پس از ماه‌ها انتظار بالاخره مجلس شورای اسلامی با رأی نسبتا بالایی به وزیر آموزش‌وپرورش رأی اعتماد داد

و حمیدرضا حاجی‌بابایی قدم به وزارتخانه‌ای می‌گذارد که به قول رئیس محترم کمیسیون آموزش مجلس در آن کارهای کوچک را به افراد بزرگ و کارهای بزرگ را به افراد کوچک واگذار کرده‌ بودند.

آقای وزیر، لیاقت و کاردانی جنابعالی را از زبان دوستان و همکاران دور و نزدیک شما شنیده‌ایم. خوب است مطلع باشید که در این وزارتخانه مدیران با سابقه و کاردان و معلمان شایسته خود را بازنشسته یا بازخرید کرده‌اند و اگر مانده‌اند دلسرد به کارشان ادامه می‌دهند.

آقای وزیر... سوء مدیریت و سیاست‌زدگی آموزش و پرورش را به صورت بیمار در حال احتضار درآورده است که اگر اورژانسی عمل نکنید فوت آن حتمی است.

آقای وزیر... بیایید ابتدا یک‌بار دیگر به بیانات مقام معظم‌رهبری نظری بیفکنیم که در مردادماه سال1386 خطاب به مدیران آموزش‌وپرورش در جهت ایجاد تحول در نظام تعلیم‌و تربیت بیان فرموده‌اند:

الف- باوجود همه کارهای ارزشمندی که انجام شده نظام آموزش و پرورش متحول نشده است و پایه و اساس، همان نظام قدیمی است.

ب- اگر کشوری و ملتی خواهان عزت‌مادی، سعادت معنوی، برتری سیاسی، پیشرفت علمی و آبادانی است باید به آموزش‌و پرورش به عنوان کاری بنیادی توجه جدی کند.

ج- باید با انجام کارهای ریشه‌ای موجبات این تحول را فراهم آورد.

د- باید همه نیروهای فکری و فرهنگی خلاق دست به دست هم بدهند تا این تحول انجام پذیرد.

ه- نظام آموزش وپرورش متحول، نظامی است که افرادی شجاع، خوشخو، خیرخواه، امیدوار به آینده، بلندهمت، دارای نگرش مثبت در قضاوت‌ها، پرسشگر، اهل فکر ونوآوری، دارای جرأت‌ برای ورود به میدان‌های علمی ناشناخته، منضبط و قانون‌شناس تربیت کند.

و- آموزش‌وپرورش تحول یافته براساس مبانی دینی و هویت ملی، خانواده‌ها را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

ز- مسئولان آموزش‌وپرورش باید با همت و تلاش خود پایه‌و زمینه این تحول را فراهم کنند.
و اما پیشنهاد به شما:

1- شما نیازمند معاونانی هستید که می‌بایست بدون توجه به گرایش‌های سیاسی، حزبی و گروهی و تنها به خاطر لیاقت، مدیریت، شایستگی و توانمندی انتخاب کرده باشید لذا در این انتخاب‌ها باید فراجناحی عمل شود و بدون توجه به سفارش‌ها، شایسته سالاری مدنظر قرار گیرد.

2- مدیران کل دفاتر ستادی و همچنین مدیران کل استان‌ها اگر به درستی انتخاب شده باشند، می‌توانند بازوان توانمند شما در اداره وزارت آموزش‌وپرورش باشند، بنابراین انتخاب کسانی که امتحان خود را در پست‌های مدیریتی مختلف به نحو احسن پس داده‌اند کمک بسیار موثری در این راه به شما خواهد کرد و مسلما آنها نیز در انتخاب رؤسای آموزش‌وپرورش مناطق به شایستگان روی خواهند آورد.

3- آقای وزیر... معلمان، این انسان‌های فرهیخته و زحمتکش که چون شمع می‌سوزند تا دانش‌آموزانشان را به سر منزل مقصود برسانند چشم امیدشان به شما است که به خواسته‌های صنفی‌شان توجه و از آنها در مجامع مختلف حمایت و پشتیبانی به عمل آورید.

4- آقای وزیر... معلمان حق‌التدریسی که با ساعت‌ها تدریس و باحق‌الزحمه اندک دوره کارآموزی خود را به نحو احسن انجام داده‌اند در انتظار روشن شدن وضعیت استخدامی‌شان هستند. با دستور استخدام رسمی آنها، نورامید، ادامه حیات و افزایش علاقه‌مندی آنها را به شغل شریف معلمی صدافزون کنید.

5- آقای وزیر... دانشگاه تربیت معلم و همچنین مراکز تربیت معلم مسئولیت تربیت نیروی انسانی برای وزارت آموزش‌وپرورش را به عهده دارند، فلذا از استخدام معلمان شرکتی که هیچ‌گونه آموزشی برای تدریس و تربیت دانش‌آموزان ندیده اند جدا خودداری کنید.

6- آقای وزیر... وزارت علوم‌و آموزش عالی حذف کنکور را منوط به برگزاری امتحانات نهایی استاندارد در آموزش‌وپرورش کرده‌‌است.  بنابراین لازم است امتحانات نهایی استاندارد در سال‌های سوم راهنمایی، دوم و سوم متوسطه و دوره پیش‌دانشگاهی به صورت کشوری برگزار و برای اطمینان از صحت آن تصحیح اوراق به صورت ماشینی انجام پذیرد تا معدل‌ها به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

7- آقای وزیر... با اینکه در وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت پژوهشی وجوددارد ولی در مدارس ما از آزمایش و آزمایشگاه و بالاخره پژوهش خبری نیست. تدریس‌ها معلم محور و حافظه دانش‌آموزان مملو از فرمول‌ها و لغات و اصطلاحات است و از خلاقیت و شکوفایی استعدادها خبری به گوش نمی‌رسد فلذا با دعوت از صاحب‌نظران و کارشناسان و ایجاد تغییرات اساسی در کتاب‌های درسی و روش‌های تدریس به این معضل خاتمه دهید.

8- آقای وزیر... گروه‌های آموزشی در مدارس و مناطق و استان‌ها نمایندگان معلمان در رشته‌های مختلف هستند که در سالیان اخیر به آنها بهایی داده نشده است. اگر این گروه‌ها به خوبی مدیریت شوند می‌توانند نقش مؤثری در ارتقای مسائل آموزش و پرورش داشته باشند. اگر شما یا معاونانتان حداقل یک‌بار در ماه در جلسات آنها شرکت کنید به مسائل و مشکلات ریز‌ودرشت آموزش‌وپرورش پی خواهید برد و مسلما نقطه نظرات آنها راهنمای خوبی برای ادامه راه شما در این وزارتخانه خواهد بود.

9- آقای وزیر... روش‌های تدریس ما سنتی و معلم محور و ناکارآمد است. در جهانی که پیشرفت علوم به صورت لحظه‌ای درآمده است باید معلمان نیز به روز باشند و این وظیفه آموزش‌های ضمن خدمت است که در ارتقای سطح علمی معلمان پیش‌قدم شده و اطلاعات آنها را به روز کند.

آقای وزیر... به امید آن روز که  اقدامات شما مورد تحسین همکاران سابق  شما  در مجلس شورای اسلامی قرار  گیرد.

حسین حسین‌نژاد قندی
دبیر بازنشسته

کد خبر 96083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز