امام جمعه بروجرد با بیان اینکه کاشت درختان مضر مانند کاج باید متوقف شود، گفت: کاشتن درخت مثمر و احداث پارک درختان مثمر برای جامعه امروز ضروری است.

امام جمعه بروجرد

به گزارش همشهری آنلاین حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی امروز، ۱۵ اسفندماه در مراسم درختکاری که در دانشگاه فرهنگیان بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: انسان هر چه می‌تواند باید درخت بکارد و حفظ منابع طبیعی در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه باید قبل از تخریب از منابع طبیعی محافظت کرد، افزود: باید از ساخت و ساز غیر مجاز در طبیعت جلوگیری شود چون زمانیکه ساخت و ساز صوت گیرد دیگر تخریب آن فایده‌ای نخواهد داشت.

امام جمعه بروجرد خاطرنشان کرد: کاشت درختان مضر مانند کاج را باید متوقف و به جای آن پارک درختان مثمر احداث کنیم. شهرداری و منابع طبیعی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

حسینی اضافه کرد: کاشتن درخت مثمر و احداث پارک درختان مثمر برای جامعه امروز ضروری است که به یک همت متعالی نیاز دارد، اگر پارک‌ها درختان میوه داشته باشند مردم و نیازمندان می‌توانند به اندازه نیاز خود مصرف کنند.

وی بذرکاری‌ها در جلوگیری از تخریب زمین را مؤثر برشمرد و افزود: این امر در جلوگیری از سیلاب و همچنین صدمه به خاک مؤثر است.

کد خبر 837104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار لرستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 38
  • مسعود IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    43 14
    حاج آقا بهتر نیست کارشناسان فضای سبز ومتخصصین مرتبط نظر بدهند ?
    • حرف حق IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      21 10
      اتفاقا کارشناسان فضای سبز و کشاورزی گفتن کاج مناسب نیست و ضرر داره
    • GB ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      10 0
      حرف حق حرف حق کارشناسان را درست متوجه نشدید.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    31 12
    ببخشید بار اوری و تولید میوه به این سادگی ها هم‌نیست....
    • محمدروزبهانی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      18 2
      آخه این بزرگورا فکر کردن اینجا ژاپنه که هرکی بره دوسه تا دونه بچینه و بره، اینجا کشتار راه میفته
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    40 9
    کاج و درختان جنگلی مقاوم هستند و نیازی به رسیدگی دائمی ندارن ولی درختان میوه به رسیدگی دائم سم و‌ کود و غیره در فصول مختلف نیاز دارن و هزینه بر هستند کی قراره اینهمه هزینه کنه اگر هم رسیدگی نشه بعد از چند سال خشک میشن
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    25 8
    با سلام کاج درختی است که همیشه سبز است و اکسیژن در هر فصلی در این هوای آلوده شهر ها میدهد ،هر کس یک نظری دارد ولی باید برای هر نوع درخت کارشناسی شود تا آینده با مشکل مواجه نشویم
  • Borzoo NO ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    27 3
    اما باید چیــدن میوه ها در شــب باشد..زیرا شهرداری برای آنهم قوانین وضع خواهد کرد و میوه ها را خود به بازار خواهد برد و قیمت تعیین خواهد کرد...خیلی ببخشید ها...فکر اینجاش را نکرده بودید
  • علی برازنده IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    12 2
    باتشكر از دیدگاه مثبت ایشان. مشکلاتی وجود دارند که باید مرتفع گردد. بسته به شرایط اقلیمی و آب قابل دسترس باید نوع میوه انتخاب شود مثلا سیب وگلابی و آلو وگیلاس شرایط گرده افشانی، آفت، برداشت تخصصی و... دارند وپرآب هستند اما درختانی مثل سنجد، عناب، وبوته گل محمدی قابل توصیه اند. ازطرفی مشکلات اجتماعی را هم باید در نظر گرفت که قبل از رسیدن میوه ها را نچینند، برای رسیدن به بالای درخت، شاخه ها را نشکنند.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    23 0
    مثل شیراز که نارنج کاشتن.... متاسفانه تو خوزستان فقط کیورکارپوس کاشتن با آب بسیار زیاد وگرده های حساسیت زا ...با کاشت درختان بومی نخل وکنار و درختان میوه پرتغال ووووو
  • علیرضا IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    19 4
    البته باید کارشناس نظر بده . ولی بنده بعنوان یک کشاورز باید بگم جای درخت میوه توی باغ هست تا آبیاری و سم پاشی و هرس ورسیدگی به صورت منظم صورت بگیرد و کلا باغداری کاری بسیار حساس و سخت است که در صورت هرگونه تنش ، درختان حساس میوه ازبین میرود . درختان پارک ها معمولا از ارقام وحشی و جنگلی مقام کاشته میشود تا عمر بیشتر داشته باشد . و کاشت درخت میوه در پارک بسیار برای کشور هزینه برداراست چه از لحاظ آب و نگهداری .
  • اسکندری IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    9 6
    مدیران‌فضای‌سبز‌ گلپایگان‌ که‌ پارکهای‌ این‌شهر‌ را‌ پر‌ از‌کاج‌ کردند‌ عافل‌ از‌ درخت‌ زیتون‌و‌توت‌ و......گل‌وگیاه
  • بنده خدا IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    7 2
    با این حرف موافق هستم چون با کاشت درخت میوه هم باعث اجتماع بیشر مردم در پارکها واستفاده ار فضاهای ورزشی میشه ولی ترسم از اینه که در صورت عملی شدن مثل پسته های وحشی کوهای سرخس صاحب پیدا میکنه وهر کسی دست بزنه دزد ی کرده اینو اول باید حل وفصل کنن
  • ناما IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    15 2
    کارگران شهرداری همشو میروفند میبرند شبانه .دیگه ب بقیه نمیرسه ..همین الان هرچی نارنجه شهرداری میبره
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    11 1
    شهرداری یکی از ارگانهای بزرگ و ثروتمنده و حریص
    • DE ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      6 2
      در کوچه های ارومیه جلو خانه ها درخت آلبالو و گیلاس می بینید و در شمال هم درخت پرتقال و در بانه درخت توت سفید و قرمز و گردو کسی هم دست نمی زند
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    9 2
    شهرداری همین الان هرچی باغه مال خودشه خخخخخ
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    4 1
    شهرداری اوخ اوخ
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    8 2
    شهرداری حریص
  • مهین IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 1
    سلام ،به نظرمن درختان مختلط (توت،انجیر،جنگلی)بهتراست ودرضمن نوع کاشت درخت،گل،...بستگی به محیط،اب وهوا،وشرایط....دارد.متشکرم.
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 2
    ای وای اونوقت ملت سیر میشن
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 2
    عمو چی میگی. ای خدا. برس بداد ما
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 4
    بهترین کار است چرا درخت میوه همه جا پارک وجاده ها و.....نمی کارند که تولید میوه هم است خیلی خوب میشه
  • رویا IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 1
    مشهد که پر از درختان حساسیت زاست . شهرداری کاشته یا نه رو نمی دونم بد جوری خودرو .کل بهار گرده افشانی . انگار گاز خفه کن مردم دچار حساسیت و آسم شدید . سرفه های شدید و خفه کننده که فشار شدید روی مهره ها . دچار دیسک کمر و ...که باید حتما شکایت کنیم تا با سمپاشی جلو گرده ریزی گرفته بشه . کاش این نوع درختان برای سلامتی مردم جمع میشد
  • آسمان IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    6 2
    کشوری که چاه نفت زیرش خوابیده کارش به کجا رسیده
  • آسمان IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    10 3
    کشوری که چاه نفت زیرش خوابیده کارش به کجا رسیده
  • نرگس CA ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 3
    کاملا با نظرشون موافقم حتی اگر تو پیاده روها یا هر قطعه زمینی که خالی هست نهال میوه کاشته بشه عالیه! یا دولت بیاد بصورت رایگان پرورش حیوانات خانگی بده حالا که هیچ دولتی قادر نیست به وضعیت فقرا رسیدگی کنه لااقل از این طریق خوراک رایگان براشون فراهم کنه.
  • .. IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    4 1
    قبلا جاهایی پرتقال وانجیر گردو دیدم و خیلیا حمله ور و دعوا و شکستن درختان .باید درکنارش فرهنگم داشت
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    6 3
    خداوند یه عقل به شما بده یه پول به ما.درخت میوه نگهداری و آب زیادی میخواد.دوم درخت میوه خیلی سم پاشی میخواد که هزینه سم رو تو خبر نداری سوم درخت میوه عمر مفیدش ۱۰ الی ۱۲ ساله چهارم ....
  • حجت الاسلام یونس کریمی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 1
    سلام و عرض ادب خواهشاً این کار را از شهرداری‌ها مطالبه بفرمائید تا موظف به کاشت درختان میوه در پارکهای بزرگ و حتی خیابان ها شوند.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    2 0
    اون وقت ببین چقدر دولت وملت باهم توسرکله هم بزنن بعدهم معلوم نیست چندتاصاحب پیدامیکنه
  • امیر حسین IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    2 0
    میوه چیدن اوصولی داره تا مدت کوتاهی همه درختان میوه فقط یک تنه باقی میماند با این فرهنگ بعضی افراد فقط مگر توت وشاه توت بقیه وله غیر
  • کرلک IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 1
    ماتوشهرمون اینجوره پارکاوپیاده روهای جلوخونه هاهمه بلواراواکثرنقاط شهردرخت گردوهست همه سهم دارن اینجا،(الشتر)قطعه ای از بهشت همه جاپرآب وطبیعتی بهشت گونه
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    2 0
    آقا من توی باغم ۱۰ تا درخت کنار داشتم. پر از میوه های خوشمزه و زیبا. ایام نوروز ملت با فرهنگ و دارای ۲۵۰۰ سال تمدنمون چنان بلائی بسرشون میاوردن که دلم برای فقر و فلاکت این مردم میسوخت و افسردگی میگرفتم. خلاصه زدم و از ته بریدمشون تا هم خودم خلاص بشم و هم مردم جنگ و دعوا نکنن دیگه با هم بخاطر یه کیلو کنار. برادر ما رحم به گنجشک‌های توی درختان نمی‌کنیم با تفنگ میزنیمشون کباب میکنیم میخوریم اصلا هم فکر نمی‌کنیم که اینا توی لونه هاشون بچه دارن. اونا هم تلف میشن از گرسنگی.
  • محمود IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    متاسف هستم براتون مملکت به این قدرت منابع عییم را به خط زیر فقر بردید
  • Hj IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    نه بابا شوخی نکن بزنیدپدرشان رادربیاورید پوستشان رابکنید مردم اصلا.کی هستند که حق خوردن میوه داشته باشن اعدامشان کنید اگرهم ریسمان پاره شد تیربارانشان کنید اگرهم تیر.گیر.کرد.درون اسلحه بیندازیدشان در.دریا
  • سجاد IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    خدا شما رو حفظ کند
  • . IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    راست میگ واقعا اگه اینقدری ک به درخت های بی رسیدگی میکنن به درختای مثمر رسیدگی میکردن خیلی بهتر بود
  • . IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    راست میگ واقعا اگه اینقدری ک به درخت های بی رسیدگی میکنن به درختای مثمر رسیدگی میکردن خیلی بهتر بود
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    از دولت نیخوام به جای کاشتن میوه در خیابان به بازنشیتگانی که ماشین ندارن وام بدون سپرده خودرو بده یکم بریم بگردیم در آرزوی یک پراید ماندیم میوه رو ولش کنید
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    آفرین,آفرین به این پیشنهاد برای سلامتیشون صلوات , 👏👏👏👏
  • ناشناس IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    دمت گرم منم موافق باحرف شما صرفه جویی میشه درمصرف اب حداقل یکی پیداشد بفکر مردم باشه خداپدرمادرتوبیامرزه
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    هاج اقا بامیوه فروش بهتر میشه راه بیای تا شهرداری
  • زیگنس IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    بهتر که کاشته نشه یه باغ خرمالو توی پارک دلگشای سعدی شیراز بود شهرداری همه میوه هاش رو نارس میچید و یه دونه هم نمیذاشت الانم دور همون پارک رو دیوار کشی کرد و به تصرف خودش در آورد همون بهتر که هیچ درخت ثمری نباشه، شهرداری لاش خور
  • همه جای ایران سرای من است IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    به نظر من حاج آقا بهر برداری فضای سبز پارک ها و کل فضای که بلا استفاده مانده کار بسیار خوب و خدا پسندی هست . اما اول باید این فضا دست آدم های دلسوز باشه نه افرادی که مهمان این کشور هستن . دوم هم برای مردم باید فرهنگ سازی بشه که کسی موقع ثمر دادن درختان آسیب به این درختان نزنه .
  • ابی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    درخت میوه زود میافتد نگهداریش سخت است ولی نمونه چند بلوار پیشنهاد خوبی است مثل بعضی شهرهای شمال پرتقال دارد
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    میوه هم داشت صادر می‌کردند به مردم اشغال میوه هم نمیرسید
  • محمد IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    خوبه الان هم فکرشو کردین
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    بعضی درختان مثل توت نیازی به رسیدگی ندارن هرمنطقه ای به نسبت اقلیم آب و هوای خودش بدنیست
  • مهدی قربی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    خوشم میاد عده ای تو هر زمینه ای خودشون رو متخصص میدونن، خوب بود ایشون میگفت کارشناسان در این زمینه مطالعه کنند!
  • اسماعیل IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    واقعا این جماعت نمیتونن ساکت باشند تو هر اموری دخالت نکنند،درخت مضر هم مگه داریم.
  • ح IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    البته اگر مافیاها ناراحت نشوند،مطمنا با اینکار افراد ضعیف جامعه هم می‌تواند از خوردن بهره مند شوندو میوه مازاد را می‌توان صادر کرد،به شرطی که دلار حاصله بابت به سازی کشور هزینه شود
  • صابر انصاری IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    واقعا حرف حاج آقا باید با آب طلا نوشت وعمل کرو
  • دکتر IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    این ایده بسیار عالی است. فرهنگ سازی شود و بستر آن مهیا شود .
  • ناصر IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    اگر شهرداری های هر شهر درختان میوه دار بومی هر منطقه رابه جای درختان بی ثمر بکارند می‌ توانند از محصولات آنها درآبادانی آن منطقه استفاد ه کنند
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    چه خوب ...فقط به درختان .بعد از ماشت باید رسیدگی بشود...وگرنه کاشتن درخت ....بدرد نمیخورد مرسی
  • سیروس IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    انشالله خداوند به همه شفا عنایت فرماید که به میوه و میوه فروش وکشاورز نیازی نباشه،ازهمون پارک میشود گندم هم برداشت کرد ونانوا مجبور نباشه کنار تنور به ایستد