سخنگوی هواپیمایی کشور ماجرای دعوا در کابین خلبان هواپیمای ایلوشن که هنگام فرود در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد را تکذیب کرد

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کنترل نوارهای مکالمه خلبان نشان از بی‌نظمی در کابین پرواز داشته است که بعضی‌ها، واژه بی‌نظمی که رئیس سازمان هواپیمایی کشور در صحبت‌های خود مطرح کرده بود را دعوا معنی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بررسی‌های اولیه حادثه سقوط ایلوشن نشان‌دهنده این بود که هواپیما از یک سرعت غیرمجاز برخوردار بوده است، افزود: این هواپیما در هنگام رسیدن به فرودگاه سرعت بیش از حدی داشته و این باعث شده است که کنترل از دست خلبان خارج شود و این عامل، علت اصلی این سانحه بوده است.

جعفرزاده با اشاره به حضور مدیرعامل هواپیمایی آریا در داخل کابین خلبان در هنگام حادثه خاطرنشان کرد: بررسی‌های اولیه نشان‎دهنده این است که نوعی بی‌نظمی از سوی این شخص به‌علت سرعت بالای هواپیما در کابین خلبان به‌وجود آمده بود نظیر اینکه وی به خلبان گفته است که این کار را بکند یا این کار را نکند.

سخنگوی هواپیمایی کشور درخصوص اینکه حضور این شخص در کابین خلبان قانونی یا غیرقانونی بوده است؟ تصریح کرد: هر حضوری که باعث افزایش استرس خلبان شود و کادر پروازی را برای انجام وظایفشان دچار مشکل کند، خلاف مقررات است.

جعفرزاده با رد این شایعه که 5 نفر بیش از ظرفیت هواپیما، در هواپیما بوده‌اند، ابراز داشت: در ادامه این حادثه رسانه‌ها به حدس و گمان‌هایی دامن زدند، نظیر اینکه 7 ردیف اول هواپیما کشته شده‌اند ولی من این موضوع را تکذیب می‌کنم و می‌گویم در این حادثه تنها 16 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی درخصوص تجربه خلبانان این پرواز گفت: این کادر پرواز کادر مجربی بوده‌اند و مطلبی که گفته می‌شود که 2 هفته بیشتر تجربه پرواز نداشته‌اند کذب محض است.

جعفر‌زاده در ادامه رد شایعات افزود: ترکیدن چرخ‌های هواپیما که یکی دیگر از این شایعات مطرح شده درخصوص علت سانحه هوایی مشهد بود را نیز تایید نمی‌کنم.

سخنگوی هواپیمایی کشور ایجاد بی‌نظمی در کابین خلبان را عارضه‌ای برای سرعت غیرمجاز آن دانست و اظهار داشت: اگر قبل از بررسی تمام پارامترهای دخیل در سانحه به پیشگویی بپردازیم، بررسی‌مان کارشناسانه نیست و فقط نوعی حدس و گمان است.

وی ادامه داد: برای نتیجه نهایی، باید تمام پارامترها بررسی شود که در همین راستا (CVR جعبه سیاه) هواپیما در حال چک شدن و بازخوانی است.

این گزارش حاکی است، دوم مرداد امسال هواپیمای مسافربری ایلوشن که با 152 مسافر از تهران عازم مشهد بود هنگام فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار سانحه شد که در این حادثه 16 نفر از سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند.

کد خبر 86586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز