دیدگاهی وجود دارد که بر اساس آن هر غذایی برای یکی از اندام بدن مناسب است. بسیاری از مردم نیز بر این باورند که اگر غذایی را مصرف کنند که شبیه اندام یا قسمت خاصی از بدن است، از سلامت آن اندام حمایت خواهند کرد، در کمال تعجب باید گفت که این باور حقیقت دارد.

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: در این مطلب به ۱۰ ماده غذایی که دقیقا شبیه اندام بدن است و برای سلامت مفید است اشاره می‌کنیم.

هویج برای چشم مفید است: «هویج برای چشم شما مفید است»، فقط ضرب المثلی نیست که بزرگسالان به منظور ترغیب بچه‌ها به خوردن سبزیجات آن را به کار می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از دو وعده هویج در هفته، خطر ابتلا به گلوکوم در زنان را تا ۶۴ درصد کاهش می‌یابد. هویج سرشار از بتاکاروتن است و ممکن است به بازیابی بینایی کمک کند. هویج همچنین منبع غنی لوتئین است و تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف لوتئین ارتباط نزدیکی با کاهش آب مروارید دارد.

گردو برای مغز مفید است: گردو این خوراکی‌ کوچک و خوشمزه حاوی چندین ترکیب محافظ عصبی، از جمله ویتامین E، فولات، ملاتونین، چربی‌های امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها است. همه این‌ها موادی هستند که به سلامت مغز کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی با آنتی اکسیدان بالا مانند گردو می‌تواند آسیب پذیری در برابر استرس اکسیداتیو را که در پیری افزایش می‌یابد کاهش دهد، سلامتی را بهبود داده و عملکرد شناختی و حرکتی را در سنین بالا افزایش دهد.

زنجبیل برای معده مفید است: زنجبیل برای افزودن طعم به غذای آسیایی مورد علاقه تان ضروری است، اما فواید شگفت انگیزی برای معده شما نیز دارد. همه می‌دانیم که در زمان ناراحتی معده، بهترین دارو یک لیوان زنجبیل است. زنجبیل برای درمان طبیعی خود در هنگام مبارزه با بیماری حرکت یا حالت تهوع (تهوع صبحگاهی، شیمی درمانی و غیره) شناخته شده است. این سبزی باورنکردنی باید جزء اصلی رژیم غذایی همه باشد. زنجبیل نه تنها به حالت تهوع را تسکین می‌دهد و به تسکین درد ناشی از سوء هاضمه نیز کمک می‌کند.

انجیر برای باروری مفید است: انجیر منبع غنی از فیبر و ویتامین ها و کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی و ویتامین B-۶ است. انجیر با انبوهی از فواید سلامتی می‌تواند به بهبود باروری مردان (و زنان) با افزایش تعداد و تحرک اسپرم کمک کند.

گوجه فرنگی برای قلب مفید است: آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چه چیزی گوجه فرنگی را قرمز می‌کند؟ خوب، می‌توانید از یک ماده مغذی مفید که به نام لیکوپن نامیده می‌شود تشکر کنید. فعالیت آنتی اکسیدانی لیکوپن قوی تر از سایر کاروتنوئیدها است و تحقیقات نشان داده که ممکن است به طور قابل توجهی خطر سکته را کاهش دهد.

لوبیا برای کلیه ها خوب است: نه تنها لوبیا دقیقا شبیه کلیه است، فوایدی برای کلیه‌ها دارد. در واقع فوایدی که این لوبیاهای معجزه گر کوچک دارند نیز باورنکردنی است. لوبیا با خواص تغذیه‌ای بسیاری که سلامت کلیه‌ها را تقویت می‌کند، حاوی فیبر محلول و نامحلول است و چربی کمی دارد، بنابراین سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد و قند خون را تثبیت می‌کند. لوبیا همچنین منبع عالی منیزیم و پتاسیم است. تحقیقات نشان داده است که کمبود منیزیم و پتاسیم می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. لوبیا چشم بلبلی با سدیم، قند و کلسترول کم، منبع پروتئین کم‌چرب عالی است.

مرکبات برای پیشگیری از سرطان سینه‌ مفید است: تحقیقات نشان داده است که مرکبات با کاهش خطر سرطان، مانند سرطان سینه، مرتبط است. مرکبات سرشار از منابع بتا کریپتوکسانتین (کاروتنوئید)، بتا کاروتن، فولات، ویتامین C و کوئرستین هستند. این منابع به شدت با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها، به ویژه سرطان سینه مرتبط هستند.

انگور برای ریه ها مفید است: انگور حاوی فلاونوئیدهایی است که عمدتا آنتوسیانین ها هستند که به انگورها رنگ قرمز، آبی و بنفش می‌دهند و به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده‌‍اند. تحقیقات نشان داده است که آنتوسیانین‌ها تولید مخاط و ترشحات التهابی را کاهش می‌دهند، بنابراین به شما کمک می‌کنند ریه‌های خود را پاک نگه دارید.

سیب زمینی برای پانکراس مفید است: سیب زمینی شیرین فواید زیادی برای سلامتی پانکراس دارد. این سبزی با تقویت عملکرد پانکراس و کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده تا ۵۰ درصد در ارتباط است. همچنین با آزاد کردن تدریجی قند در جریان خون با کاهش سطح قند خون مرتبط است.

آووکادو برای رحم مفید است: آووکادوی روی نان تست نه تنها یک خوراکی خوشمزه است که در واقع یک غذای سالم است که سلامت شما را ارتقا می‌دهد. این نان تست خوشمزه سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین B-۶ و پتاسیم است. آووکادو به عنوان یک میوه تقویت کننده رحم، می‌تواند سطح استروژن را افزایش داده و به تقویت دیواره های واژن کمک کند و حتی با افزایش موفقیت IVF (لقاح ساده تخمک زن با اسپرم مرد در آزمایشگاه) مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

منبع: همشهری آنلاین