شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از یک میلیارد نفر - یک ششم جمعیت جهان - اکنون گرسنه هستند، رقمی تاریخی که عمدتا به خاطر بحران اقتصادی و افزایش شدید قیمت غذا است.

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) اعلام کرد در مقایسه با سال گذشته تعداد افراد گرسنه، یعنی افرادی که کمتر از 1800 کالری در روز مصرف می‌کنند،  100 میلیون نفر افزایش یافته است.

 گزارش فائو می‌گوید تقریبا همه افراد گرسنه جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، که روند کاهش قیمت غذا در آنها آهسته‌تر از کشورهای ثروتمند بوده است. این گزارش می‌‌افزاید کشورهای فقیرتر نیاز به کمک و سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه کشاورزی دارند تا از پس این وضعیت برآیند.

ژاک دیوف مدیر کل فائو در این باره گفت: "بحران خاموش گرسنگی،‌ یک ششم کل انسانیت را در بر می‌گیرد، و خطری جدید برای صلح و امنیت جهانی است."

مقامات  تخمین‌های جدیدی را در رم اعلام کرده‌اند که بر پیوند میان گرسنگی و صلح تاکید دارد،‌ و به قیمت فزاینده مواد غذایی اصلی مانند برنج و خشونت‌های برانگیخته‌شده در جهان در حال توسعه در سال گذشته اشاره دارد.

 ژوزت شیران از برنامه جهانی غذا، یک سازمان دیگر غذایی وابسته به سازمان ملل که در رم مستقر است، اعلام کرد: "امنیت غذایی یکی از مهمترین موضوعات تعیین‌کننده صلح و ایمنی در زمانه ماست."

 او به خبرنگاران گفت: "دنیای گرسنه دنیای خطرناکی است."

 گرسنگی علیرغم تولید بالای غلات در سال 2009 و کاهش جزئی قیمت مواد غذایی نسبت به قیمت‌های بالا در میانه  سال 2008 ‌افزوده شده است. اما فائو اعلام کرد که قیمت میانگین مواد غذایی در پایان سال 2008 بر مبنای قیمت‌های واقعی 24 درصد نسبت به سال 2006 بالاتر رفته است.

بحران اقتصادی جهانی مشکل گرسنگی را به خصوص برای افرادی پیچیده‌تر کرده است که باید با کاهش دستمزدها یا از دست دادن شغل‌های‌شان کنار بیایند.

برنامه جهانی غذا بر اساس تجزیه و تحلیل وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد در سراسر جهان اکنون 1.02 میلیارد نفر گرسنه هستند، که 11 درصد بیشتر از 915 میلیون نفر گرسنه در سال گذشته است.

کد خبر 83848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز