همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در منطقه هشت برای اولین بار از مکان‌های دیدنی این منطقه بازدید کرد و به دیدار علما و خانواده شهدای این منطقه رفت.

صبح روز 24 بهمن احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در منطقه هشت تهران حضور یافت و ابتدا به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محسن انصاری، از علمای این منطقه و از نوادگان شیخ مرتضی انصاری، رفت و در این دیدار خاطرات شیرینی از زندگی این عالم نقل شد. مسجد جامعی در پایان این دیدار گفت: حضور 25 طلبه در منزل این روحانی و فراگیری درس خارج فقه در محضر ایشان، باعث خیر و برکات منطقه 8 است.

مسجدجامعی با اشاره به بافت میدان هفت‌حوض و دلیل نامگذاری آن گفت: این میدان به دلیل وجود هفت حوض به این نام خوانده شده و از نکات ویژه آن وجود گلخانه بانک ملی در این میدان بوده است. گلخانه‌ای که گل و نهال مجانی میان مردم توزیع می‌کرده و حالا چندسالی است که تخریب شده و نشانی از آن نیست.

باغ موزه‌ مینیاتور، محل ساخت ماکت 13 بنای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی، مقصد بعدی عضو شورای شهر تهران بود. در این باغ موزه ماکت بناهایی چون «چغازنبیل»،‌ میدان «نقش جهان»، «ارگ بم‌»، «تخت سلیمان»، «پاسارگاد»، «گنبد سلطانیه‌،» «کلیساهای ارامنه»، «بازار تاریخی تبریز»، «مسجد شیخ صفی‌ اردبیلی»، محوطه «بیستون» و «تخت‌جمشید» با سنگ‌نوشته‌ای از توضیحات هر کدام از این بناها قرار دارد. به گفته مهدی هاشمی، ناظر فنی موزه، قرار بو کار ساخت ماکت‌ها توسط چینی‌ها انجام شود، اما به علت به توافق نرسیدن طرفین، این پروژه به پیمانکار ایرانی سپرده شده است و در حال حاضر فاز دوم ساخت این ماکت‌ها در مشهد در حال اجرائی شدن است.

در این بازدید مسجدجامعی به مسئولان باغ موزه مینیاتور پیشنهاد داد: بهتر است فضای بازی و سرگرمی در کنار این باغ موزه احداث شود تا کودکان و نوجوانان در کنار بازی، از امکانات آموزشی این مکان نیز بهره‌مند شوند. وی همچنین پس از بازدید از گالری این مکان، تاکید کرد: عکس‌هایی که در گالری وجود دارد فاقد شناسنامه صاحب اثر است و یک ضعف محسوب می‌شود. باید این آثار شناسنامه دار شود تا به استمرار آن کمک کند.

‌در ادامه، مسجد جامعی و همراهانش، به دبیرستان «کمال» که از قدیمی‌ترین مدارس این منطقه است رفتند و از دبیرستانی که بنیان گذارانش شهیدان باهنر، بهشتی، رجایی و مهندس بازرگان بود دیدن کردند. به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، این دبیرستان که در سال 1337 ساخته شد و در سال 52 توسط ساواک لغو امتیاز شد و بار دیگر با وجوهات شرعی در سال 1377 ساخته شد. در کنار این دبیرستان، مدارس علم و دین و کارآموز دایر شده بود که مسجد جامعی به همراه گروه تهرانگردی، به هنرستان کارآموز رفتند. تنها یادگار این مدرسه جدید از هنرستان قدیمی، دستگاه‌های قدیمی تراش فلز بود.

عضو شورای شهر تهران، در این بازدید، تصریح کرد: دستگاه هایی که در این هنرستان وجود دارد، پس از ملی شدن صنعت نفت، توسط مهندس بازرگان از شرکت نفت ایران و انگلیس، به این هنرستان انتقال داده شد و چون قدیمی و مربوط به جنگ جهانی دوم است، از آثار مهم این مرکز آموزشی محسوب می شود که نمونه آن حتی در کشور سازنده (آلمان) نیز وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باید شناسنامه ای برای این دستگاه ها و ماشین هایی که در این هنرستان است، تنظیم شود. چون هم از لحاظ تاریخ صنعت و هم از لحاظ تاریخ هنرستان، قابل توجه و اهمیت است.

در ادامه سی و نهمین برنامه تهرانگردی، عضو شورای شهر تهران از مسجدجامع نارمک دیدن کرد و درباره سقف مسجد که ترجمه سوره واقعه به زبان فارسی و به خط نستعلیق روی آن نوشته شده است، گفت: در هیچ محرابی، ترجمه فارسی یک سوره را نمی‌توان یافت. این مسجد یکی از نمونه‌های خاص است. همچنین نوع کاشی‌های این مسجد، معرق و هفت‌رنگ است و کاشی‌کاری آن دو سال طول کشیده است.

وی افزود: خط زرین نستعلیق کارشده در این مسجد ترجمه «سیدمحمدعلی صفیر» است و در پایین کاشی‌کاری‌های مسجدجامع نارمک نوشته شده، دست‌رنج‌ کاشی‌تراش‌های طهرانی ،حاج علی‌اکبر زحمت‌کش.

مسجدجامعی با اشاره به اهمیت این مسجد، خاطرنشان کرد: این مسجد و مسجد شاه سابق مساجدی بودند که در زمان طاغوت نماز جمعه در آن برگزار می‌شده است،‌ در این مسجد، شخصیت‌های بزرگی رفت‌وآمد داشته‌اند، همچنین طراحی و مهندسی آن را دکتر مهدی بازرگان انجام داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از تمام نقاط تهران به مسجدجامع نارمک می‌آمدند. آن زمان «سید محمدتقی واحدی» اقامه نماز جمعه را برعهده داشت. همچنین همه‌ یادداشت‌های شهید مطهری که به چاپ رسیده سخنرانی‌هایی است که در این مسجد برگزار شده است.

وی ادامه داد: مرحوم مهندس بازرگان، موسسه‌ اسلامی نارمک را تأسیس کرد و داخل مجموعه این موسسه، مسجد ساخته شد. مهندس بازرگان زمین این مسجد را برای موسسه‌ اسلامی گرفته بود با این هدف که هیچ مرکزی در اینجا مسلط نشود. مساحت اولیه مسجد 10 هزار متر مربع در نظر گرفته شده بود و آن زمان قرار بود علاوه بر مسجد، پارکینگ، درمانگاه، پمپ بنزین و دیگر امکانات جانبی را شامل شود که متأسفانه در نهایت تنها دو هزار متر از این مساحت به مسجد اختصاص یافت و بقیه آن واگذار شد.

مسجد جامعی گفت: یکی از نکات مهم درباره این مسجد نقش آن در تاریخ انقلاب است. در اوایل انقلاب، حضرت امام (ره) برای هیچ مسجدی امام جماعت تعیین نکرد. اما برای مسجد جامع نارمک، آیت الله انواری را به مدت یک سال به عنوان امام جماعت معرفی کرد.
وی سپس به منزل یکی از شهیدان حادثه خونین حج سال 1366رفت و با خانواده حلیمه عزیزآبادی و همسر این شهیده گفتگو کرد. همسر شهیده گفت: در آن سال من هم در مراسم حج حضور داشتم و بعد از آن فاجعه خونین خودم جنازه همسرم را تحویل گرفتم و این حادثه برایم بسیار دردآور بود.

  • حضور تهرانگردان در جشن ازدواج و تولد کوتاه‌قامتان بلند‌همت

اما از بخش‌های جالب و دیدنی تهرانگردی این هفته ، حضور در مراسم ازدواج دو کوتاه‌قامت بلند همت بود که ازدواجشان را در کنار تهرانگردان جشن گرفتند. عضو شورای اسلامی شهر تهران، با شرکت در جشن ازدواج این زوج، برای آنها آرزوی خوشبخی و سلامتی کرد. البته جشن تولد یکی از بانوان کوتاه‌قامت نیز با این جشن عروسی مقارن شده بود که تهرانگردان به این بانوی کارآفرین نیز شادباش گفتند.

  • کلیسای مترجمان مقدس و کوچه هلند

در ادامه‌ بازدید گروه تهرانگردی از منطقه هشت تهران، این گروه از کلیسای «سورت تارگمانچاتس» (مترجمان مقدس) ساخته شده در سال 1968 میلادی در خیابان زرکش دیدن کردند. بعد از زلزله‌ای که چند دهه پیش در یکی از مناطق همجوار تهران رخ می‌دهد تعدادی از ارامنه به اینجا می آیند و ساکن می شوند و با کمک دولت هلند خانه هایی در این منطقه ساخته می شود. به همین دلیل کوچه همجوار کلیسا کوچه هلند نام گرفته است.

اسقف این کلیسا پس از توضیح درباره تابلوهای نصب شده در کلیسا با اشاره به محراب کلیسا گفت: در این محراب کتاب مقدس و ظرفی به شکل خورشید وجود دارد. این ظرف حاوی روغن مقدسی است که از چهل گیاه ساخته شده و این روغن هر هفت سال یک بار تهیه و روز تولد حضرت مسیح‌، عیدها‌ و غسل تعمید از آن استفاده می‌شود. به گفته اسقف بر اساس رسوم گذشته، بعد از ظهر امروز (جمعه) مراسم خاصی در این کلیسا برگزار می‌شود، چون در چنین روزی حضرت مریم(س)، عیسی مسیح (ع) را در کلیسا به خدا تقدیم کرده است.

بنا بر رسم ارامنه 40 روز بعد از عید مراسم دعا برگزار و در محوطه کلیسا آتش روشن می‌کنند. عمده کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند تازه‌عروسان و پدر مادرانی هستند که فرزندشان تازه متولد شده‌اند. همچنین در این مراسم از مهمانان با آجیل مخصوصی پذیرایی می‌کنند.

  • از میدان هفت‌حوض تا میدان هفت دروازه

مسجدجامعی و تهرانگردان پس از کلیسا به بازدید برخی از محله‌های ویژه منطقه 8 رفتند. نخستین تجربه ایجاد بازار شهری جدید در کنار خیابان با طاق‌نماهایی برگرفته از جنوب کشور، میدان هلال احمر با طراحی ویژه به گونه ای که 7 خیابان به آن متصل می‌شود و مجموعه 100 میدان که بخشی از آن در منطقه 4 و بخشی در منطقه 8 قرار دارد و اولین نشانه‌های شهرسازی مدرن شطرنجی در کشور به شمار می آید، آخرین بخش تهرانگردی این هفته بود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۶