وقتی قرار شد ھمه آبادی ھای اطراف تھران به پایتخت ملحق شوند بسیاری از مناطق دستخوش تغییر و تحولات اساسی شدند و آرام آرام پوست انداختند تا شمایل امروزی را پیدا کنند. خیابان ندید در غرب یوسف آباد که امروز با نام خیابان شھید جھان آرا شناخته می شود چنین حکایتی دارد.

خیابان جهان آرا

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: یوسف آباد از دوره قاجار به یکی از آبادی ھای سرسبز تھران تبدیل شد و باغ ھای متعددی در این منطقه شکل گرفت اما بخش غربی آن در ھمان روزگار مملو از تپھ ماھورھای تاریکی بود کھ عبور و مرور را عملا غیر ممکن می کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

خیابان ندید تا اواسط دوره قاجار به نام دره گرگی معروف بود اما بعد از آنکه میرزا یوسف مستوفی الممالک کمر به آبادانی و سرسبزی یوسف آباد بست این خیابان ھم آرام آرام از حاشیه خارج شد. جمشید رحمانی پناه یکی از قدیمی ترین ساکنان یوسف آباد که تاریخ شفاھی این محله قدیمی پایتخت به شمار می رود درباره وجه تسمیه این نقطه از یوسف آباد می گوید: «محدوده دره گرگی از خیابان جھان آرا فعلی شروع می شد و تا امیر آباد امتداد پیدا می کرد. این محدوده جغرافیایی تا قبل از آمدن مستوفی الممالک به یوسف آباد پر از بیابان و تپه ماھور بود و مردم از روی ترس و دلھره ای که از گرگ ھای ولگرد داشتند به این مکان نمی رفتند. برای همین مردم با گذر زمان نام «ندید» را روی این خیابان گذاشتند؛ چون حقیقتا کسی جرات قدم زدن در این خیابان را نداشت.»

حکایت «دره گرگی» که اعیان‌نشین تھران شد | خیابان ندید را چه کسانی دیدند؟


رحمانی پناه معتقد است رکود خرید و فروش ملک در خیابان ندید طولانی بوده اما حالا ماجرا به کلی تغییر کرده است: «زمین ھای خیابان ندید یا ھمان دره گرگی ارزش زیادی نداشت و خرید و فروش زمین ھای این خیابان قواعد خاص خودش را داشت. کسانی که متقاضی زمین بودند در این خیابان سنگ پرتاب می کردند و ھر جا سنگ فرود می آمد را به عنوان محدوده ملک شخصی انتخاب می کردند. بنا براین ھر کسی که زور بازو و ضرب دست بیشتری داشت زمین بزرگ تری را تصاحب می کرد. »

رحمانی پناه درباره موقعیت دره گرگی می گوید: «بعد از پیروزی انقلاب خیابان ندید ھم سر و سامان گرفت و زمین ھای ۴۰۰ متری بھ ۲ میلیون تومان خرید و فروش می شد. قبل از این ماجراھا با یک میلیون تومان می توانستید در خیابان ندید زمین ھزار متری بخرید اما با گذشت زمان ارزش زیادی پیدا کرد و امروز طبقه بالا دست جامعه در این خیابان زندگی می کنند.»

کد خبر 840918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    18 0
    کاش ابادیهای اطراف تهران حفظ میشدن و اینطور بی رویه از هر طرف گسترش پیدا نمیکرد
  • ناشناس IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    17 2
    امروز رفته بودم مولوی آنقدر شلوغ بود دیگه نمی‌شود خرید کنی همش افغانی بود هر افغانی شیش تا بچه دنبالش بود ...
  • ناشناس IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    5 2
    چرا مطلب من منتشر نمیشه
  • سمیه IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    6 1
    تهران قدیم قشنگ بوده کاش حداقل تو هر محله تهران یه باغاشو حفظ میکردن....باغ اناری زیاد داشته