سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رسانه‌ها از افزایش اختلاف میان دولت و ارتش انگلیس بر سر اعزام نیرو به افغانستان خبر دادند.

به نوشته روزنامه تایمز، نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد مقام‌های ارشد ارتش این کشور را برای اعزام 2هزار نیروی بیشتر به افغانستان نپذیرفته است. ارتش به گوردون براون هشدار داده بود اعزام نیروهای کمتر از مقدار درخواست شده به افغانستان، می‌تواند سبب تردیدهای جدی در موفقیت انگلیس در افغانستان شود.

گوردون براون در اقدامی که خشم شدید ارتش و محافل حامی جنگ افغانستان را بر انگیخته است تنها با اعزام 700 نیروی بیشتر به افغانستان آن هم تنها تا زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور  موافقت کرد.

سیاستمداران بلندپایه حزب کارگر بر این موضوع پافشاری کردند که هم اکنون باید تعداد سربازان در افغانستان را کاهش داد؛ زیرا در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری حملات شورشیان طالبان افزایش یافته است و هر روز سربازان انگلیسی زیادی در این کشور کشته می‌شوند.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس با اعلام مخالفت با درخواست ارتش، به مجلس عوام این کشور گفت که تلاش برای کاهش شمار نیرو‌ها انجام خواهد شد. سخنان وی در حالی است که مقام‌های ارشد حزب کارگر و برخی مقام‌های نظامی تاکید کرده‌اند که هم‌اکنون زمان ارزیابی موضوع شمار نیرو‌های انگلیسی در افغانستان فرارسیده است.

براون همچنین قول داد که تمامی تمهیدات برای عملیات‌های نیروهای انگلیس در افغانستان مهیا شود. وی تاکید کرد که در روزهای اخیر مقام‌های ارشد ارتش این کشور در افغانستان به او اطمینان داده‌اند که آنها از نیروی کافی برای عملیات‌های فعلی برخوردارند.

در این جلسه دیوید کامرون، رهبر محافظه ‌کاران از براون سوال کرد که آیا ارتش درخواست 2هزار نیروی بیشتر از وی کرده یا خیر که براون از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت اما گفت: در مذاکراتم با مقام‌های ارتش البته در مورد همه گزینه‌ها صحبت کرده‌ایم.

تاکنون 184سرباز انگلیسی در افغانستان کشته شده‌اند و این تعداد از مجموع سربازان کشته شده در عراق پیشی گرفته است. فقط در 10 روز گذشته 15 نظامی انگلیسی در جنوب افغانستان کشته شدند.

جنازه 8 سرباز انگلیسی جنگ افغانستان  چند روز پیش  در حالی وارد لندن شد که وزارت دفاع انگلیس متهم شده است که تجهیزات و نفرات کافی در اختیار ارتش این کشور در افغانستان قرار نداده است.

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در این باره گزارش داد، دولت انگلیس متهم شده است که تجهیزات امنیتی و محافظتی کافی در اختیار سربازان اعزامی‌‌اش به افغانستان قرار نداده است، به‌خصوص که اکنون نیروهای انگلیسی، امریکایی و سایر کشورهای ناتو درگیر جنگی سخت علیه نیروهای طالبان در جنوب افغانستان هستند.

اعتراضات مردمی مقابل دفتر براون

ده‌ها نفر در اعتراض به ادامه جنگ افغانستان، در برابر دفتر نخست‌وزیر انگلیس تظاهرات کردند. این افراد در این تظاهرات که عصر دوشنبه برگزار شد، ادامه حضور نظامیان انگلیسی را در افغانستان محکوم کردند.

تظاهرات‌کنندگان که خواهان خروج فوری نظامیان انگلیسی و پایان کشتار مردم افغانستان بودند، با تحویل نامه‌ای به دفتر گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس از وی خواستند با خارج کردن نظامیان این کشور از افغانستان مانع از افزایش تلفات سربازان انگلیسی و کشتار مردم افغانستان شود.

حمله با بالگرد ناتو

منابع امنیتی افغانستان اعلام کردند که یک فروند بالگرد نیروهای خارجی در شهرستان سنگین ولایت هلمند در جنوب این کشور دچار سانحه شد و سپس سقوط کرد.هر چند این منابع از ارائه اطلاعات بیشتری در این مورد خودداری کردند اما نیروهای خارجی در هلمند سقوط یک فروند بالگرد خود را تایید و اعلام کردند که در این حادثه یک نفر کشته و 2نفر زخمی شده‌اند.

سرنشینان بالگرد، غیرنظامیانی بودند که با نیروهای بین‌المللی کمک‌کننده به امنیت افغانستان (ایساف) در هلمند همکاری می کردند. طالبان هم در این ماجرا مدعی شد  افراد این گروه با سلاح سبک یک فروند بالگرد نیروهای خارجی را در شهرستان سنگین ولایت هلمند با 37سرنشین هدف حمله قرار دادند که تمامی سرنشینان آن در این حادثه کشته شدند.

کد خبر 85535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز