گروه سلامت: وزیر بهداشت و درمان گفت: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت و پاندمی‌های قبلی آنفلوانزا در جهان اعلام شده که حدود 30 تا 50 درصد جمعیت دنیا ظرف 2 سال به این ویروس مبتلا می‌شوند که کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست

مرضیه وحیددستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: اگر 72 میلیون نفر جمعیت کنونی ایران است براساس پیش‌بینی‌های احتمالی، حدود 36 میلیون نفر در 2 سال باید قطعا به آنفلوانزای نوع آ مبتلا شوند.

وی در مورد تعداد امواج ویروس آنفلوانزای نوع آ که وارد کشور می‌شود، ادامه داد: نمی‌دانیم چه تعداد موج از این بیماری را پیش رو داریم اما آنچه گفته شده فاصله تولید موج‌های آنفلوانزا کمتر شده یعنی از فاصله ورود یک موج به کشور تا موج بعدی زمان کمی صرف می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: قبلا می‌گفتند که فاصله 2 موج آنفلوانزا بین 2 تا 5/2 ماه است اما به‌دلیل پاندمی بودن این بیماری و نوپدید بودن آن، اعلام کرده‌اند احتمال کاهش فاصله موج‌ها وجود دارد.دستجردی اظهار کرد: در ایران نیز احتمال می‌رود هر 5/1 تا 2 ماه موج جدیدی از آنفلوانزای نوع آ کشور را فراگیرد.

فصل سرما

وزیر بهداشت گفت: موج سوم آنفلوانزای نوع آ از اروپا در حال حرکت است و کشور ما را هم درگیر می‌کند، بنابراین باید آماده شویم.

مرضیه وحید دستجردی افزود: موج دوم آنفلوانزای نوع آ نیز در کشور کنترل شد و طی روزهای اخیر موارد زیادی از این بیماری در کشور نداشتیم، اما یک موج جدید از این بیماری که موج سوم است از اروپا حرکت کرده و کشور ما را هم درگیر خواهد کرد زیرا ارتباط ما با جهان برقرار است و به هر حال موج جدید این بیماری کشور ما را هم متأثر می‌کند. بنابراین باید آماده شویم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل سرما هستیم ورود موج جدید بیماری آنفلوانزای نوع آ عوارض بیشتری خواهد داشت، به همین علت ما در وزارت بهداشت اقدامات متعددی را برای آموزش پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و مردم آغاز کرده‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: واکسن این بیماری نیز وارد کشور شده است و واکسیناسیون گروه‌های خاص شامل کلیوی‌ها، تالاسمی‌ها و برخی بیماران مبتلا به سرطان که شیمی‌درمانی می‌شوند، آغاز شده است، داروهای ضد‌ویروس نیز به کفایت در کشور تولید و توزیع شده است و کمبودی از این نظر نداریم.

وزیر بهداشت گفت: از نظر داروهای ضد‌ویروس برای مقابله با آنفلوانزای نوع آ هیچ‌گونه کمبودی نداریم و 2 کارخانه داروسازی داخل کشور هم به میزان کافی این داروهای ضد‌ویروس را تولید کرده‌اند و این داروها در مراکز درمانی توزیع شده‌اند.

وحید دستجردی به‌طور اکید به مردم توصیه کرد نکات بهداشتی را رعایت کرده و بر پیشگیری تاکید کنند.

طبقه‌بندی افراد واجد شرایط

وی اضافه کرد: واکسن آنفلوانزای نوع آ به‌صورت طبقه‌بندی شده به افراد واجد شرایط اعلام شده، تزریق می‌شود و ازدحامی را از این نظر نخواهیم داشت.

چون این بیماری نوپدید است، طبعاً واکسن آن هم جدید و ممکن است عوارضی هم داشته باشد بنابراین، استفاده از آن را برای همه مردم توصیه نمی‌کنیم و افرادی بهتر است این واکسن را دریافت کنند که بیماری خاصی دارند و واقعاً به آن نیازمند هستند.

وی گفت: نیازی نیست افراد سالم این واکسن را تزریق کنند، چون عوارضی خواهد داشت، البته در مراحل بعد که محموله‌های بعدی واکسن وارد کشور شود، افراد معمولی هم می‌توانند تزریق واکسن را داشته باشند.

وحید دستجردی ادامه داد: مهم‌ترین کاری که همه ما برای کنترل این بیماری باید انجام دهیم رعایت اصول بهداشتی است که بارها به مردم تذکر داده شده است. تظاهرات این بیماری نیز در افراد مختلف متفاوت است.

در برخی افراد به‌صورت یک سرماخوردگی عادی و معمولی تظاهر می‌کند و خیلی راحت برطرف می‌شود؛ اما در برخی دیگر ممکن است عفونت‌های شدید تنفسی یا حتی مغزی ایجاد کند. وزیر بهداشت گفت: مردم باید موج جدید بیماری را جدی بگیرند، زیرا هوا سرد شده و شیوع بیشتر این بیماری را خواهیم داشت.

وی افزود: حجاجی که به مکه و مدینه رفته بودند خوشبختانه همگی در سلامت کامل هستند، علت آن هم این است که حجاج نکات بهداشتی توصیه شده را رعایت کردند و البته جلوگیری از عزیمت افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند و سالمندان نیز در کنترل این بیماری بین حجاج بسیار مؤثر بود.

کد خبر 97101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز