مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

کاملیا مافی: اوایل سال 88 بود که شهردار اردبیل در خبری اعلام کرد با توجه به وضعیت روستاهای اطراف شهراردبیل، شهرداری برای ساخت و ساز مطمئن با همکاری دیگر سازمان‌ها دست به اقدامی خواهد زد، تا حاشیه شهر را ساماندهی کند.

 اکنون 6 ماه از آن روزها می‌گذرد و در همین رابطه به سراغ شهردار می‌رویم تا از چگونگی روند اجرای این طرح آگاه شویم، آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی همشهری با مهندس اکبر نیکزاد، شهردار اردبیل است.

  •  این طرح چیست و با چه هدفی آغاز شد؟

 این طرح به ساماندهی حاشیه شهر اردبیل پرداخته که البته حاشیه‌نشینان شهر اردبیل همان روستاییانی هستند که در روستاهای نزدیک به شهر زندگی می‌کنند و به دلیل نزدیکی این روستاها به شهر، جزئی از شهر به حساب می‌آیند.

 این در حالی بود که متاسفانه بسیاری از این مناطق در مقابل حوادث طبیعی به طور جدی در معرض آسیب قرار داشتند و نوسازی این اماکن از نیازهای اساسی شهر به حساب می‌آمد.

 بر همین اساس شهرداری در اقدامی ابتکاری برای رفع این معضل و بهتر شدن نمای شهر طرح ساماندهی حاشیه شهر را به کمک دیگر سازمان‌ها اجرا کرد. در این طرح صاحبان واحدهای مسکونی احداثی با مصالح کم‌دوام، غیرمقاوم و غیرفنی که در برابر حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله آسیب‌پذیر بودند

 با دریافت تسهیلات بانکی کم‌بهره و صدور پروانه با قیمت نازل و تقسیطی که از پیش‌ تعیین شده بود، اقدام به نوسازی خانه‌های خود کردند. همه اینها هم در حالی است که مهندسان و ناظران نظام فنی روستایی بنیاد مسکن استان نظارت دقیقی در اجرای آن داشتند.

  •  چه میزان از این طرح تحقق یافته است؟

 تاکنون صاحبان یک‌هزار و 500 واحد مسکونی غیرمقاوم در داخل شهر اردبیل برای نوسازی ملک خود از این شهرداری پروانه دریافت کرده‌اند که از این میان عملیات بازسازی هزار واحد به اتمام رسیده است.

خوشبختانه این طرح با توجه به استقبال مردمی مراحل پایانی خود (نازک‌کاری) را طی می‌کند. البته در این طرح تنها به ساختمان‌ها توجه نشده است بلکه معابر و خیابان‌ها هم تعریض شده اند. برای مثال خیابان 6 متری به 8 متری و یا 8 به 10 و 12 متری تبدیل شده است.

  •  به نظر شما چنین تسهیلاتی سبب رونق حاشیه نشینی نمی‌شود؟

 اگر می‌خواهیم حاشیه نشینی را درمان یا کنترل کنیم چاره‌اش این نیست که خدمات را در شهرها افزایش دهیم، بلکه باید انتقال خدمات به روستاها را آغاز کنیم. همچنین این تسهیلات برای مناطق مسکونی که قبلاً به صورت غیراستاندارد و غیراصولی ساخته شده ارائه می ‌شود و برای زمین‌های زراعی پروانه ساخت صادر نمی‌ گردد. 

  •  شهرداری اردبیل چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد؟ 

 شهرداری اردبیل رفته‌رفته به سمت شهرداری الکترونیک قدم بر می‌دارد و افزایش سرانه فضای سبز، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، افزایش 25 درصدی تولید و پخش آسفالت و نصب و توسعه مخازن مکانیزه زباله در معابر اصلی شهر را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و تا پایان آبان ماه تمامی برنامه‌های اجرایی که شورای شهر برای سال 88 تصویب کرده به اتمام می‌رسد.

 هرچند که در این مدت تنها 30 درصد از درآمدهای پیش بینی شده شهرداری محقق شده است اما شهرداری به انتظار دریافت وجوهات خود نمانده است و با وجود بدهکاری به پیمانکاران، تمامی  طرح‌های عملیاتی خود را به پایان رسانده است.

همشهری استانها 

کد خبر 92173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز