سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند، ابهام در اجرای سیاست‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری در مورد ابعاد کلان برخی صنایع، این روز‌ها بازار سهام را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که در طول چند ماه گذشته با شرایط مساعدی روبه‌رو بوده و رشد ارزش سهام شرکت‌ها باعث افزایش میزان بازده بورس تهران شده است این روزها پس از مدتی افزایش با اندکی نزول مواجه شده است. این شاخص در طول چند ماه گذشته 3 بار از مرز 12 هزارو 500 واحد عبور کرد  اما هر بار پس از چند روز باردیگر به زیر این مرز نزول کرد.

این شاخص در تازه‌ترین حرکت خود در طول 2 هفته گذشته بار دیگر تا مرز این عدد پیشروی کرد اما باردیگر کاهش یافت و برای چند روز متوالی با افت مواجه شد؛ هرچند کارشناسان معتقدند نوسان‌های شاخص طبیعی است و این فراز و فرود جزئی از قانون بازار سهام محسوب می‌شود اما برخی فعالان بازار امیدوار بودند شاخص بدون انقطاع از این مرز عبور کند و به مرز 13 هزار واحد صعود کند.

هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس درباره نوسان‌های کنونی بازار سهام گفت: نوسان‌های بازار طبیعی است؛ درواقع شاخص پس از صعود، اندکی خود را تعدیل می‌کند اما برای اینکه شاخص بتواند از این مرز عبور کند نیاز به تحولات جدیدتری در بازار دارد.

به گفته وی بازار سهام در صورتی می‌تواند از خط 12 هزار و 500 واحد عبور کند که فضای کلی بازار بسیار مثبت باشد اما به‌نظر می‌رسد با توجه با ابهام‌های کنونی چنین فضایی وجود نداشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نوسان‌های بازار از زمانی آغاز شد که معاملات صنایع پتروشیمی، بانک‌ها و همچنین شرکت‌های گروه فلزات تحت تأثیر قرار گرفت.

وی افزود: ابهام در اجرای برخی سیاست‌ها از جمله طرح تحول اقتصادی شرایط دوگانه را برای بازار به‌وجود آورده است؛ چون با اجرای این طرح برخی صنایع بورس تهران با افزایش سودآوری و برخی دیگر با کاهش سودآوری مواجه می‌شوند.

این کارشناس تاکید کرد: تحولات جدید در مورد این طرح و تصمیم‌گیری‌های دولت، بازار سهام را با ابهام برای تصمیم‌گیری در مورد صنایع روبه‌رو کرد و این موضوع روی قیمت سهام شرکت‌های بورس تاثیر گذاشته است.

بیدختی تاکید کرد: از سوی دیگر وقوع برخی تحولات سیاسی در ابعاد بین‌المللی و همچنین افزایش قیمت طلا در نوسان‌های بازار در طول 2 هفته گذشته مؤثر بوده ضمن اینکه افزایش بهای جهانی طلا و رشد قیمت این کالا طبیعتا برخی سرمایه‌ها را به‌صورت سنتی به سمت این بازار هدایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس با اشاره به معاملات سهام شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات گفت: تصمیم‌گیری‌های جدید درمورد واگذاری سهام 2 شرکت بزرگ خودروساز کشور و همچنین تغییراتی که در سازمان گسترش و نوسازی به‌عنوان سهامدار اصلی این شرکت‌ها مطرح شده، تعیین‌کننده معادلات این شرکت‌ها بود.

وی با اشاره به استقبال از سهام ایران‌خودرو در روز گذشته پس از بازگشایی نمادش خاطرنشان کرد: سهامداران ایران خودرو به دلایل متعددی کمتر انگیزه‌ای برای فروش سهام این شرکت دارند؛ از سوی دیگر برنامه‌های این شرکت برای افزایش سودآوری و همچنین برخی حمایت‌ها از این سهم باعث ارزش سهام این شرکت و همچنین رشد کلی بازار شد.

بیدختی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد واگذاری سهام 2 شرکت خودروساز سایپا و ایران‌خودرو از سوی هیات عالی واگذاری و تعیین تاریخ این واگذاری می‌تواند روی این صنعت و درنهایت روی کل بازار تاثیر بگذارد، گفت: مشخص شدن ابعاد طرح تحول اقتصادی، وقوع تحولات جدید درمورد سهام شرکت‌های خودروساز و همچنین افزایش قیمت محصولات فلزی در ابعاد جهانی می‌تواند معادلات بازار سهام را در روز‌های آینده تغییر دهد.

کد خبر 95491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز