طاهره ساعدی: دکتر کمال سید فروتن، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران است.

جراحی

 او می‌گوید: متأسفانه مدتی است افرادی تحت عنوان جراح پلاستیک در صفحات متعددی از جراید، نشریات و کانال‌های ماهواره‌ای به مردم معرفی می‌شوند که در قالب درج مطالب پزشکی به تبلیغ خود به‌عنوان جراح پلاستیک و زیبایی می‌پردازند درحالی که این افراد فاقد مدرک معتبر علمی و رسمی جراحی پلاستیک بوده و نیز فاقد صلاحیت لازم برای انجام اعمال جراحی پلاستیک هستند و با این آگهی‌های گمراه‌کننده باعث بروز عوارض بعضا غیرقابل جبران در بیمارانی می‌شوند که در دام این افراد سودجو می‌افتند.

از سوی دیگر به گفته وی، تابلوهای موجود در سطح شهر گاهی گمراه‌کننده هستند و چنین تخصص‌هایی که روی بعضی از تابلوها نوشته شده مانند پلاستیک بینی، پلاستیک شکم و پلاستیک صورت وجود ندارد.

آنچه پیش رو دارید گفت‌وگوی همشهری با وی است که در آن به مسائل و مشکلات مرتبط با جراحی پلاستیک و زیبایی در ایران پرداخته شده است.

  • پیش از هر سخنی، ابتدا توضیحی در ارتباط با انواع تخصص‌های جراحی پلاستیک ارائه فرمایید.

به‌طور کلی، تنها 3 تخصص فک و صورت، گوش و حلق و بینی و فوق تخصص جراحان پلاستیک و زیبایی در سطح وزارت علوم ثبت شده است.

سابق بر این، تخصص‌های متعددی وجود نداشت و پزشکان به 2 گروه جراحان و پزشکان داخلی تقسیم می‌شدند و کار جراحان شامل هر قسمتی از بدن می‌شد اما در حال حاضر و به همراه پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم دسته‌بندی تخصص‌ها بیشتر شده است و اطلاع‌رسانی باید صورت گیرد تا مراجعین بدانند که برای یک مورد خاص نزد کدام پزشک بروند.

  • چه پیشنهادی به مردم و مراجعان در زمینه اعمال جراحی پلاستیک دارید؟

پیشنهاد ما به افرادی که می‌خواهند جراحی پلاستیک داشته باشند این است که:
1 - برای انتخاب یک جراح قابل‌اعتماد در وهله اول حتما درباره مشخصات و تخصص جراحان پلاستیک تحقیق کنند تا پزشک مورد نظر دارای مدرک معتبر علمی و رسمی جراح پلاستیک باشد.
2 - برای انجام هر نوع عمل جراحی زیبایی و ترمیمی، فقط یک پزشک را مد نظر نداشته باشند و با 2 یا 3 پزشک مشورت کنند و براساس نظرات آنها یک نفر را انتخاب کنند؛ این بهترین راهی است که می‌توان از عوارض و مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

  • آقای دکتر چه مخاطراتی ممکن است برای اشخاص به‌دلیل مراجعه به افراد غیرمتخصص پیش بیاید؟

تمام عمل‌های جراحی، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشند و در بین 10 تا 15درصد بیماران احتمال این عارضه‌ها وجود دارد؛ البته این عوارض به‌سادگی قابل درمان و ترمیم است و نباید مراجعه‌کنندگان در این رابطه بترسند و این طور نیست که انهدام عضوی از بدن را باعث شود. اما افراد باید توجه کنند که مراجعه آنان نزد جراحان پلاستیک، برای زیباتر شدن است و این طور نیست که بیماری خاصی داشته باشند و اگر ضایعه ایجاد شود برایشان خیلی گران تمام می‌شود. به‌عنوان مثال شخصی که با فرد غیرمتخصص، جراحی زیبایی سینه داشته ممکن است ضایعه ایجاد شده حتی با چندین عمل جراحی دیگر هم برطرف نشود و غیرقابل علاج خواهد بود. مورد دیگری که می‌توان اشاره کرد عمل جراحی شکم به دست افراد غیرمتخصص است که باعث از بین رفتن و سیاه شدن قسمت وسیعی از شکم می‌شود و برای ترمیم آن عمل‌های متعددی نیاز است یا از مشکلاتی که در رابطه با عمل بینی ممکن است به‌وجود آید می‌توان این موارد را نام برد: بین سوراخ‌های بینی از داخل ارتباط ایجاد شود یا در قسمتی از استخوان‌های بینی فرورفتگی شدید به‌وجود آید و یا نوک بینی سیاه شود، در این صورت حتی با عمل‌های فراوان هم نمی‌توان بهبود را توقع داشت و فقط ظاهر فرد به حدی که در اجتماع قابل‌قبول باشد تغییر می‌کند.

  • آیا آماری از تعداد اعمال انجام شده در ایران، چه زیبایی و چه ترمیمی، وجود دارد؟

خیر، هیچ آمار مستندی در ایران وجود ندارد، اما به‌طور معمول توسط اعضای انجمن ما حدود 30 تا 35هزار عمل جراحی زیبایی در ایران در سال انجام می‌گیرد و همین تعداد هم عمل جراحی ترمیمی انجام می‌شود؛ یعنی جمعا حدود 70هزار عمل جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی در سال.

  • جدیدترین دستاوردهایی که در زمینه جراحی زیبایی و ترمیمی در ایران حاصل شده چه مواردی است؟

جدیدترین کاری که کرده‌ایم استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان اپیدرمال است، این بیماری مربوط به بچه‌هایی است که پوست‌شان به‌طور مداوم تاول می‌زند و تاول‌ها به زخم تبدیل شده و باعث جمع شدن انگشتان یا پاها و یا صورت می‌شود و گاهی به خاطر این بیماری بچه هیچ انگشتی ندارد! حدود 98 ماه است که برای درمان این بیماری از سلول‌های بنیادی استفاده کرده‌ایم و روی 6 بیماری که این کار انجام شده نتایج مطلوبی به‌دست آمده است؛ البته در مرحله مطالعه هستیم و اگر به‌نتایج راضی‌کننده برسیم جهش بزرگی در جراحی پلاستیک خواهد بود.

  • آقای دکتر آیا تا کنون کسی را از جراحی منع کرده‌اید؟

البته، گاهی بیمارانی که مراجعه می‌کنند حدود10‌درصد اشکالاتی در بینی یا یک عضو دیگر دارند و ما به آنها پیشنهاد می‌کنیم که این 10‌ درصد ارزش عمل جراحی را ندارد. هدف ما رضایت بیمار بعد از عمل جراحی است و به همین دلیل سعی می‌کنیم تعدادی را که می‌دانیم بعد از عمل به نتیجه مطلوب نمی‌رسند منصرف کنیم. در این راستا به مراجعه‌کنندگان پیشنهاد می‌کنیم قبل از عمل با چند جراح پلاستیک مشورت کنند تا اگر تعداد بیشتری مخالف بودند، عمل جراحی را انجام ندهند.

  • در ایران، تحقیقات در زمینه جراحی پلاستیک با چه مشکلاتی روبه‌روست؟

متأسفانه ما در ایران بخشی را که مختص تحقیقات باشد و پزشک مربوطه تنها در آن راستا کار کند، نداریم.
در واقع بخش تحقیقاتی در ایران وجود ندارد. تفاوت ما با دیگر کشور‌ها در این است که در خارج از کشور، زندگی من ( من نوعی) در بخش تحقیقاتی تأمین است و کار کردن در این بخش همان چیزی را به من می‌دهد که با کار کردن به‌طور خصوصی یا در مطب به دست می‌آورم. پس زمانی که به مرکز تحقیقات می‌روم شروع به کار تحقیقاتی می‌کنم، در سال 43 مقاله می‌نویسم یا اینکه بعد از 6‌ماه می‌توانم یک کار تحقیقاتی را تحویل بدهم، اما در ایران این‌طور نیست؛ در کنار کار درمانی، تحقیق می‌کنیم.

کد خبر 130253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز