یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: فعالان بورس خواستار تایید اهلیت صنعتی خریداران قبل از فروش شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری شدند

در میزگرد صنعت و بورس که با حضور مسئولان بازار سرمایه و رسانه‌ها برگزار شد محمد رضا رستمی معاون شرکت بورس اوراق بهاداربا اشاره به تاکید بورس تهران به افزایش تعامل با وزارت صنایع و معادن گفت: متولیان بازار سرمایه علاقه‌مند به گسترش تعامل با متولیان بخش صنعت هستند؛

به همین منظور برنامه‌ای برای تشکیل میز صنایع مختلف در بورس تهران تدوین شده و تا امروز هم مدیران بورس و 2صنعت بیمه و سیمان دور این میز گرد جمع شده‌اند. معاون شرکت بورس دلیل توقف در تشکیل میزهای صنعت را بررسی پرونده پذیرش بیمه‌ها اعلام کرد و گفت به‌زودی میز خودرو و بانک در بورس تهران تشکیل خواهد شد.

واگذاری ایران خودرو وسایپا

مهدی لری امینی مدیر واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم در ادامه این میزگرد با اشاره به سابقه سازمان گسترش در واگذاری زیرمجموعه‌هایش گفت: در مقطعی از زمان، توجه بازار سرمایه به شرکت‌های تولیدی و صنعتی بود به همین دلیل سازمان گسترش و نوسازی پرونده پذیرش 60 شرکت از مجموع 65 شرکت زیرمجموعه خود را آماده کرد و به بورس فرستاد و به همین علت در حال حاضر به جز ایران خودرو، سایپا و رنا عملا شرکت بزرگ دیگری تحت تکفل سازمان باقی نمانده که طبق برنامه پیش‌بینی می‌شود سهام مدیریتی این شرکت‌ها هم تا آخر سال واگذار شود.

جای خالی صنایع دیگر

حسین خزلی خرازی، دبیرکل کانون کارگزاران هم با اشاره به افزایش تنوع صنایع و ضرورت این تنوع گفت: با وجود حضور تازه‌واردها هنوز جای خالی صنایعی از جمله صنعت هوانوردی و نیروگاه‌ها در بورس تهران احساس می‌شود.

به گفته خرازی، هر سهامداری که سبد دارایی هایش را با سهام صنایع متنوع تری تکمیل کند ریسک سرمایه‌گذاری خود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و این روند به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری منجر می‌شود.

بررسی اهلیت صنعتی

هادی بیدختی مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس نیز در این جلسه با اشاره به خواست فعالان بازار سرمایه از وزارت صنایع گفت: متولی واگذاری‌ها و البته شرکت مادر باید قبل از فروش با فعالان صنعت و حرفه‌ای‌ها مذاکراتی انجام دهد و شرایط ورود آنها به رقابت را فراهم کند تا سهام مدیریتی در اختیار حرفه‌ای‌هایی که صلاحیت صنعتی اداره شرکت را دارند، قرار گیرد.

به گفته او، واگذاری خرد سهام شرکت‌ها عملا امکان تمرکز و تشکیل هسته مدیریتی را منتفی می‌کند و تصمیم‌گیری کلان با مشکلات جدی مواجه می‌شود ضمن اینکه فروش سهام به صرف پرداخت پول بیشتر، واگذاری موفق را تضمین نمی‌کند و به عبارت دیگر نمی‌توان شرکت‌ها را به هرکسی که توان پرداخت یک ریال پول بیشتر را دارد، فروخت.

بیدختی با تاکید بر ضرورت تایید صلاحیت صنعتی قبل از واگذاری گفت: اگر این تایید صلاحیت براساس قانون و ضابطه‌مند انجام شود نه تنها مشکل‌ساز و حساسیت‌برانگیز نیست بلکه موفقیت واگذاری‌ها را در دراز مدت تضمین می‌کند.

دادو ستد وام مسکن در فرابورس

مهدی علم‌الهدی، مدیر پذیرش شرکت فرابورس از ورود احتمالی امتیاز وام مسکن به این بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها امکان معامله سهام در بورس تهران وجود دارد اما با آغاز فعالیت فرابورس احتمالا به‌زودی امکان معامله گواهی سپرده و انواع اوراق بهادار که مجوز صدور دارند اما صادر نشده‌اند، فراهم خواهد شد. به گفته او، درصورت تصویب کمیته فقهی سازمان بورس با توجه به موافقت بانک مسکن امتیاز  وام مسکن هم در فرابورس معامله خواهد شد.

کد خبر 96789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز