یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از 2 سانحه هوایی اخیر هواپیماهای شرقی که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران شد، نیز نقص فنی هواپیمای بوئینگ شرکت کیش ایر در مسیر تهران - مشهد بار دیگر جان مسافران را به خطر انداخت

این بار نقص رایانه موجب شد تا هواپیمای مذکور پس از برخاستن از فرودگاه مهر‌آباد مجددا به این فرودگاه بازگردد. همچنین اخبار دیگری مبنی بر از باند خارج شدن یکی دیگر از پروازهای داخلی شنیده شد که با اقدام بموقع خلبان از شکل‌گیری فاجعه دیگری جلوگیری شده است.

گرچه در روزهای اخیر مسئولان صنعت هوایی کشور و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که با این بخش مرتبط هستند از تشکیل جلسات مختلف برای بررسی علل این سوانح و پیگیری آن خبر داده‌اند اما آنچه مسلم است علت سوانح مذکور بیش از هر چیز ناشی از سوء‌مدیریت و تاثیر عوامل سیاسی در شکل‌گیری این تغییرات در صنعت هوایی کشور است.

از سوی دیگر در تازه‌ترین خبرها از بررسی علت سوانح اخیر هوایی کشور تلاش شده است تا نقش خطای انسانی را در شکل‌گیری این سوانح پررنگ‌تر جلوه دهند؛  به‌نحوی که طبق بررسی‌های اولیه از سانحه‌ خروج هواپیمای ایلوشن متعلق به شرکت هواپیمایی آریا، سرعت بالا و خطای خلبان علت بروز این حادثه اعلام شده است.

احمد مجیدی، معاون کار‌آفرینی و بحران وزارت راه‌و‌ترابری با بیان این مطلب به ایسنا گفت: با وجود اینکه برج مراقبت فرودگاه نیز هنگام فرود این هواپیما سرعت بالای آن را به خلبان تذکر داده، خلبان به آن توجه نکرده و باعث بروز این سانحه شده است.

حتی درصورت پذیرش دیدگاه‌های مطرح اخیر مسئولان در زمینه علل سوانح اخیر هوایی کشور و مشکلات ایجاد شده در برخی پروازهای دیگر باید قصور اصلی را متوجه ضعف مدیریت و اعمال نظارت کافی بر استانداردهای پرواز براساس قوانین ایکائو دانست که مسئولان سازمان هواپیمایی کشور به‌ویژه سرپرست این سازمان و وزیر راه‌و‌ترابری باید پاسخگوی آن باشند.

در روزهای اخیر مسئولان حمل‌ونقل هوایی کشور بیش از 90 درصد سوانح هوایی را ناشی از خطای انسانی قلمداد کرده‌اند. این در حالی است که براساس استانداردها و مقررات بین‌المللی راهکارهای لازم برای کاهش نقش این عامل در سوانح هوایی پیش‌بینی شده است.

کواکبیان: وزیر راه استعفا دهد

نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از بروز 2 سانحه هوایی به فاصله ‌اندک  در کشور گفت: انتظار از وزیر راه و ترابری این است که از مردم عذرخواهی کرده و استعفا دهد. 

مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان، در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در اخطار قانون اساسی با اشاره به2 سانحه هوایی در کشور در روزهای اخیر اظهار داشت: در کمتر از 10 روز، 200 نفر از هموطنان جان خود را در سانحه هوایی از دست دادند و خانواده‌هایی داغدار شدند.

وی افزود: عجیب است که هیچ‌یک از مقامات و مسئولان وزارتخانه راه و ترابری در این زمینه توضیحی نمی‌دهند، حداقل این است که وزیر راه و ترابری از سمت خود استعفا دهد و از مردم عذر‌خواهی کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مردم از سوار شدن به هواپیما دلهره دارند، گفت: سازمان هواپیمایی کشور چه اطمینانی می‌دهد که دیگر شاهد بروز این حوادث نباشیم. این درحالی است که وزیر راه بار دیگر از هواپیمای توپولف تعریف کرد

کد خبر 86318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز