گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها با اشاره به اینکه حدود ١٤٠ هزار نفر در زندان‌های کشور به سر می‌برند، افزود: ماهانه حدود ٥٠ هزار نفر در زندان‌های کشور طبق اعلام رییس سازمان زندان‌ها پذیرش می‌شوند که تعداد زیادی با قرار کفالت‌های بسیار سبک از طرف مقام قضایی به زندان معرفی می‌شوند.

منصور مقاره عابد، بیشتر جرایم در زندان‌ها را مربوط به مواد مخدر و جرایم ناشی از پرخاشگری دانست و گفت: قضات قبلاً در صدور حکم از مجازات تعزیری استفاده می‌کردند. وی افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها را مشکلی اساسی دانست و گفت: در این تراکم جمعیتی کار فرهنگی و تربیتی نمی‌توان انجام داد.

مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها به لزوم تشکیل صندوق حمایت تحصیلی از زندانیان اشاره کرد و افزود: میانگین سطح سواد در زندان‌های کشور بین کم سوادی یا بی‌سوادی است.

مقاره‌عابد، ارتقای دانش مددجویان را سبب اتخاذ تصمیمات بهتر و کاهش آسیب‌ها دانست و گفت: در برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای نیاز به همکاری بیشتر وزارت کار برای تأمین و تجهیز کارگاه‌ها داریم.

وی با بیان این‌که در صورت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اهداف فرهنگی و تربیتی معنا پیدا می‌کند، گفت: در فضای محدود زندان چنانچه جمعیت کیفری بیشتر از ظرفیت باشد خرده‌فرهنگ‌های غلط در زندان رشد می‌کند.

مدیر سابق کانون اصلاح و تربیت تهران، با تاکید بر اینکه افرادی که کمتر از ١٠ روز به زندان‌ها می‌آیند نمی‌توان هیچ کاری فرهنگی و تربیتی برای آنها انجام داد حتی ممکن است اتفاقات ناخرسندی برای این افراد بیفتد، افزود: با توجه به جمعیت کیفری بالا در زندان‌ها که تمام اتاق‌ها، محل اقامت افراد شده است، برگزاری کلاس‌های درس در مقاطع مختلف امکان‌پذیر نیست.

مقاره عابد، بازدید قضات از زندان‌ها را سبب افزایش دانش قضات نسبت به عملکردشان دانست و افزود: قضات از روی پرونده‌ کیفری، زندانیان را می‌شناسند.

وی پیشنهاد مرخصی دادن به زندانیان را نوعی گریز از تراکم جمعیت کیفری دانست که به واسطه‌ عدم استفاده از مجازات یا واکنش‌های جایگزین حبس اعمال می‌شود و گفت: نزاع، مصرف مواد مخدر، بی‌توجهی نسبت به گرفتاری‌های خانواده، دور ماندن از مشکلات جامعه و خانواده، لاابالی‌گری، پرخاشگری، انزوا‌طلبی و زود به خشم آمدن از جمله خرده فرهنگ‌های شایع در زندان‌های کشور است.

وی به راه‌اندازی کلبه‌ مطبوعات، پیک‌دانش، خانه‌ مطبوعات و سیمای آموزش در زندان‌های کشور اشاره کرد و گفت: یک هزار و ٣٤ نفرزندانی در شش ماهه‌ اول سال گذشته در آزمون سراسری شرکت و ١٦٥ نفر به دانشگاه راه یافته‌اند.

مقاره عابد به رشد ٨ درصدی جمعیت زندانیان نسبت به شش ماه گذشته اشاره کرد و افزود: مهارت‌های اساسی، ورزش، تئاتر و برنامه‌های دیگر در زندان‌ها بومی‌سازی شده است.

کد خبر 8776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز