گروه سلامت - سمیه شرافتی: بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار شربت تریاک برای ورود به داروخانه‌ها و کشمکش و اختلاف نظر میان مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در مورد استفاده از آن برای درمان معتادان، مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، اعلام کرد:

درمان اعتیاد با شربت تریاک برای گروهی خاص و تحت نظارت جدی انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر صابری زفرقندی استفاده از داروهای مخدر را از جمله روش‌های درمانی اعتیاد عنوان کرد و با اشاره به پایلوت طرح درمان اعتیاد با شربت تریاک در 10 مرکز درمان اعتیاد کشور گفت: دامنه درمان اعتیاد باید آنقدر توسعه یابد که امکان دسترسی به خدمات برای همه نیازمندان به این خدمات فراهم باشد.

بر همین اساس استفاده از ترکیبات تریاک یکی از روش‌های درمانی است که البته برای گروه‌های خاص و در مکان‌های خاص و تحت نظارت‌های علمی و جدی کارشناسان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مسئولیت وزارت بهداشت برای پایلوت طرح درمان اعتیاد با استفاده از شربت تریاک عنوان‌کرد: بر این اساس در این زمینه اقدامات علمی انجام می‌شود و براساس نتایج حاصل از آن مشخص می‌شود که این روش درمانی برای چه گروه هدفی و در چه سطحی قابلیت به‌کارگیری دارد.

بر این اساس بسته به نوع مصرف، مدت زمان مصرف و سن و جنس فرد، شربت تریاک می‌تواند برای درمان برخی از معتادان مفید باشد. این گروه‌ها از گروه‌هایی هستند که به دیگر روش‌های درمان اعتیاد پاسخ نمی‌دهند؛ بنابراین باید به‌منظور درمان این گروه از افراد نیز امکاناتی فراهم شود.

متادون یا شربت تریاک؟

پیشنهاد شربت تریاک به‌عنوان درمانی برای معتادان به تریاک، طرح جدیدی نیست؛ در گذشته برای درمان معتادان به تریاک از تنتور تریاک استفاده می‌شد.

دکتر محمد‌علی شهرکی، روانپزشک در پاسخ به این سؤال که آیا از این روش درمانی در کشورهای دیگر هم استفاده می‌شود یا نه، به همشهری می‌گوید: تنتور تریاک یا «لارانوم» الان جزء فارماکوپه کشورهای آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپاست و در این کشورها به‌صورت معمول از این روش درمانی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته، شربت تریاک برای درمان اسهال‌، به‌خصوص اسهال‌های مقاوم به دارو و گاهی هم به‌عنوان مسکن یا ضد‌سرفه، استفاده می‌شد، ادامه می‌دهد: این دارو از قرن 18 تا 19 میلادی، به‌خصوص در اروپا استفاده گسترده‌ای داشته است و حتی در کشور خودمان هم استفاده می‌شد، اما به خاطر مسائل خاصی مثل اعتیاد‌‌آور‌ بودن آن و مشکلاتی که برای کودکان ایجاد می‌کرد و حتی منجر به فوت آنها می‌شد، خیلی از کشورها اقدام به جمع‌آوری آن کردند یا اینکه مصرف این دارو را در حد بسیار پایینی محدود نمودند.

با وجود این، در حالی‌که در ایران برای درمان معتادان به تریاک از روش متادون‌درمانی استفاده می‌شود، از سال 1383 طرحی مطرح شد که شربت تریاک جایگزین روش متادون‌درمانی شود؛

چون به‌گفته کارشناسان، متادون، درمانی‌ نگهدارنده برای وابستگان به هروئین است و برای تریاکی‌ها مناسب نیست.دکتر شهرکی با بیان اینکه از سال 1384 این دارو به مرحله تولید در‌آمد، می‌گوید: شربت تریاک پس از تولید در مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران، روی تعدادی از معتادان به تریاک مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج مطلوبی را هم دربرداشت و برای همین قرار شد که این پژوهش گسترده شود و اگر‌ نتیجه‌بخش بود، به جای متادون از این به بعد از شربت تریاک استفاده شود. شربت تریاک، ترکیبی از آب، الکل و تریاک است و به عقیده کارشناسان در کل ممکن است خطرناک و اعتیاد‌آور باشد.

به گفته دکتر شهرکی، وزارت بهداشت هم به‌دلیل عوارض سوء و بعضا ناشناخته این دارو، مخالف آن است.

وی تاکید می‌کند: البته نکته مهم این است که مشکل اعتیاد به تریاک اختصاصا محدود به ایران، افغانستان و پاکستان می‌شود و عمده درمان‌ها در دنیا در مورد هروئین است و به همین دلیل هم استفاده از شربت تریاک در کشورهای نامبرده بیشتر در بیماران مبتلا به ایدز است که از بیماری اسهال مقاوم به درمان رنج می‌برند

کد خبر 93663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز