شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: اوگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی 91 ساله شد. به نظر می‌رسد او سال جاری را هم خارج از زندان بگذراند.

به نوشته ال موندو، پینوشه در حالی 91 ساله می‌شود که در گردابی از جرائم مربوط به نقض حقوق بشر و فساد گرفتار آمده و روز شب انتظار تصمیماتی جدید از سوی مقامات قضایی را می‌کشد.

با این حال شرایط با سال گذشته که پینوشه به علت بازداشت خانگی جشن تولدش را لغو کرد تفاوت می‌کند ،او اکنون آزاد است و می‌تواند دوستانش را در منزل شخصی‌اش در شیلی به مناسبت تولدش بپذیرد.

گیرمو گارین ژنرال بازنشسته ارتش و سخنگوی دیکتاتور سابق ضمن تایید این خبر که پینوشه دوستانش را در خانه خواهد پذیرفت گفت:"با وجود ابتلا به چندین بیماری ،وضعیت جسمانی پینوشه  اکنون مساعد به نظر می‌رسد.

او افزود: وضعیت جسمانی وی بحرانی نبوده، با این از نظر جسمانی بسیار ضعیف شده است. گیرمو درباره برنامه جشن تولد پینوشه گفت: "دوستان از جمله ژنرال‌های بازنشسته ارتش و همکاران سابق به دیدار پینوشه می‌روند و تولدش را تبریک می‌گویند."

سخنگوی دیکتاتور گفت: البته هر یک از دوستان به تنهایی برای دیدار پینوشه خواهد رفت تا سلامت وی بر اثر ازدحام جمعیت به خطر نیافتد.

اما جشن تولد پینوشه در حالی برگزار می‌شود که پرونده‌هایی علیه وی با اتهاماتی نظیر آدم ربایی ناپدید شدن افراد و کشتار ،که همگی آن‌‌ها مرتبط بادوران حکومت وی از سال‌های 1973-1990 و در ربطه با عملیات کلمبو هستند، در دست نه قاضی شیلیایی در حال بررسی است.

پینوشه در عملیات کلمبو به پلیس مخفی خود دستور داد تا تمامی شواهد مربوط به ناپدید شدن 19 نفر از مخالفانش را از میان ببرد.

علاوه بر مسائل جنایی، پرونده‌هایی در ارتباط با تخلفات و فساد مالی نیز علیه پینوشه تشکیل شده‌اند. پرونده فساد مالی وی اما با محوریت قضیه ریگز بررسی می‌شود.در هنگام تحقیقات بر حساب‌های مالی پینوشه در بانک ریگز آمریکا به این نتیجه رسیدند که پینوشه به صورت پنهانی معادل 26 میلیون دلار ارز به بانک‌های خارج از کشورش منتقل کرده است .هنوز منابع اصلی این مبالغ مالی نامشخص است.

اتهاماتی نیز علیه پینوشه در قضیه کشتار زندان  وییاگریمالدی(از زندان‌های مخفی پلیس شیلی) مطرح شده است،پیش از این نیز پینوشه را بابت پرونده گریمالدی مورد بازجویی قرار داده بودند.

با وجود تمامی موارد اتهامی ذکر شده، به نظر می‌رسد دیکتاتور سابق شیلی سال جاری را در خارج از زندان و فارغ البال تولد خود را جشن بگیرد.

کد خبر 9321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز