گروه بورس: به‌دنبال انتشار خبر‌های جدید در مورد موضوع هسته‌ای ایران، حجم صف‌های فروش سهام در بورس تهران افزایش یافت.

به گزارش همشهری، برگزاری اجلاس شورای حکام و خبرهای جدید در مورد پرونده هسته‌ای که حاکی از به توافق نرسیدن طرفین بود، باعث نزول ارزش سهام در بورس تهران و ترغیب سهامداران برای فروش سهام شد؛ به‌طوری که در مبادلات 9آذر تعداد زیادی از سهامداران در صف‌های فروش سهام ایستادند و حجم تقاضا برای فروش سهام شرکت‌های بورس به مرز 100 میلیون سهم رسید.

داد و ستد‌های9آذر در شرایطی دنبال شد که تقریبا هیچ شرکتی با تقاضای مؤثری برای خرید سهام روبه‌رو نبود و صف‌های فروش سهام به نحو بی‌سابقه‌ای در طول چند ماه گذشته، افزایش یافته بود. همه این موضوعات باعث نزول کلی بازار سهام و کاهش شاخص‌ها شد.

شاخص‌های بورس تهران در طول سال‌های گذشته به رویداد‌های پیرامون پرونده هسته‌ای واکنش نشان داده و هر نوع تصمیم جدید در مورد مسائل سیاسی و بین‌المللی تاثیر مستقیم روی شاخص‌ها بر جای می‌گذارد.  فعالان بازار از ابتدای سال تاکنون تحلیل‌های مثبتی در مورد این پرونده داشته‌اند و همین موضوع باعث بروز ثبات در بازار سرمایه شده بود.

رشد تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های نفتی

اما تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت معاملات بورس تهران نشان می‌دهد که پس از کاهش استقبال بازار از سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و بانک‌ها، تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های نفتی افزایش یافته است.

نوسان‌های بازار در طول یک ماه گذشته، از زمانی آغاز شد که معاملات صنایع پتروشیمی، بانک‌ها و همچنین شرکت‌های گروه فلزات تحت‌تأثیر قرار گرفت. هر چند این سه گروه جسته و گریخته همچنان از گروه‌های پیشرو بازار محسوب می‌شوند اما تمرکز بازار در طول یک ماه گذشته از روی این صنایع برداشته شده است.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که بیشتر معاملات بورس تهران در نخستین هفته آذر ماه به گروه فراورده‌های نفتی اختصاص یافته است. سهامداران بورس تهران در هفته اول آذر ماه بیش از یک میلیارد سهم خریداری کردند که از این میزان 388 میلیون سهم به گروه فراورده‌های نفتی و 96 میلیون سهم نیز به گروه استخراج نفت و گاز اختصاص یافته است.

گروه بانک‌ها و فلزات اساسی نیز در این مدت در مکان‌های ششم و هفتم قرار گرفته‌اند.
سهامداران بورس تهران در این مدت فقط 51 میلیون سهم بانک‌ها و26 میلیون سهم گروه فلزات را خریداری کردند.

اما گروه خودرو و ساخت قطعات از وضعیت بهتری برخوردار بود و تعداد 170میلیون سهم شرکت‌های این گروه در هفته نخست آذر ماه داد ستد شد. از این میزان 22 میلیون سهم نیز به گروه بیمه‌ها و 63میلیون سهم به شرکت‌های چند رشته‌ای اختصاص یافته است.

کد خبر 96438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز