همشهری آنلاین: وزیر نفت تاکید کرد ایران هیچ‌گونه امتیاز بازاریابی فروش گاز را به کشور ترکیه نخواهد داد.

به گزارش مهر، سید مسعود میر کاظمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مجموع برنامه چهارم توسعه حدود 10 میلیارد دلار سرمایه از محل منابع خارجی جذب طرحهای صنعت نفت شده است، گفت: همچنین در حال حاضر کارگروه‌هایی در صنعت نفت ایجاد شده است تا با بررسی وضع موجود و اولویت بندی تخصیص منابع به طرحهای صنعت نفت انجام شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای برنامه پنجم توسعه صنعت نفت سالانه باید 35 میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادستی صنعت نفت جذب شود، تصریح کرد: همچنین قصد داریم حجم عمده ای از سرمایه گذاریها را از محل منابع داخلی و درآمدهای حاصل از فروش نفت افزایش دهیم.

امکان تحریم صادرات نفت ایران وجود ندارد

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون فشار تحریم و تهدیدهای کشورهای سلطه طلب در قبال اقتصاد ایران افزایش یافته است، اظهار داشت: اما در مجموع ایران یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده نفت خام بوده و بدون شک قطع صادرات نفت ایران موجب ایجاد یک جهش بالا در قیمتهای جهانی نفت خام می‌شود.

میرکاظمی با بیان اینکه ایران توان مقابله با هر گونه تحریم و فشارهای بین‌المللی را دارد، اظهار داشت: در اوایل انقلاب برخی از کشورهای غربی اقدام به تحریم برخی از کالاهای مورد نیاز کشور کرده بودند این در حالی است که هم اکنون رویکرد این کشورها تحریم سیستم‌های مالی، پولی و بانکی است.

آخرین وضعیت تدوین اساسنامه شرکت نفت

این مقام مسئول در ادامه درباره آخرین وضعیت تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: هم اکنون یک کارگروه حقوقی در سطح وزارت نفت برای تدوین اساسنامه فعال شده است که قصد داریم با بررسی تمامی نتایج این اساسنامه را تصویب و سپس به دولت ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها برای مدیریت در اداره این بنگاه اقتصادی وجود دارد، خاطر نشان کرد: اما این اختلاف نظرها هیچ گونه جنبه سیاسی ندارند.

همکاریهای ایران و عراق برای توسعه میادین مشترک نفت

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون دولت عراق فعالیتهایی را برای توسعه میادین مشترک نفت با ایران آغاز کرده است، بیان کرد: در همین حال در دو ماه گذشته گروههای مختلفی از ایران و عراق مذاکرات مشترکی را برای انجام فعالیتهای مشترک در میادین دو کشور انجام داده اند.

به گفته میرکاظمی، پیش‌بینی می‌کنیم به زودی برای توسعه مشترک میادین نفت مشترک بین دو کشور توافق نهایی حاصل شود.

سقف تولید نفت اوپک تغییر نمی‌کند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون کمتر از 50 درصد نفت خام مورد نیاز دنیا توسط کشورهای عضو اوپک تعیین می‌شود، تبیین کرد: این در حالی است که هم اکنون میزان تولید نفت در برخی از کشورهای غیر اوپک همچون روسیه در حال افزایش بوده به طوری که تولید نفت این کشور در حال نزدیک شدن به رکورد تولید کشور عربستان است.

وی با بیان اینکه پیش از برگزاری نشست آتی اوپک در آنگولا کمیته نظارت بر بازار به ریاست ایران برگزار خواهد شد، گفت: در این نشست آخرین وضعیت عرضه و تقاضا بر اساس گزارشی که توسط ایران تهیه شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه هم اکنون قیمت نفت متاثر از کاهش ارزش دلار است، بیان کرد: در صورتی که رکود جهانی ادامه داشته باشد این موضوع منجر به افزایش سطح ذخیره سازی‌های نفت در برخی از کشورهای صنعتی می‌شود.

میرکاظمی افزود: از این رو با بررسی کلیه جوانب افزایش سقف تولید نفت اوپک در نشست آینده بعید است.

امتیاز بازاریابی گاز را به ترکیه نمی‌دهیم

این مقام مسئول درباره مذاکرات انجام گرفته با کشور ترکیه برای فروش گاز و سرمایه گذاری در فازهای پارس جنوبی، بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران فروش مستقیم گاز به مصرف کنندگان نهایی است و از این رو، هیچ گونه امتیاز بازاریابی نه تنها به ترکیه بلکه به هیچ کشور خارجی را نمی‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه گازی ایران و ترکیه در نوامبر 2008 میلادی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم و همچنین نشست اخیر دو طرف در تهران قرار شده کشور ترکیه نظر نهایی خود را درباره سرمایه گذاری در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی اعلام کند.

این عضو کابینه دولت دهم تاکید کرد: در طی روزهای گذشته یک گروه ترکیه‌ای برای بررسی مسائل فنی، انجام مطالعات دقیق تر و ارزیابی‌های اقتصادی به تهران سفر کرده‌اند که هنوز نتایج نهایی آن را به وزارت نفت اعلام نکرده اند.

رد صلاحیت پتروپارس در ترکمنستان

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری طرح توسعه میدان گازی یولاتان ترکمنستان به شرکتهای چینی بیان کرد:  در کشور ترکمنستان برای توسعه این میدان گازی مناقصه‌ای برگزار شده که شرکت ایرانی (پتروپارس) از شرایط مساعدی برای توسعه این میدان برخوردار نبوده و از این رو شرکت دیگری برنده این مناقصه بین‌المللی شده است.

کد خبر 96496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز