گروه استان‌ها - مرجان طباطبایی: اگر چه طی سال‌جاری استان‌های مختلف کشور از کمبود بودجه گله‌مند بوده و نه تنها توان اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی را نداشته بلکه در بخش بودجه جاری هم با مشکل مواجه بودند

افزایش اعتبارات شرکت گاز استان اردبیل نکته قابل توجهی است که مدیرعامل شرکت گاز این استان مورد اشاره قرار می‌دهد.کمالی، در گفت‌وگو با همشهری با اعلام رشد 24 درصدی بودجه این حوزه، نوید زمستانی گرم را برای مردم اردبیل می‌دهد.

وی، با این مقدمه خاطرنشان می‌کند: استان اردبیل، زمستان امسال با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو نخواهد شد.استان اردبیل از جمله شهرهای تاثیر‌پذیر از کمبود گاز در زمستان سال 86 بود که با قطع گاز از سوی ترکمنستان با بحران اقتصادی- اجتماعی مواجه شد که البته طبق اعلام مسئولان استان، ‌طی 2 سال اخیر با توجه ویژه دولت به آن، دیگر بحرانی از جهت سرما آن را تهدید نمی‌کند.

قطع گاز، شهرهای مختلف استان اردبیل از جمله مشگین شهر و خلخال را گرفتار مشکلات فراوان کرد، در همین حال مدیرعامل شرکت گاز این استان برای رفع بحران از این نقاط امیدوار به خطوط انتقال جدید است که البته هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

توسعه اینگونه زیرساخت‌ها و تجهیزات، امکان توسعه گاز‌رسانی به شهرها و روستاها و همچنین بخش‌های صنعتی را در کشور بیش از پیش فراهم می‌کند.مهندس کمالی، توضیح می‌دهد: طی سال گذشته، خطوط انتقال گاز در مسیرهای نیروگاه گازی اردبیل- خط تقویتی مشگین شهر و مسیر اردبیل – خلخال با پیشرفت 50 درصدی انجام و به‌صورت اضطراری برای جلوگیری از قطع گاز به خطوط انتقال شهرهای مشگین شهر و خلخال متصل شد.

وی، ادامه می‌دهد: طرح فوق امسال به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مشکل افت فشار گاز در گستره داخل استان وجود نخواهد داشت. به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل، اعتبارات هزینه شده در سال قبل و ادامه آن در سال‌جاری برای تقویت خطوط یاد شده بالغ بر 840 میلیارد ریال بوده است.

خالقی، نماینده استان اردبیل در مجلس نیز با  اعلام اینکه زمستان در اردبیل به‌طور رسمی از آبان‌ماه آغاز شده و با روشن شدن بخاری‌ها مصرف گاز هم روندی صعودی داشته است، می‌افزاید: ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط لوله جدید احداث شده است؛

اما اگر افت فشار گاز را در سایر نقاط کشور شاهد باشیم، ‌این تاسیسات بلا استفاده خواهد بود.نماینده مردم خلخال در مجلس در ادامه تصریح می‌کند: درصورت کمبود گاز در کشور، ‌استان اردبیل هم از آن مستثنی نخواهد بود.

وی، ‌در عین‌حال مشکلات تامین گاز شهرهای اردبیل را درصورت برودت هوا مشابه سال 86 ندانسته و اظهار امیدواری می‌کند که تجارب سال‌های قبل، ‌زمینه‌ساز زمستان بهتری باشد.طبق اعلام مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل، ‌مصرف سال گذشته گاز طبیعی در این استان یک میلیارد و 108 میلیون متر‌مکعب بوده  است که پیش‌بینی می‌شود سال‌جاری با روند افزایشی  تعداد مشترکان، به بیش از 5/1 میلیارد متر‌مکعب - ‌با  احتساب مصرف گاز مشترکان و نیروگاه گازی اردبیل-  برسد.

وی، ‌ادامه می‌دهد: برای آمادگی زمستانی جلسات مختلفی در کمیته بحران به‌منظور پیشگیری از قطع گاز در زمستان به‌صورت مستمر در شرکت گاز استان برقرار است.
نماینده مردم خلخال نیز بیش از شهرهای استان، ‌نگران روستاهای اردبیل است که از کمبود گاز و نبود راه رنج می‌برند.

در این حال مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل، تعداد روستاهای گاز‌رسانی شده را تنها 197 روستا ذکر کرده و می‌گوید: عملیات گاز‌رسانی به 70 روستای دیگر هم در حال اجرا است.وی، ‌تعداد شهرهای گاز دار استان اردبیل را 19 شهر و تعداد شهرهای در حال اجرای عملیات گاز‌رسانی را 5 شهر می‌داند.

استان اردبیل در حال حاضر 218 هزار مشترک و 210 هزار خانوار را تحت‌پوشش گاز طبیعی قرار داده است.عمده‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی در اردبیل کارخانه قند، نیروگاه گازی اردبیل، کارخانجات سیمان و لاستیک‌سازی و شهرک‌های صنعتی هستند که نگرانی زیادی برای تامین سوخت آنها در دوران اوج مصرف وجود دارد.

کد خبر 93837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز