در اغلب شهرها، فضای اختصاصی برای دورهمی های دختران و فعالیت های دسته جمعی آنها تعبیه شده اما بسیاری از بودن چنین مراکزی بی اطلاع اند. به بهانه روز ملی دختر چند پاتوق دخترانه پایتخت را معرفی می کنیم.

دورهمی بانوان و دختران تهراني

همشهری آنلاین: در اغلب شهرها، فضای اختصاصی برای دورهمی های دختران و فعالیت های دسته جمعی آنها تعبیه شده اما بسیاری از بودن چنین مراکزی بی اطلاع اند. به بهانه روز ملی دختر چند پاتوق دخترانه پایتخت را معرفی می کنیم.

شهردخت

دورهمی‌های دخترانه در مجموعه‌ای بدون حضور آقایان می‌تواند اوقات خوشی را برای آنها فراهم کند. شهردخت همان مجموعه‌ای است که کارکنان و مراجعانش را بانوان تشکیل می‌دهند و چند سالی است با امکانات متعدد وخدمات متنوعی از کافی‌شاپ و آرایشگاه گرفته تا برگزاری کلاس‌های ورزشی و آموزشی میزبان بانوان است. در طبقه اول مجموعه، حوض آب کوچکی قرار دارد که تخت‌های متعدد آن را احاطه کرده‌اند و محل خوبی برای گعده‌های دخترانه یا مطالعه است. طبقه زیر همکف هم باشگاه ورزشی برای دخترانی است که به سلامت جسم خود اهمیت می‌دهند. در کنار اینها اگر قصد دارید دوست‌ خود را در روز تولدش غافلگیر کنید می‌توانید کافه شهردخت را برای این کار انتخاب کنید. در اینجا خبری از سرو قلیان و استعمال سیگار نیست و می‌توانید با خیال راحت ساعت‌ها حضور داشته باشید. علاقه‌مندان به هنر هم در شهردخت می‌توانند دست‌سازه‌های خود را بفروشند یا مهارت خود را به دیگران آموزش دهند. اکنون ۶ مرکز فعال و ۲ مرکز در حال تجهیز، شهردخت در گوشه وکنار شهر به دختران جوان و نوجوان خدمات ارائه می‌دهند که پاتوق مناسبی برای تفریح بانوان است.

شهردخت منطقه ۶

نخستین شهردخت پایتخت است که امکاناتی ازجمله خانه کودک، آمفی تئاتر، کتابخانه و قرائت خانه، خیاطی، طراحی لباس، کافی شاپ، سالن بدنسازی و مرکز مشاوره دارد.

نشانی: خیابان کارگر شمالی، بین خیابان نصرت و بلوار کشاورز، انتهای کوچه مهناز

شهردخت منطقه ۲

این مرکز که سال گذشته در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) افتتاح شد، برای انجام فعالیت‌های استارت‌آپی در زمینه‌های گردشگری، فراغت، آموزشی و... تجهیز شده و فضای برگزاری جلسات آموزشی، استودیو تولید محتوا، کافه نوآوری، پاتوق گفت‌وگو از امکانات این مرکز است.

نشانی: خیابان ستارخان، خیابان سازمان آب، زیرپل یادگار امام، ورودی بازارچه سنتی ستارخان، فاز ۲

شهردخت منطقه ۳

یکی از مجهزترین مراکز شهردخت تهران است که امکاناتی ازجمله سینما، سالن ورزشی چند منظوره، رستوران، کافی شاپ، سالن اسکوواش کتابخانه، قرائت خانه دارد.

نشانی: خیابان دکتر شریعتی، خیابان یخچال، جنب باغ موزه آب

شهردخت شماره ۲ منطقه ۶

دومین شهردخت منطقه ۶ است که امسال همزمان با روز دختر به بهره‌برداری رسید. این مرکز با امکاناتی ازجمله فضای کار اشتراکی، فضای برگزاری جلسات آموزشی، استودیو تولید محتوا، پاتوق گفت‌وگو، میزبان مراجعان است.

نشانی: خیابان نجات اللهی، پارک ایرانشهر، جنب سرای محله

شهردخت منطقه ۱۹

فضای اشتراکی، مرکز بازی‌های کامپیوتری، مرکز آموزش، استودیو تولید محتوا، کتابخانه و قرائت خانه، واحد نمایش فیلم‌های حوزه نوآوری سالن جلسات، واحد خلاقیت و ایده پردازی، پاتوق گفت‌وگو، واحد نمایش محصولات و ایده‌های دختران

نشانی: انتهای بزرگراه نواب، اتوبان شهید تندگویان، بوستان ولایت

شهردخت منطقه ۲۰

یکی از جدیدترین مراکز شهردخت پایتخت است که در آن فضاها و امکاناتی ازجمله فضای کار اشتراکی، فضای برگزاری جلسات آموزشی، استودیو تولید محتوا، سالن جلسات، واحد آموزشی، واحد آموزش والدین کافه نوآوری، خانه مادر و کودک ایجاد شده است.

نشانی: خیابان فدائیان اسلام، سه راه ورامین، ابتدای جاده ورامین، مجتمع کوه نور

هیئت‌ باب‌السلام

هیئت‌های دخترانه می‌توانند محیطی جذاب برای این گروه از بچه‌ها باشند که برخی مواقع برای رفتن به هیئت‌ با عبارت «مختص آقایان» روبه‌رو می‌شوند، اما در هیاهوی شهرهای بزرگ هیئت‌هایی مختص دختران راه‌اندازی شده‌اند که فعالیت‌های مذهبی، آموزشی و فرهنگی برای آنها دارند. هیئت‌ باب‌السلام ازجمله اینهاست که توانسته با بیش از ۵ سال فعالیت، ۱۲۰ دختر را زیر چتر اسلام جمع و در قالب دورهمی‌های دوستانه علاوه بر تدریس معارف اسلامی، جلسه‌های منظم در روز ۱۵ هر ‌ماه برگزار کند. کتابخوانی، برگزاری جشن تولد، حلقه‌های معرفتی و پرسش و پاسخ، کرسی‌های آزاداندیشی و مشاوره‌های فردی نیز در این مجموعه ارائه می‌شود. در کنار اینها، تفریح دختران نیز مدنظر قرار دارد و رفتن به بوستان بانوان و دوچرخه‌سواری در آنجا، حضور و در مراسم اعتکاف نیز از دیگر برنامه‌های اینجاست.

نشانی: پاسداران، خیابان دولت، خیابان وارسته، ‌پلاک ۴۰

ایران‌دخت

خانه فرهنگ ایران‌دخت با هدف افزایش سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد فضای ایمن و اختصاصی برای دختران دانشجو توسط مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس شده است. این خانه فرهنگ، کارکردهای مختلفی دارد و دختران در محیطی امن و با خیال آسوده در کنار یکدیگر به آزمون و خطای علمی می‌پردازند و در کنارش سمینارها و دورهمی‌های مرتبط با فعالیتشان را نیز برگزار می‌کنند. ساخت این مرکز فرهنگی براساس نیازسنجی دختران دانشجو انجام شده و ایجاد فضای ایمن و اختصاصی برای دختران دانشجو، افزایش نشاط اجتماعی، ارائه خدمات آموزشی متناسب با نیازهای آنها، ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری فردی و گروهی، ارائه خدمات رفاهی و تغذیه‌ای و همچنین ایجاد فضای مناسب و آرام برای مطالعه ازجمله کارکردهای این خانه فرهنگ است که حدود ۳۵۰ مترمربع زیربنا دارد. در اینجا فضاهای مختلفی برای برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌ها، تمرین و اجرای نمایش درنظرگرفته شده است.

نشانی: ‌بزرگراه شهید خرازی، پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی

فرهنگسرای دختران

مشخصات: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سال ۱۳۸۱ فرهنگسرای فردوس فعلی را با نام دختران در منطقه ۵ تهران تاسیس کرد که از همان روزهای ابتدایی به یکی از فرهنگسراهای فعال در شهر تهران تبدیل شد. این فرهنگسرا که بخش‌های مختلفی ازجمله آمفی‌تئاتر، کتابخانه، ‌باشگاه ورزشی، ‌بازارچه خوداشتغالی، خانه اسباب‌بازی، نگارخانه، کافی نت و کلاس‌های آموزشی دارد با محوریت اصلی برنامه‌های دخترانه فعالیت می‌کند. آمفی تئاتر این فرهنگسرا امکاناتی همچون ۲۶۰ صندلی مبله، پرده نمایش فیلم به مساحت ۳۲ مترمربع، جایگاه ویژه و اتاق چهره‌پردازی، آپاراتخانه و سیستم صوتی و نور دارد. واحد آموزش اینجا نیز دوره‌های متنوعی ازجمله علوم قرآنی، فوریت‌های پزشکی، هنرهای سنتی، هنرهای خانگی، هنرهای تجسمی، علوم کامپیوتر، موسیقی، زبان و کلاس‌های ویژه کودکان برگزار می‌کند. این فرهنگسرا علاوه بر اینها، فعالیت‌هایی نیز در زمینه کوهنوردی و گشت‌های سیاحتی دارد.

نشانی: فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی (مخابرات)، فرهنگسرای فردوس

کافه دختران

مشخصات: محله شمشیری نزدیک یک سال است که صاحب کافه‌ای مختص بانوان شده؛ کافه‌ای که محلی برای دورهمی‌های دخترانه و برگزاری کلاس‌های معرفتی و آموزشی است و به‌علت قرار گرفتن در سرای محله، این مجموعه را پررونق‌تر از قبل کرده است. افزایش سرانه فرهنگی و تفریحی دختران و مادران محله ازجمله بهانه‌های راه‌اندازی این کافه بوده و از همان روزهای ابتدایی خدماتی مانند مشاوره، برگزاری بازارچه‌های خیریه و کارآفرینی و... در حاشیه فعالیت کافه ارائه می‌شود. اینجا به‌دلیل قیمت مناسب ارائه خدماتش، محل مناسبی برای برگزاری دورهمی‌های دخترانه در روزهای عادی یا مناسبت‌های مختلف است. در این مناسبت‌ها می‌توانید با انواع کیک، ‌کوکی‌ و دمنوش‌های تولید دست بانوان سرپرست خانوار از مهمانان خودتان پذیرایی کنید.

نشانی:‌ خیابان شمشیری، خیابان تفرش شرقی، تقاطع طحانی، پلاک ۲۰

بهشت مادران

بهشت مادران، نخستین بوستان اختصاصی بانوان و دختران ایران است که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ افتتاح شد و از همان نخستین روزهای بهره‌برداری مورد استقبال این گروه قرار گرفت. این بوستان ۲۰ هکتاری امکانات متعدد و فراوانی از جمله استخر روباز، پیست‌های دوچرخه‌سواری حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، سالن‌های ورزشی والیبال و بسکتبال، فوتبال و تیراندازی با کمان دارد که در کنار جاده تندرستی ویژه پیاده‌روی، کلاس‌های یوگا و بدنسازی، کتابخانه، خانه فرهنگ و خانه سلامت به این گروه خدمات ویژه ارائه می‌دهد. آلاچیق‌های نصب‌شده در گوشه و کنار پارک که مجهز به منقل کباب است نیز این امکان را به حاضران می‌دهد تا در زمان استفاده از فضای بوستان دغدغه‌ای برای ناهار یا عصرانه‌شان نداشته باشند. ایستگاه روزنامه‌خوانی، چندین بوفه، سالن تئاتر و سرویس‌های بهداشتی از دیگر امکانات این بوستان بانوان پایتخت است.

نشانی:‌ بزرگراه شهید حقانی شمالی، خیابان جلفا، خیابان کاویان غربی، بوستان بهشت مادران

کد خبر 850756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha