چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود گذشت 9 روز از آغاز سال تحصیلی 89-88، وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر توزیع شیر و نان غنی شده رایگان بین دانش‌آموزان عملی نشده‌است و این طرح در مدارس اجرا نمی‌شود.

پیش از این دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور اعلام کرده‌ بود که همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، نان غنی‌شده به همراه شیر رایگان در همه مدارس ابتدایی و راهنمایی دولتی و غیردولتی، مهدهای‌کودک، مراکز استثنایی و مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست بهزیستی توزیع می‌شود.

امسال هم مانند سال گذشته قرار است توزیع شیر طی سال در 70 نوبت در بسته‌های 200 سی‌سی به همراه یک قرص نان غنی شده 50 گرمی توزیع شود.  نکته قابل توجه در اجرای این طرح این است که امسال وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت بار دیگر دامنه طرح توزیع شیر و نان غنی‌شده رایگان را گسترش دهد.

بدین ترتیب مهدهای کودک سازمان بهزیستی و مدارس غیر‌دولتی که در سال 87-86 از برنامه توزیع شیر رایگان حذف شده بودند، امسال مجددا تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

به گفته حمید‌رضا یعقوبی‌فر، برای اجرای این طرح در سال تحصیلی 89-88 حدود 161میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده‌ است. همچنین امسال احتمال ورود دبیرستان‌های دخترانه به چرخه توزیع شیر رایگان مدارس نیز وجود دارد.

توزیع شیر در مدارس مناطق مرزی و سخت‌گذر به‌صورت استریلیزه و در سایر مدارس به‌صورت پاستوریزه خواهد بود.براساس طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، هر دانش‌آموز طی سال تحصیلی مجموعا 14لیتر شیر دریافت می‌کند. براساس زمانبندی اعلام‌شده طرح توزیع شیر و نان غنی شده رایگان باید از اول مهر تا پایان اسفند‌ماه هرسال در مدارس کشور انجام شود.

دبیر کمیته ملی تغذیه مکمل مدارس کشور شهریور‌ماه امسال اعلام کرد که با اختصاص 161میلیارد تومان اعتبار، بیش از 13 میلیون دانش‌آموز از اول مهر‌ماه هفته‌ای 3 بار شیر می‌خورند. برنامه شیر مدارس یکی از راهکارهای جهانی برای بهبود وضع تغذیه کودکان است.

ابهام در توزیع نان غنی‌شده رایگان

با اعلام افزایش خبر قیمت نان‌های فانتزی، توزیع نان غنی‌شده رایگان در مدارس با اما و اگرهایی روبه‌رو شد. افزایش قیمت نان‌های فانتزی از یک‌سو و مشکل تامین نان غنی‌شده به‌دلیل معدود بودن کارخانه‌های تولید‌کننده نان صنعتی لمینیتی (نان حجیم‌شده فرمت‌دار) از سوی دیگر موجب‌شده تا توزیع نان غنی شده بین‌دانش‌آموزان امسال با تردید‌هایی همراه باشد.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند نان غنی شده در مدارس نیاز کامل روزانه دانش‌آموزان را تامین می‌کند. از طرفی این نان موجب بهبود رشد جسمی، افزایش توانایی ذهنی و ارتقای وضعیت تحصیلی می‌شود. یکی از اهداف توزیع نان غنی‌شده در مدارس، فرهنگ‌سازی‌‌ در استفاده از نان‌های سبوس‌دار و غنی شده در کشور است.

کد خبر 91712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز