جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

ارتش چین امروز (جمعه) اعلام کرد که ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده آمریکا به نام «یو اس اس هالسی» را پس از ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی این کشور در نزدیکی جزایر شیشا در دریای چین جنوبی، از این منطقه اخراج کرده است.

ناو آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری سی جی تی ان، سرهنگ ارشد تیان جونلی، سخنگوی فرماندهی جبهه جنوبی ارتش آزادی خلق چین(PLA)، در بیانیه‌ای گفت: فرماندهی جبهه جنوبی، نیروهای دریایی و هوایی خود را برای «ردیابی، نظارت و هشدار دادن» در این ناو مستقر کرده است.

ارتش آزادی بخش خلق در بیانیه‌ای گفت: این اقدام آمریکا «حق حاکمیت و امنیت چین را شدیدا نقض کرده است».

در این بیانیه همچنین آمده است: این مدرک موثق دیگری از هژمونی کشتیرانی و نظامی‌سازی آمریکا در دریای چین جنوبی است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که اقدام این ناوشکن در حمایت از حقوق و آزادی‌های ناوبری در دریای چین جنوبی و در نزدیکی جزایر پاراسل و «مطابق با قوانین بین المللی» بوده است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که این ناوشکن پس از انجام عملیات از آن منطقه خارج شده و در دریای چین جنوبی به مسیر خود ادامه داده است.

این مناقشه در حالی میان چین و آمریکا رخ داده که در سال‌های اخیر تنش بین پکن و واشنگتن در دریای چین جنوبی افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، با وجود حکمی که در سال ۲۰۱۵ توسط دادگاه بین المللی لاهه صادر شد، چین تقریباً به طور کامل مدعی دریای چین جنوبی است.

دریای جنوبی چین یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است که تخمین ها حاکی از آن است که سالانه تریلیون ها دلار تجارت از طریق این دریا انجام می شود. این منطقه دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی و همچنین منبع غنی ماهی است.

ادعای حاکمیت چین بر بیشتر دریای چین جنوبی به مناطق انحصاری اقتصادی در اختیار ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و اندونزی نیز مربوط می شود.


کد خبر 850791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha