گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد این شورا در مهلت قانونی، یعنی پنجشنبه 4 تیر مسائل مربوط به انتخابات را بررسی و نظر خود را اعلام می‌کند

شورای نگهبان پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات از سوی وزارت کشور، به‌مدت 7 تا 10 روز فرصت دریافت و بررسی شکایات و اعلام صحت انتخابات را دارد.

عباسعلی کدخدایی،پس از جلسه‌ای که قرار بود با حضور نامزدهای معترض برگزار شود از اعلام آمادگی شورای نگهبان برای بازشماری حدود 10 درصد از صندوق‌های آرای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت تصادفی و با حضور نمایندگان نامزدها خبر داد.

بنا به اعلام کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور، در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، مجموع کل صندوق‌های اخذ رای 41 هزار و 71 صندوق بوده است که شورای نگهبان در جلسه دیروز، با شمارش حدود 10 درصد این صندوق‌ها به‌صورت تصادفی موافقت کرده است.

بنا به گفته کدخدایی از 3نامزد معترضی که قرار بود دیروز در جلسه شورای نگهبان حاضر شوند، محسن رضایی تنها نامزدی بود که در این جلسه حاضر شد و به بیان مطالبش پرداخت.

دلیل غیبت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این جلسه اعلام نشده است.

روز سه‌شنبه هفته گذشته جلسه دیگری نیز با حضور نمایندگان نامزدهای معترض در شورای نگهبان برگزار شد که همان روز عباسعلی کدخدایی در یک نشست خبری اعلام کرد شورای نگهبان با نامزدها برای بازشماری برخی از صندوق‌ها به توافق اجمالی رسیده است.

همان‌روز علی اکبر محتشمی پور نماینده میرحسین موسوی در نشست خبری جداگانه‌ای از پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب، برای بررسی صحت انتخابات خبر داده بود.

کدخدایی در تشریح جزئیات نشست دیروز شورای نگهبان با محسن رضایی‌گفت: آقای رضایی پیشنهادهایی داشتند و در نامه‌های قبلی نیز بیان کرده بودند؛ مبنی بر بازشماری برخی از صندوق‌ها در بعضی از استان‌ها، که توافق شد برخی از این صندوق‌ها به‌صورت تصادفی بازشماری شود.

گویا یکی از پیشنهادهای رضایی در این جلسه، این بوده که اطلاعات انتخابات دهم ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور در اختیار وی قرار داده شود.

وزارت کشور تاکنون به نامه‌های رضایی در این باره پاسخ نداده است. این نامزد معترض انتخابات دهم ریاست‌جمهوری حتی برای دریافت اطلاعات انتخابات ریاست‌جمهوری، نامه‌ای نیز به محمود احمدی‌نژاد نوشت و از وی خواست تا دستور دهد ریزاطلاعات انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را در اختیارش قرار دهند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره این درخواست رضایی عنوان‌کرد: مقرر شد این موضوع هم از طریق دستگاه‌های مجری انتخابات پیگیری شود و اطلاعات در اختیار ایشان قرار گیرد.

به گزارش مهر وی در پاسخ به این سؤال که به چه تعداد از شکایت‌ها تاکنون رسیدگی شده است؟ اعلام کرد: دیروز پیش از حضور آقای رضایی به اکثر شکایت‌های ارسالی از سوی 3نامزد محترم رسیدگی شد؛

البته اینها در روزهای پیش، توسط کارشناسان ما بررسی شده بود و امروز گزارش اکثر آنها به اعضای شورا ارائه شد. اعضای شورا پیشنهادهایی داشتند، نکاتی مدنظرشان بود که قرار شد پیگیری‌های دقیق‌تری در برخی از موارد صورت گیرد و گزارش آن مجددا به اعضا ارائه شود.

از سوی دیگر ایلنا به نقل از یک مقام مسئول در روابط عمومی شورای نگهبان از اعلام آمادگی این نهاد برای برگزاری نشست مشترک دیگری با موسوی و کروبی خبر داد.

صیانت از آرا

عباس کعبی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب تاکید کرد که این شورا با جدیت و دقت در یک فرایند کاملا حقوقی به اعتراض و شکایات مستند نامزدها رسیدگی و از تک تک آرای 40 میلیونی ملت محافظت خواهد کرد.

کد خبر 83897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز