حال و هوای معنوی، آب و هوای خوش، تماشای بناهای خاص و لذت خرید تجربه بسیاری از آدم ها از حضور در محل های خاص دینی مانند امامزاده ها، بقعه ها و حتی مساجد است.

كتابخانه حرم حضرت عبدالعظيم

همشهری- مهدیه تقوی‌راد: در محوطه و داخل این مجموعه گاه امکاناتی وجود دارد که می تواند رغبت افراد را به حضور در آن بیشتر کندو نمونه اش هم فضاهایی برای مطالعه یا امانت گرفتن کتاب است. بنابراین افراد می توانند زیارت را در کنار خوانش کتاب با هم داشته باشند. در محدوده های مختلف پایتخت هم چنین فضاهایی کم نیستند.

کتابخانه حضرت عبدالعظیم(ع)

نشانی: شهرری، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، بست شمالی صحن امام صادق(ع)

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان شهرری

‌ نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهرری

روزها و ساعت‌ فعالیت: خانم‌ها شنبه تا چهارشنبه از ۸:۱۵ تا ۲۱، پنجشنبه‌ها ۸:۱۵ تا ۱۹، جمعه‌ها ۹ تا ۱۵ ///// آقایان: شنبه تا چهارشنبه از ۸:۱۵ تا ۲۲، پنجشنبه‌ها از ۸:۱۵ تا ۱۹، جمعه ۹ تا ۱۷

ویژه گروه سنی: نوجوانان و بزرگسال

حق عضویت: ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان

امکانات رفاهی: کمد، سالن غذاخوری، گرمکن غذا، سلف و بوفه داخل حیاط

امکان عکاسی: ندارد

پارکینگ:دارد

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) از مهم‌ترین اماکن زیارتی شهر تهران محسوب می‌شود. در کنار این مجموعه زیارتی آثار تاریخی زیادی وجود دارد که زائران می‌توانند به تماشای آنها بروند، برج تاریخی طغرل، مجموعه ابن‌بابویه، امامزاده عبدالله، ایستگاه قطار دودی، بقعه بی‌بی شهربانو و قلعه گبری و بقعه جوانمرد قصاب بریخی ازا زماکن دیدنی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم است. در ضلع جنوب حرم امامزاده حمزه یک کتابخانه وقفی هم احداث شده که پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه است.

زیارت با چاشنی کتابخوانی

یادگاری از شاه طهماسب صفوی

شاه طهماسب اول صفوی نخستین کسی بود که به مرمت و بازسازی آستان مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پرداخت. در زمان او مکانی برای کتابخانه این آستان اختصاص یافت که در آن کتاب ها نفیس و قرآن‌های خطی اهدایی، نگهداری و استفاده می‌شد. شاه عباس صفوی نیز ۱۲۰ جلد کتاب وقف این کتابخانه کرده بود که هر کتاب دارای وقف نامه بوده اما اکنون تنها ۳ جلد کتاب وقفی از زمان شاه عباس باقی مانده است.

از سال ۱۳۰۰ به بعد کتاب‌های موجود در کتابخانه بنا به دلایل متعددی مفقود و متفرق شدند و تا سال ۱۳۲۴ در این کتابخانه دیگر کتابی وجود نداشت. سال ۱۳۲۴ این کتابخانه مجدداً در محل آب‌انبار سابق صحن امامزاده حمزه(ع) با خرید ۶۰۰ جلد کتاب راه‌اندازی شد. در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی که ساختمان کتابخانه گنجایش کتاب‌های موجود را نداشت، یکی از افسران ارتش به نام سرتیپ محمد میمند، درضلع جنوبی صحن امامزاده حمزه، ساختمانی دوطبقه در چهارصدمترمربع را بنا کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۶ به علت فرسودگی ساختمان و کمبود جا، کتابخانه تعطیل شد. در سال ۱۳۷۰ به دنبال شروع برنامه طرح توسعه آستان، ساختمان فعلی با ۵ هزارمترمربع در سه طبقه و کلیه تجهیزات و امکانات ساخته شد.

مخزن کتاب‌های وقفی

کتابخانه میمند در ضلع جنوبی صحن امامزاده حمزه(ع) واقع شده است. به دلیل اینکه علما، مدرسان حوزه و استادان دانشگاه‌ها کتاب‌های خود را وقف این کتابخانه می‌کنند، بیشتر کتاب‌های این کتابخانه، از جمله کتاب‌های مرجع هستند. به همین دلیل وقفی بودن کتاب‌ها امکان امانت دهی و خروج کتاب از کتابخانه وجود ندارد. هرکدام از سالن‌های مطالعه در فضایی ۸۰۰‌مترمربعی، گنجایش استفاده ۲۲۰ نفر را دارد که اعضا می‌توانند در آن از منابع کتابخانه، خدمات اینترنت، خدمات پرینت استفاده کنند یا به مطالعه آزاد بپردازند. اخیراً هم بخش ویژه محققان و مؤلفان در این تالارها پیش‌بینی شده تا این افراد بتوانند در کابین‌های اختصاصی به مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های خود را به‌صورت اختصاصی انجام دهند.همچنین برای محققان و پژوهشگران امکان بازنمایی اطلاعات و استفاده از فهرست رایانه‌ای کتابخانه هم به‌صورت آنلاین از طریق شبکه اینترنت و هم از طریق اینترانت (شبکه داخلی آستان) قابل دسترسی است.

کد خبر 850954
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha