همشهری‌آنلاین: رئیس جمهوری اخیرا در حالی خواستار تداوم کاهش نرخ ارز شده است که رئیس کل بانک مرکزی گفت: قیمت واقعی ارز را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و اگر ارز با قیمت پایین‌تر وارد بازار شود، ذخایر کشور با قیمت بسیار ارزان از دست می‌رود.

به گزارش مهر، محمود بهمنی درباره وضعیت نرخ ارز (دلار) و گلایه‌های صادر کنندگان مبنی بر غیرواقعی بودن نرخ ارز و ضرورت افزایش قیمت آن، اظهارداشت: اگر نرخ ارز افزایش یابد، نرخ تورم افزایش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حجم صادرات 23 میلیارد دلاری و واردات 60 میلیارد دلاری کشور، گفت: میزان واردات کشور تقریبا 3 برابر صادرات است، این در حالی است که مواد اولیه برخی از محصولات صادراتی از خارج از کشور تامین می شود. [اعلام حجم و ارزش صادرات و واردات در 7 ماه اول امسال]

وی ادامه داد: اگر قیمت ارز افزایش یابد قیمت مواد اولیه این محصولات هم بالا می رود. از سوی دیگر، قانون برنامه چهارم بر عدم افزیش خالص دارایی های خالص بانک مرکزی یعنی ارز تاکید دارد.بهمنی با تاکید بر اینکه عرضه ارز در بازار قیمت آن را تعیین می کند، تصریح کرد: اگر ارز زیادی که ناشی از فروش نفت است، وارد بازار شود، قیمت ارز به شدت کاهش می یابد اما اگر ارز کمی وارد بازار شود، قیمت آن افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت واقعی ارز را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، افزود: اگر ارز را با قیمت پائین تر وارد بازار کنیم ذخایر کشور را با قیمت بسیار ارزان از دست داده ایم، در عین حال کسی نیز ارز زیاد را خریداری نمی کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مدیریت شناور یعنی تعیین قیمت ارز در بازار و آنچه که بازار تعیین می کند، قیمت واقعی ارز است، وقتی نرخ ارز تک نرخی است باید اجازه دهیم که نرخ آن براساس شرایط تعیین شود.

رئیس جمهوری چندی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرد که نرخ ارز را واقعی کند؛ واقعی نه از آن جهت که نرخ دلار به بیش از 1600 تومان افزایش یابد بلکه کاهش قیمت آن فعلا تداوم یابد.

دکتر محمود احمدی نژاد در این برنامه گفته بود: از دکتر بهمنی (رئیس کل بانک مرکزی) خواسته‌ایم که قیمت ارز (دلار) را واقعی کند، زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی در اختیارداریم باید پول ملی را تقویت کنیم؛ لذا روند کاهشی نرخ ارز باید ادامه یابد. زمانی موفق خواهیم بود که پول ملی‌مان، پول قدرتمندی باشد." [دستور واقعی شدن معکوس نرخ ارز صادر شد]

  • انتشار اوراق مشارکت در صورت نیاز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتشار اوراق مشارکت، نقدینگی را جمع آوری کرده و آنها را به سمت سرمایه گذاری در پروژه ها هدایت می کند. برهمین اساس، بانک مرکزی هرگاه احساس کند که نقدینگی در جامعه افزایش یافته است با صدور مجوز، نقدینگی را جمع آوری می کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در عین حال اگر احساس کنیم که نقدینگی افزایش یافته با توجه به اینکه مجوزانتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی را داریم، این اوراق را منتشر می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی وارد جامعه نمی شود بلکه بلوکه می شود، تصریح کرد: یعنی در اوراق مشارکت طرحها و پروژه ها که نرخ آن 16 درصد است، حجم پول تغییری نمی کند بلکه جهت آن تغییر می کند.

کد خبر 121298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز