گروه اقتصادی: عملکرد غیرقابل‌قبول وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر موجب شده که نمایندگان مجلس به‌شدت از نامزد پیشنهادی برای پست وزارت ارتباطات حمایت کنند.

براساس برنامه‌ای که رضا تقی‌پور نامزد پیشنهادی ارائه کرده است یکی از چشم‌اندازهای پیش‌بینی شده برای حوزه فناوری اطلاعات، دسترسی همگانی به ارتباطات امن، با کیفیت و با نرخ مناسب در هر زمان و مکان است.

این امر تنها با ایجاد شرایطی ممکن می‌شود که بخش خصوصی بدون محدودیت در فعالیت اقتصادی امکان سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات داشته باشد و شرایطی فراهم آورده شود که سازمان تنظیم مقررات براساس قانون به وظایف خود اقدام کند و وزارت ارتباطات ناظری بی‌طرف باشد و از بخش‌های خاص حمایت نکند.

آیا نامزد پیشنهادی برای تحقق شعارهایی که برای دسترسی و کیفیت و نرخ مناسب ارائه کرده‌است تعهد به ایجاد شرایط رقابت سالم و آزاد‌سازی‌ بخش از دخالت گروه‌های خاص دارد یا خیر؟ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با واحد خبر یکی از چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده برای کسب مقام وزارت را، به روز رسانی خدمات ارتباطی اعلام کرده است.

این شعار بسیار جالب و مثبت است ولی این به‌روزرسانی با رویکرد واگذاری امور به بخش خصوصی و فراهم کردن تنوع و رقابت در بخش فراهم می‌شود یا با ادامه انحصار و حمایت از شرکت‌های تحت پوشش.

برخی نمایندگان بدون توجه به ضرورت اعلام مشخص و شفاف اهداف نامزد وزارت به تغییر شرایط حال حاضر دل‌خوش کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که بدون مشخص شدن مشکلات سال‌های اخیر و سیاست‌هایی که برخلاف برنامه چهارم اجرا شد نمی‌توان امید داشت که شعارها و اهدافی که از سوی نامزد وزارت تشریح شده عملی گردد.

برای نمونه در اظهارات نامزد  پیشنهادی  اعلام شده که وی تلاش خواهد کرد تا با همکاری فعالان و نخبگان حوزه ICT و همچنین با حضور مؤثر در اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، نقش کشور در تصمیم‌گیری‌های جهانی را ارتقا بخشد و سهم ایران در بازار جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات را بالا ببرد که این امر در جهت تغییر شرایط امروز است.

ولی این شرایط متأسفانه در سال‌های اخیر با حرکت خلاف سیاست‌های سازمان جهانی مخابرات و حرکت به سوی دولتی‌سازی‌ بیشتر بخش رخ داده و موجب شده تا امکان توسعه همکاری‌های بین‌المللی و تعامل و کسب سهم مناسب از این بخش را کاهش دهد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص راهبردهای تعریف شده برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای کمک به توسعه و ارائه خدمات در بخش ICT اعلام کرده که باید بستر‌سازی‌ لازم برای مشارکت بخش غیردولتی در این حوزه صورت گیرد.

کد خبر 88787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز