چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه شهری - بنیامین صدر: حمل‌ونقل هوایی در همه جای دنیا با ایجاد امکان دسترسی آسان، سریع و ایمن به نقاط مختلف با فواصل بسیار، سهم مهمی را در جابه‌جایی گردشگران به‌خود اختصاص داده، بنابراین ارتباط قابل توجهی بین صنعت گردشگری و این صنعت وجود دارد

این در حالی‌ است که به گفته یک عضو هیأت‌مدیره‌ جامعه‌ تورگردانان، پروازهای داخلی تورها و مسافران با تأثیر از سوانح اخیر هوایی در کشور روزهای سختی را می‌گذرانند.

به گفته محمدعلی واقفی این در شرایطی است که تورهای خارجی مدت هاست تحت‌تأثیر شرایط ایران،در حال لغو شدن هستند و همچنان این روند ادامه دارد، اما همان تعداد اندک گردشگران هم که تصمیم گرفته بودند به ایران بیایند،  با توجه به حوادث اخیری که در ناوگان هوایی داخل کشور رخ داد،  به استفاده از مسیرهای هوایی در ایران تمایل ندارند. گویا تور گردانان از لغو سفر تورهای ورودی به ایران بسیار متضرر شده‌اند.

در این کشاکش مطالعه کشورهایی چون امارات که در هر دو زمینه موفق بوده‌اند نشانگر میزان تاثیر پذیری این 2 بخش از یکدیگر است. صنعت گردشگری امارات با توجه به وقوع بحران اقتصادی که از سال گذشته میلادی آغاز شد همچنان دوران رونق گردشگری خود را تجربه می‌کند و در این میان صنعت گردشگری دوبی با ارزشی بالغ بر ‌9/1 میلیارد دلار،  سهم بزرگی در آینده و حال تولید ناخالص داخلی امارات داشته است.

در سال‌های گذشته تحولات مهمی در بخش حمل‌ونقل هوایی و زیر‌ساختارهای مربوط به این بخش در دوبی صورت گرفته است. در این میان می‌توان به گسترش خطوط هواپیمایی دوبی در امارات برای ترقی صنعت گردشگری این منطقه اشاره کرد.

گسترش خطوط پروازی محلی،  همچنین خطوط هواپیمایی بین‌المللی نقش پررنگی در این میان داشته است.سیستم حمل‌ونقل هوایی یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده صنعت گردشگری است که بخشی از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص داده؛

به‌طوری که در برنامه‌ریزی‌های مربوط به توسعه گردشگری،  توجه به این بخش و ظرفیت‌های حال و آتی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و خواهد بود. اساساً توریسم و گردشگری در واقع با جابه‌جایی و حرکت از مبدا و محل زندگی دائم افراد به نقاط دور دست تحقق پیدا کرده و اموری چون نیاز به محل اقامت،  مصرف مواد غذایی،  بهداشت و امنیت پس از آن مطرح می‌شود.

به همین دلیل هم هست که ‌گردشگری به صورت امروزی به‌طور عمده با توسعه و گسترش وسایل و روش‌های حمل‌ونقل در دنیا رواج پیدا کرده است. البته به‌طور متقابل نیز می‌توان ادعا کرد که توسعه و گسترش توریسم از عوامل تعیین‌کننده در توسعه امکانات حمل‌ونقل بوده است؛

به‌طوری‌که در حال حاضر در اکثر مطالعات مربوط به ارزیابی اقتصادی ایجاد و توسعه زیربناها و تجهیزات حمل‌ونقل بین مقاصد مختلف،  میزان استقبال گردشگران از خدمات حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر مورد توجه قرار می‌گیرد.

کشور ایران هرچند دارای بستر لازم برای جذب گردشگر است، اما اتفاقات اخیر و وقوع سوانح هوایی در چند هفته گذشته ضربه‌های شدیدی را بر پیکر نحیف صنعت گردشگری ما وارد کرد.

از طرفی صنعت توریسم، صنعتی کارآفرین به‌حساب می‌آید و می‌تواند به‌عنوان راه حلی برای حل قسمتی از مشکلات موجود مورد توجه قرار گیرد. اما متأسفانه در حال حاضر سهم ایران از میزان گردشگری جهانی بسیار اندک بوده و کمتر از 5 درصد گردشگری خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

رکود صنعت توریسم در ایران،  شرایط اقتصادی نامطلوبی را برای بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی کشور ایجاد کرده،  از طرفی گلایه اصلی آژانس‌های گردشگری ضعف سرویس‌های حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل هوایی است.

عقب‌افتادگی صنعت حمل‌ونقل هوایی که ناشی از عوامل متعدد و متفاوت به ویژه تحریم‌های بسیار است نیز می‌تواند برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه‌های صنعت گردشگری را دچار ناکامی کند؛ آنچنان که اینگونه هست.

مطالعه اثرات توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی در رشد صنعت گردشگری، آشکار شدن سهم حمل‌ونقل هوایی در سبد هزینه‌های گردشگری و همچنین محاسبه اثر رشد گردشگری بر صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور،  می‌‌تواند مانع از هدر رفتن منابع و فرصت‌های ملی شود.

متأسفانه بررسی عملکرد وزارت راه و ترابری و سایر دستگاه‌های مرتبط در مورد رسیدگی به حوادث اخیر دربخش حمل‌ونقل هوایی نشان می‌دهد که ظاهرا نمی‌توانیم مشکلات این بخش را مرتفع کنیم و همچنان شاهد خسارت‌ها هستیم. وزارت راه باید جوابگو باشد که به چه دلیل مقامات، این قدرت را ندارند که از پرواز هواپیماهای از رده خارج و غیرایمن جلوگیری کنند.

کد خبر 86578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز