شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سوزاندن ساقه‌های برنج برداشت شده از شالیزارهای مناطق نزدیک قاهره به عاملی برای الودگی شدید هوای پایتخت مصر که یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است تبدیل شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، در ماه‌های اکتبر و نوامبر که فصل آماده‌سازی زمین‌های زراعی در منطقه دلتای رودخانه نیل است، کشاورزان به آتش‌زدن ساقه‌های برنج مبادرت می‌کنند و بر شدت آلودگی هوای قاهره افزوده می‌شود.

در روزهائی که هوائی قاهره به شدت آلوده است هر شهروند پایتخت مصر ده برابر حد مجاز هوای آلوده تنفس می‌کنند.

یک پزشک مصری می‌گوید آلودگی هوا از جمله عوامل بروز انواع سرطان‌ها و مرگ و میر و بیماری‌های مزمن ریوی در قاهره است.

افزون بر آلودگی ناشی از سوزاندن ساقه‌های برنج، شهر قاهره از آلودگی صنعتی نیز رنج می‌برد. بیش از دو میلیون خودرو در این شهر رفت و آمد می‌کنند و بسیاری از آن‌ها به علت نقص فنی دودزا هستند.

آلودگی ناشی از کارخانه‌های سیمان، کوره‌های آجر‌پزی اطراف قاهره و سوزاندن زباله‌های خانگی نیز نقش عمده‌ای در آلودگی هوای این شهر دارند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، قاهره در میان شهرهای بزرگ دنیا آلوده‌ترین هوا را دارد. شهرداری قاهره برای آگاه ساختن ساکنان پایتخت از وضعیت هوای این شهر سال گذشته نمایشگرهای نشان دهنده میزای آلودگی هوا را در گوشه و کنار این شهر نصب کرده است اما هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است.

کد خبر 93586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز