به سئول ریکاوری کردیم و در روز بعد 2 جلسه تمرین انجام دادیم تا به هماهنگی کامل برسیم.»

وی ادامه داد: «روز گذشته قبل از شروع جلسه تمرین با بازیکنان لحظاتی از فیلم بازی‌های کره‌جنوبی در دیدارهای اخیر را تماشا و نکات فنی را  به آنها بیان کردیم. روز دوشنبه تمرین سبکی را در زمین شماره 2 ورزشگاه جام‌جهانی برگزار کردیم و دیروز بعدازظهر هم آخرین بخش تمرینی خود را برای هماهنگی بیشتر بازیکنان انجام خواهیم داد.»

وی با اشاره به وضعیت بازیکنان عنوان کرد: «خوشحالم که 4 روز قبل از بازی به سئول آمدیم و حالا بازیکنان به لحاظ روحی و فیزیکی در بهترین شرایط قرار دارند. با توجه به حضور تیم 5 نفره کادر پزشکی هیچ بازیکن مصدومی در اردو وجود ندارد و همه برای رویارویی با کره‌جنوبی آماده هستند.» وی ادامه داد: «برای این بازی با 2 مورد منفی روبه‌رو هستیم؛ در وهله اول اینکه بازی ایران و کره‌جنوبی اول برگزار می‌شود و دیگر حریفان ایران یعنی کره شمالی و عربستان پس از آنکه نتیجه این بازی مشخص شد به مصاف هم می‌روند.»

قطبی تصریح کرد: «نکته منفی دوم به طی شدن مسافت طولانی کاروان ایران برای رسیدن به سئول مربوط می‌شود. برای سفر به کره جنوبی بیش از 20 هزار کیلومتر مسافت هوایی را طی کرده‌ایم، بنابراین آماده‌سازی بازیکنان کار راحتی نیست و 2 حریف ما چنین سفر طولانی را نداشته‌اند.» قطبی یادآور شد: «همیشه در بازی‌های حساس گروهی باید بازی‌ها به طور همزمان انجام شود و AFC و فیفا با دقت بیشتری باید به آن توجه کنند.

با توجه به زمان برگزاری دیدار ما با کره‌جنوبی، عربستان و کره شمالی پس از آنکه از نتیجه ما مطلع شدند با آرامش بیشتری بازی خواهند کرد و این مورد با اصول حرفه‌ای فوتبال همخوانی ندارد.» وی گفت: «همیشه بازی‌های آخر تیم‌ها در مرحله گروهی باید همزمان باشد ولی AFC و فیفا به آن توجه نکرده‌اند و به من انتظار دارم که رسانه‌های ایرانی به زبان‌های مختلف این نکات منفی را منتشر کرده و به آنها گوشزد کنند. اتفاق‌هایی برای تیم ملی از سوی کنفدراسیون آسیا رخ می‌دهد که خوشایند نیست، مثلا برای دیدار با کره شمالی در پیونگ‌یانگ داور چینی انتخاب می‌کنند و بار دیگر برابر کره جنوبی که یک کشور از شرق آسیاست، داور ژاپنی انتخاب می‌شود.

من هرگز نمی‌گویم که بحث تبانی در میان است، اما تاکید دارم که مسائل مشکوک است و ما باید دلایل اتخاذ چنین تصمیم‌هایی را از AFC بپرسیم. نمی‌خواهم درباره مسائل
 پشت پرده در AFC حرفی بزنم و اصلا دوست ندارم روی این مورد تمرکز کنم چون تیم من آماده رویارویی با تیم ملی کره‌جنوبی است و ما برای پیروزی برابر حریف به میدان خواهیم رفت اما بیان مسائل حرفه‌ای فوتبال، امری ضروری است.»

سرمربی تیم ملی افزود: «صحبت‌های انتقادی من بهانه‌جویی نیست اما دوست دارم که پیشنهادی برای پیشرفت فوتبال حرفه‌ای در قاره آسیا بدهم و این نظر شخصی من است. فوتبال آسیا پیشرفت کرده بنابراین باید روی مدیریت آن برای توسعه بیشتر نیز تمرکز کنیم.» وی تصریح کرد: «برای بازی امروز آماده هستیم. ملی‌پوشان می‌خواهند قلب مردم ایران را شاد کنند و اطمینان دارم که از هیچ کوششی دریغ نخواهند‌ کرد.»

قطبی خاطرنشان کرد: «اگر ورزشگاه مملو از تماشاگر باشد به سود بازیکنان ایران خواهد بود چون ستاره‌های ایرانی در فضاهای سنگین بهتر عمل می‌کنند و معتقدم ایرانیان زیادی برای حمایت تیم به این ورزشگاه خواهند آمد و تعدادی از هواداران کره‌ای نیز ما را تشویق خواهند کرد.»

 قطبی تصریح کرد: «من تماسی با بازیکنان کره جنوبی در چند روز گذشته نداشته‌ام اما یکی از بازیکنان کلیدی کره‌جنوبی با من صحبت کرد. در فوتبال حرفه‌ای رویارویی دوستان قدیمی طبیعی است و این بار در یک مسابقه رسمی باید مقابل بازیکنانی که خودم آنها را کشف کرده‌ام، تیمم را روانه میدان کنم.»

 وی درباره برنامه تاکتیکی تیم ملی اظهار داشت: «برای این بازی برنامه خاصی دارم و مطمئن باشید با تغییر برنامه همه به ویژه حریف را شگفت‌زده خواهیم کرد. می‌خواهیم با برنامه های هجومی تیم خود را روانه میدان کنیم. ما برای پیروزی می‌خواهیم کره جنوبی با همه قدرتش به میدان بیاید چون دوست داریم این تیم را با همه ستاره‌هایش شکست دهیم.»

 وی یادآور شد: «نمی‌توانم قول صعود مستقیم ایران را به جام‌جهانی بدهم، اما اگر کره‌جنوبی را شکست دهیم با هماهنگی و قدرت بیشتری در میادین بعدی حاضر خواهیم شد چون سیر صعودی تیم کاملا مشهود است.»

احتمال رویارویی ایران با بحرین

 در گروه اول این مسابقات نیز امروز دو مسابقه برگزار می‌شود. استرالیا و ژاپن که پیش از این صعود خود را به جام جهانی قطعی کرده بودند به مصاف هم می‌روند و بحرین از ازبکستان پذیرایی می‌کند. بحرین این شانس را دارد که به عنوان تیم سوم راهی پلی‌آف شود و اگر تیم ایران نیز به پلی‌آف برسد باید با بحرین روبه‌رو شود. برنده دیدار پلی‌آف با نیوزلند دیدار خواهد کرد و تیم برنده راهی جام جهانی خواهد شد.

امروز در گروه یک امارات و در گروه دو قطر که بازی‌هایشان را به پایان رسانده‌اند، استراحت خواهند داشت.

کد خبر 83708

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز