مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۵
۰ نفر

کار از «تپل بانمک» و «توپُر جذاب» بودن گذشته و حالا دیگر چاقی به یک اپیدمی و معضل در دنیا بدل شده است.

چاقی

به گزارش همشهری آنلاین، گذشتگان ما بی‌دلیل چاقی را ام‌الامراض (مادر بیماری‌ها) نخوانده‌اند. کارشناسان اعتقاد دارند که تعداد حیرت‌انگیزی از مردم با چاقی زندگی می‌کنند و روزبه‌روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود.

ضمن اینکه چاقی باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمنی مثل فشار خون و دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مفصلی و همینطور برخی از انواع سرطان‌ها می‌شود و همه اینها نه‌تنها برای سال‌ها یک زندگی دردناک و بی‌کیفیت را به فرد مبتلا تحمیل می‌کند، بلکه سبب افزایش قابل ‌توجه هزینه‌های درمان می‌شود. به همین دلیل، امروز دیگر چاقی را نه یک مشکل فردی، بلکه چالش سلامتی می‌دانند که منابع نیروی انسانی و مالی را می‌بلعد.

دانشمندان باور دارند که چاقی باید به‌عنوان بیماری شناخته شود تا وضعیت ناپایدار کنونی آن خاتمه یابد. در واقع برچسب‌گذاری چاقی به‌عنوان یک بیماری مزمن، شبیه آسم یا صرع می‌تواند مردم را تشویق به ارائه درمان، به جای تکیه بر رژیم‌های ناپایدار کند و قرار گرفتن چاقی در فهرست بیماری‌ها به وضعیت بی‌سروسامان کنونی آن پایان می‌دهد.

در کشور ما هم مثل باقی نقاط دنیا، چاقی به یک معضل تبدیل شده و به مرز هشدار رسیده و با اینکه وزارت بهداشت و جامعه پزشکان طرح‌هایی را برای تغذیه سالم و تحرک بیشتر مردم اجرایی می‌کنند، اما این خود مردم هستند که در وهله اول باید برای سلامتی‌ و لاغرتر شدن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

عوامل متعددی برای افزایش وزن تعریف شده‌اند که اصلی‌ترین آن جایگزین شدن غذاهای کم‌کیفیت و فرآوری‌شده به جای غذاهای سالم و کم شدن تحرک در زندگی انسان شهرنشین است. بنابراین ابتدا باید در نوع تغذیه و فعالیت بدنی‌مان تجدید نظر کنیم و برای اینکه به وزن درستی برسیم، بهتر است سراغ شاخص BMI برویم.

BMI مخفف عبارت انگلیسی Body Mass Index به معنی شاخص توده بدنی است. در واقع یک معیار برای سنجش و اندازه‌گیری چربی بدن براساس قد و وزن هر فرد است. برای محاسبه BMI لازم است که وزن خود به کیلوگرم و قد خود رابه متر بدانید. فرمول محاسبه BMI بسیار ساده است. قد خود را در خودش ضرب می‌کنید و سپس وزن خود را بر عدد حاصل تقسیم می‌کنید.

حاصل به‌دست آمده نشان‌دهنده شاخص BMI شماست. حالا با مراجعه جدول BMI متوجه می‌شوید که وزنتان بالاتر از استاندار است یا نه. به این صورت می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که چقدر وزن کم کنید تا سالم بمانید.

جدول شاخص BMI

لاغری به کمک ریاضیات

کد خبر 851054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha